Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Svårstartad och dör efter 10 sek [LÖST TROLIGTVIS]

83 inlägg • Sida 4 av 6
Snacka om Briggs&Stratton här

torbjorn_forsman

#46 » 16:57:25, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men, som sagt, kolla än en gång, omedelbart då den har stannat, om det kommer bränsle med rejält flöde ur nålventilen (enligt t ex inlägg #44). Kolla också att det finns gnista precis då, och att ventilspelen är rätt. Det har hänt förr att B&S-motorer har betett sig mycket underligt om någon av ventilerna har för litet spel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



BM425

#47 » 20:39:09, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan man tappa humöret när något inte funkar men det går över :thumme:

Bild
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

dieselmgnus (trådstartaren)

#48 » 21:49:33, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När gräsklipparen går så flödar det ut bränsle ur nålventilen. Körde utan luftfilter för att kolla detta. Problemet är ju att min primerfunktion inte fungerar trots jag bytt primerblåsan och dubbla packningar. Kanske får jag köpa nytt luftfilterhus?
dieselmgnus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:01, 06-06-2022
Ort: Målilla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Brigg & Stratton quantum xls 50

torbjorn_forsman

#49 » 22:27:10, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nålventilen (eller som den även kallas flottörventilen) är ju den som styrs av flottören och bestämmer hur mycket bränsle som ska släppas in i flottörhuset, den kan du ju inte se när flottörhuset sitter på plats och motorn är igång.

Visst finns det några backventiler nånstans i primersystemet? Fungerar de som de ska? Byt inga delar på måfå om du inte genom avsyning eller liknande är 100 % säker på att det verkligen är fel på delen i fråga!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dieselmgnus (trådstartaren)

#50 » 06:38:15, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde du menade ventilen som man ser när man tar bort luftfiltret. Eftersom primerfunktionen inte fungerar och denstartar om jag sprutar in lite förgasarrengöring så måste det ju vara otätt vid primern. Blåsan bytte jag ju till helt ny. Trycker jag på den så känner jag ju liten luftstråle. Blåst igenom filtret till den men bromsrengöring. Sätter jag allt på plats och trycker på primerblåsan kommer det ingen bensin. Har dubbla packningar eftersom plasten kan bli snad, sliten och inte hålla tätt.
dieselmgnus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:01, 06-06-2022
Ort: Målilla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Brigg & Stratton quantum xls 50

joakim72

#51 » 06:55:00, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läst igenom allt nu och kommer bara att tänka på klipparen jag fick på service för en tid sedan. den flödade vid start. Någon hade fyllt vevhuset fullt med bensin....
Förresten, hur ser en flottörförgasare med primeblåsa ut?
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

torbjorn_forsman

#52 » 06:56:18, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Primern måste ju kunna suga upp bensin från flottörhuset på något vis (om den nu inte är gjord så att den trycksätter flottörhuset och bränslet trycks ut genom ordinarie huvudmunstycke och spridare). Och i det arrangemanget bör rimligtvis någon backventil ingå, vare sig den sitter någonstans i förgasaren eller i anslutning till primerblåsan. Det borde finnas någon beskrivning av förgasaren i VHB där det framgår hur det är tänkt att fungera.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimrod_pro

#53 » 08:51:39, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backventilen är i många fall din tumme, brukar vara ett litet hål i mitten på primerblåsan som täcks när man trycker in den. Från primerblåsan går en slang eller passage till flottörhuset. När du trycker på primerblåsan ska flottörhuset trycksättas och bränsle tryckas fram för att prima motorn. Är slang eller port i förgasaren täppt fungerar inte detta således.

Sen finns det primerblåsor där man faktiskt pumpar bensin men de brukar återvfinnas i bärbara bensinmaskiner såsom grästrimmer häcksaxar m.m.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#54 » 08:56:39, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Funkar alltså inte med påtagna servicevantar av ull.
:cool:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dieselmgnus (trådstartaren)

#55 » 06:34:10, 17-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är passage, ett litet spår fram till förgasaren. Eftersom den startar och går på startspray/förgasarrengöring så finns det bensin i flotörhuset. När maskinen startat så går den oftast bra.

Förgasaren är rengjord och enbart två år gammal. När denna byttes startade klipparen omedelbart men sedan återkom problemen under 2022. Har kollat i sprängskissen. Finns inga backventiler eller liknande till primer
dieselmgnus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:01, 06-06-2022
Ort: Målilla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Brigg & Stratton quantum xls 50

Stefan1972

#56 » 09:13:22, 17-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så problemet är enbart start? När den väl är igång så stannar den inte eller vad? Primerfunktionen är liksom A och O på dessa.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#57 » 17:17:48, 17-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gräsklippare på sommarstället som är hopplös att starta kall genom normala förfarandet. Jag har inte brytt mig om att krångla med detta utan startar helt enkelt den med en dos startgas i förgasarens luftfilter, när den väl startat så är det inga problem att starta den igen... Så enklare att ha en flaska startgas på hyllan bredvid... Men jag antar att ditt problem inte är lika enkelt?
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

dieselmgnus (trådstartaren)

#58 » 18:30:55, 17-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

https:https://www.filemail.com/d/fkfvqalwmgdrkjr

Så låter klipparen när den går.
dieselmgnus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:01, 06-06-2022
Ort: Målilla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Brigg & Stratton quantum xls 50

Stefan1972

#59 » 12:57:39, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu lagar jag inte klippare dagar i ända men nog har det blivit en del och jag tycker det låter som bränsleproblem. Att förgasaren är bytt för två år sen betyder ju inte så mycket egentligen och kanske gör att man förbiser saker. Även en ny förgasare kan gegga igen om den står med bensin som dunstar. En del av de här är fullständigt hopplösa och en del kanaler kommer man inte åt för det är pluggat och inte tänkt att repareras för att man vet från start att det inte lönar sig. Alkylat eller så bensin med B&S tillsats gör att man slipper sånt. Nu har jag inte läst hela tråden och kanske kör du med nå sånt?
Sen är ju som jag redan nämnt starten helt i händerna på primerfunktionen. De är helt stendöda om inte den fungerar. Med renarlocket av ska man tydligt se att det skvätter in bränsle om man trycker på primern. Annars är det nå fel/läckage. Sen måste man se till att man har rätt primerblåsa också. Finns exakt likadana som pumpar bränsle men de har inget hål i sig. Sen måste hela kretsen vara lufttät. Även oringen på flottörhuset och även den finns i olika utföranden beroende på år eller nåt. B&S satsen har båda tror jag men andra inte. En är högre och fyrkantig i tvärsnittet och en är en vanlig oring. Går inte att blanda.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dieselmgnus (trådstartaren)

#60 » 18:12:47, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har beställt blåsan efter artikelnummer för jag har laddat ned bok från mit motornummer. Så jag vet att jag har rätt saker. Sedan har jag sprayat hela förgasaren med förgasaren Göring och klipparen går bra men den primära inte. Det kommer inget bränsle när man trycker på blåsan. Har dubbla packningar mellan förgasaren och luftfilterhuset
dieselmgnus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:01, 06-06-2022
Ort: Målilla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Brigg & Stratton quantum xls 50


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se