Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Stiga st810 snöslunga

38 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

Perssson (trådstartaren)

#1 » 11:54:28, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en rejäl snöslunga för lite och ingenting i början på sommaren men får den inte att gå något vettigt..
Försöker justera in förgasaren men den vill som inte. tycker den går skapligt ibland när jag justerar på skruven under förgasaren (fullgasskruven?) , vet ju inte hur den borde gå eftersom jag köpte den såhär.. Men när man drar ner gasen på låg blir det oftast ingen större skillnad eftersom det spjället man justerar då redan är i det läget vajern vill tvinga den till.. kör man fullgas ska den väl automatiskt reglera upp det spjället.. De för den bara ibland och då går den riktigt ojämt.. Hur ska man förklara begripligt? Haha
Såg nu även att ljuddämparen blir så varm att den snabbt blir röd vid utblåset..
Sen läcker även förgasaren, tror det är vid fullgasskruven, provade att sätta dit en oring men de blev ändå inte riktigt bra.
Ska försöka lägga upp nå bilder med
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Perssson (trådstartaren)

#2 » 12:02:22, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#3 » 13:40:55, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som en Tecumsehmotor? Kolla att det inte är fullt med ärg och grums i botten av flottörhuset och kring huvudmunstycket. Kolla också på förgasarhusets undersida ( "taket" i flottörhuset ) att inte någon plåtbricka som ska täppa för änden av borrade kanaler har ramlat loss, den ligger i så fall lös i flottörhuset om inte någon har haft isär förut och slarvat bort den.
Ta också en titt på att förgasaren verkligen sitter fast och det inte är skeva flänsar, trasiga packningar eller något annat problem mellan förgasare, insugningsrör och insugningsport som gör att motorn kan dra tjuvluft.

Se över att alla stag och fjädrar som har med varvtalsregulatorn att göra är rätt anslutna, det bör finnas bilder i VHB eller i gamla trådar om Tecumsehmotorer.
Regulatorarmen ska vara "stumt" hoplänkad med gasspjället på så sätt att då varvtalet ökar och centrifugalvikterna slår ut, vill regulatorn dra igen gasspjället mot tomgång. I armen sitter också en fjäder vars andra ände gasreglaget drar i, och den fjädern ska dra i riktning mot att öppna gasspjället. Allting måste gå lätt och någotsånär glappfritt, inga leder får kärva eller ligga i spänn. Fjädern måste vara hel och i originalskick.

Det finns två eller möjligen tre justerskruvar på förgasaren. Framför allt skruven under botten av flottörhuset, som stryper huvudmunstycket mer eller mindre och bestämmer bränsleblandningen när motorn går med belastning och gasspjället är öppet. Sen finns det en stoppskruv för gasspjället som man ställer in tomgångsvarvtalet med. Och eventuellt också en skruv någonstans på sidan om förgasaren som stryper tomgångsmunstycket, med den ställer man in tomgångsblandningen.

Det är fullt normalt på gamla snöslungemotorer att avgaserna är så heta att ljuddämparen blir röd. Motorn har ju ingen tändförställningsmekanism utan går med fast tändläge, som egentligen är lagom för start och tomgång men vid fullt varv hinner inte bränsleblandningen brinna färdigt innan avgasventilen öppnar.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Perssson (trådstartaren)

#4 » 13:03:32, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ska va du för att ge kloka och bra svar Torbjörn! En Tecumsehmotorverkar de va, har vart helt inställd på att de skulle va briggs när de inte står nånstans men nu har jag ju lite att googla på!
Vad jag kan tro måste varvtalsregleringens stag sitta rätt, men ska beställa lite packningar till förgasaren ,ny ljuddämpare och lite så innan jag gör nya försök att starta
Måste nog skaffa en varvräknare med, kan nog va intressant att kunna se med

Bra att veta att avgaserna ska bli så heta, trodde de va nåt större fel då
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#5 » 16:05:22, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn heter nog Tecumseh HM80 finns i några varianter i en mängd slungor från olika tillverkare.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Perssson (trådstartaren)

#6 » 23:28:38, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den heter tom HM100, hittade en bruksanvisning på nätet
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Perssson (trådstartaren)

#7 » 14:33:06, 20-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdatering - tack vare uppvaknandet här att det finns ett märke som heter tecumseh hittade jag en renoveringssats till förgasaren .. bytte packningar (lyckades dock dra av mässingdelen till fullgasskruven så de fick bli den gamla, drog inte mycket alls men tydligen för mycket)
Resultatet -> samma läckage och samma ojämla gång..
Upptäckte dock att när jag pumpade på primerblåsqn kom det en stråle ur koppen under förgasaren.. 2 små hål..! Försökte löda utan framgång då jag inte hade rätt grejer, kemisk metall kanske kunde gå med ..

Ny ljuddämpare och tändstift fick den med men de hjälper ju föga
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#8 » 07:14:24, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det alltså flottörhuset som läcker? Det är väl av aluminium på Tecumsehförgasare, så ingen mening att försöka löda det. Men det finns så gott om kasserade sådana motorer och -förgasare att det inte borde vara omöjligt att hitta ett bättre exemplar.
Om du ska prova att täta flottörhuset, så prova med någon uretanbaserad byggtätningsmassa. Låt den ligga på tork flera dagar innan du utsätter den för bensin.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ingoberra

#9 » 14:28:33, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du hittar nog en ersättare på wish för 2-300 spänn
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Perssson (trådstartaren)

#10 » 19:29:39, 02-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen vidare fart på mig , snön hinner nog smälta bort innan jag är klar

Testade att lappa flottörhuset med lite kemisk metall jag hittade i garaget.. tyckte de blev tätt men nån stans läker det ändå, kan va munstycket i botten trots nya packningar..
Får nog bli till att leta reda på en till förgasare, som sagt borde kineserna kunna fixa en ny billig om man inte får tag på nån begagnad
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Perssson (trådstartaren)

#11 » 12:04:59, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick nu äntligen hem flottöthuset från Kina.. läcker fortfarande från fullgasmunstycket trotts att packningar är bytta.. om de är för att när man justerar kläms oringen mot fjädern.. vill knappt starta heller längre, soppa kommer till förgasaren men efter de vetifan
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Perssson (trådstartaren)

#12 » 13:19:12, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyckte jag fått ordning på den, verkade gå bra oavsett gaspådrag och började nästan längta efter snö.. Då stannar den och vill inte starta igen.. tycker de tjoffar på ett helt annat sätt än tidigare när man drar.. kanske borde kolla kompression.. tycks ha läst nån stans om att justera ventiler på modellen? Orkar inte..
De får nog bli spade i år med :lmao:
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Perssson (trådstartaren)

#13 » 14:26:39, 01-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kollat kompression, mätaren fladdrar till lite men går sen ner till noll.. ventiler har jag läst nåt om ska kunna va ett problem.. öppnade luckan där på sidan men ser inget konstigt, förstår inte riktigt var man mäter ventilspelet.. men kanske är till att lyfta av toppen och kolla hur de ser ut där
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#14 » 14:55:47, 01-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om kompressionsprovaren går ner till noll av sig själv så är det fel på den (läckage eller trasig backventil). Jag har råkat ut för en kompressionsprovare som frös sönder (!) . Det var en som hade ett plaststycke mellan manometern och pipen som ska tryckas mot tändstiftshålet. Hade gjort ett kompressionsprov och sedan blev den liggande ute över natten i minus 20 grader, nästa dag hade plasten spruckit.

Ventilspelet mäts mellan ventillyftaren (piggen som lyfts av kamaxeln och kommer in underifrån innanför sidoluckan) och änden på ventilskaftet.

Ventilproblem är vanligare på såna där motorer som används i gräsklippare än i snöslungor, detta för att gräsklipparmotorerna ofta får kylflänsarna runt avgasventilstyrningen igenmurade av gräsklipp och skräp, så att ventilstyrningen inte blir kyld alls och nöts ut i förtid.
Någon enstaka gång kan det hända att en ventil kärvar fast i styrningen, speciellt om motorn har stått oanvänd i flera år på fuktigt ställe.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Perssson (trådstartaren)

#15 » 10:09:25, 03-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har rätt Torbjörn! Mätaren borde stanna på maxvärdet.. men nån form av kompression har jag, den ser ut sitt studsa upp mot drygt 3 bar.. har dock inte hittat vad det borde vara på denna motor

Hittar inte heller på ventilspetsen, har sett klipp på Youtube där dom mätt men jag ser inte motsvarande på min..

Vad kan felet va då, är de nå med soppan ändå trots att den gick innan den stanna
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se