Hej här!
Det var så att jag nyligen införskaffade en gilson 5/6?hk snöslunga till stugan- den skulle vara nyligen genomgången med nya kolvringar osv. Startade på första draget, gick kanske en kvart varav den stannade två gånger men jag gissar att detta var på grund av att kabeln till "Nyckeln" Lossnat och jordat.
Nu till saken - tredje gången den stannade var det annorlunda, drog några gånger i snöret men nu kändes det som att det var hälften så mycket motstånd som innan, om ens det. Drog ändå in den i garaget och påbörjade vanlig felsökning - stift, gnista, förgasare bränsle men kikade sedan genom stifthålet och såg att ventilerna gick men inte kolven... Har även skruvat av locket och konstaterat detta, den har inte skurit och jag kunde peta ner kolven en bit utan vidare motstånd.
Är extremt okunnig på dessa mindre motorer men kan det vara så lätt att kolven har lossat från vevaxeln? Är det någon annan som har haft ett dylikt bekymmer - är det potentiellt lätt åtgärdat så vida den inte slagit sönder allt inuti motorn då dvs? har aldrig varit med om detta innan.
Andra tanken jag hade är hur vida man kan lossa motorn från själva slungan då jag kanske kan ta med motorn till jobbet och kika på den där. Har ingen vidare möjlighet att meka här ute i skogen.