Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Kina-förgasare

1 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

Tom N (trådstartaren)

#1 » 19:33:56, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godkväll gott folk!

Jag har väl ingen direkt tanke med denna tråden mer än att det kanske finns någon med liknande erfarenheter. Eller för den delen bespara någon liknande erfarenheter. Om inte annat kanske det kan roa någon :lmao:

Jag har en gammal briggs 12 hk IC där bla spjällaxeln på förgasaren börjar bli rätt glapp och det ser inte lätt renoverbart ut (vilket det kanske är? Har inte direkt fördjupat mig i detta). Hur som helst så såg jag att det gick att köpa en ny kina-förgasare för ett par hundringar. En högst medveten chansning från min sida skall sägas.

Skruvade dit den idag men flottörnålen tätade inte. Hade isär det och laborerade med detta en bra stund. Både nål och säte ser jättefint ut. Stoppade i nålen från originalförgasaren då de ser identiska ut, fick den inte att täta på något vis. Med förgasaren på bänken och lite bensin i en slang så tätar den jättefint och repeterbart när man lyfter i flottören, allt löper jättefint.

Efter lite mer grubblande så noterade jag att flottören är märkbart tyngre än originalet. Så jag tippade upp lite bensin i en burk. Flottören sjönk ju inte men jag tror knappast att det som var kvar ovan ytan skulle bära vikten av en större fluga.

Bild

Jämfört men originalet så skulle jag uppskatta att originalet kan bära minst 4-5 gånger så mycket "vikt". Så den enda teorin jag kan komma fram till är att flottören inte har tillräcklig "flytförmåga" för att täta ordentligt. Tyvärr passade originalflottören inte bra nog i kina-förgasaren att jag kunde bekräfta detta men jag är lite sugen på att försöka få dit en annan flottör för att testa.

Vem vet, någon annan kanske sitter och ruvar på en bättre teori?

Nu hade jag så sett inte räknat med att det bara skulle vara att skruva dit utan handpåläggning (det var även lite andra smågrejer som ogängade hål och en flottörhuspackning som inte tålde bensin). Men just detta scenario hade jag faktiskt inte räknat med :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400




Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se