Det ser ut som en Tecumsehmotor? Kolla att det inte är fullt med ärg och grums i botten av flottörhuset och kring huvudmunstycket. Kolla också på förgasarhusets undersida ( "taket" i flottörhuset ) att inte någon plåtbricka som ska täppa för änden av borrade kanaler har ramlat loss, den ligger i så fall lös i flottörhuset om inte någon har haft isär förut och slarvat bort den.
Ta också en titt på att förgasaren verkligen sitter fast och det inte är skeva flänsar, trasiga packningar eller något annat problem mellan
förgasare,
insugningsrör och insugningsport som gör att motorn kan dra tjuvluft.
Se över att alla
stag och fjädrar som har med varvtalsregulatorn att göra är rätt anslutna, det bör finnas bilder i VHB eller i gamla trådar om Tecumsehmotorer.
Regulatorarmen ska vara "stumt" hoplänkad med gasspjället på så sätt att då varvtalet ökar och centrifugalvikterna slår ut, vill regulatorn dra igen gasspjället mot tomgång. I armen sitter också en
fjäder vars andra ände gasreglaget drar i, och den fjädern ska dra i
riktning mot att öppna gasspjället. Allting måste gå lätt och någotsånär glappfritt, inga leder får kärva eller ligga i spänn. Fjädern måste vara hel och i originalskick.
Det finns två eller möjligen tre justerskruvar på förgasaren. Framför allt skruven under botten av flottörhuset, som stryper huvudmunstycket mer eller mindre och bestämmer bränsleblandningen när motorn går med belastning och gasspjället är öppet. Sen finns det en
stoppskruv för gasspjället som man ställer in tomgångsvarvtalet med. Och eventuellt också en
skruv någonstans på sidan om förgasaren som stryper tomgångsmunstycket, med den ställer man in tomgångsblandningen.
Det är fullt normalt på gamla snöslungemotorer att avgaserna är så heta att ljuddämparen blir
röd. Motorn har ju ingen tändförställningsmekanism utan går med fast tändläge, som egentligen är lagom för start och tomgång men vid fullt varv hinner inte bränsleblandningen brinna färdigt innan avgasventilen öppnar.