Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Briggs Stratton går dåligt efter en stund

22 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

redheat (trådstartaren)

#1 » 15:40:50, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en stiga park 1978 med Briggs Stratton 11hk

Motorn går bra i början är stark, men denna sommaren när det varit svårt att få klippt gräsmattan och gräset långt så efter 30 minuter så svarar inte motorn vill bara dö

Då får man försöka att minska gasen och köra på en lägre växel ( 2 ) och då är det precis att motorn inte dör

Stänger jag av motorn så måste jag vänta tills motorn kallnat annars går den ej att få start på

Ny förgasare har satt, motorn är gammal

Kan vara tändspolen som reagerar när motorn blir för varm?
Bild
Bild
redheat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:33, 20-11-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktor BM Terrier -57 ,lastmaskin Ahlmann AL70 -95



BM425

#2 » 16:00:25, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna luckan vid vevhusventilationen och kolla ventilspelet.
Finns tidigare trådar om detta.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Berntson

#3 » 16:08:34, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du blåst ren kylflänsarna? Kan behöva lyfta fläktkåpan för att komma åt riktigt.

2 personer gillar det här inlägget.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

redheat (trådstartaren)

#4 » 06:38:40, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Öppna luckan vid vevhusventilationen och kolla ventilspelet.
Finns tidigare trådar om detta.


okey,tack för svar

var sitter den luckan ?

Jag får kolla senare idag, och blåsa rent under fläktkåpan

Har sökt på sidan på ventilspel, men hittar inga bilder hur det ser ut
redheat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:33, 20-11-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktor BM Terrier -57 ,lastmaskin Ahlmann AL70 -95

torbjorn_forsman

#5 » 07:22:27, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På samma sida av motorblocket som insugs- och avgasportarna sitter, så att säga där cylinderfoten hade varit om inte cylindern hade varit i ett stycke med vevhuset. Ett tips är att läsa på i VHB för motorn, den brukar vara lätt att googla fram och kanske t o m ligger i Downloads på detta forum eller helt öppet på B&S website. I varje fall finns reservdelskataloger med sprängskisser hos B&S.

Ventilarrangemanget ser likadant ut som på alla andra sidventil fyrtaktsmotorer, dock finns det inga justerskruvar utan om spelet är för litet, får man ta ut ventilen i fråga och slipa av änden av ventilskaftet försiktigt så att spelet blir korrekt (samma lösning som på Fords äldsta sidventil V8-motorer för personbilar). Tar man ändå ut ventilen bör man passa på att granska tätningsytan noga och slipa in ventilen mot sätet om nödvändigt. Samt byta ventilstyrning om den glappar för mycket.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

redheat (trådstartaren)

#6 » 07:42:15, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar
redheat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:33, 20-11-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktor BM Terrier -57 ,lastmaskin Ahlmann AL70 -95

redheat (trådstartaren)

#7 » 18:06:19, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tagit bort förgasaren och locket vid ventilerna
0,25 på insug
0,20 på avgas
Är det bra?
Synd att inte briggsparts finns kvar, det är väl dags snart att byta motor, eftersom gräsklipparen är ifrån 1978
Köpte en ny motor till farsan 40 år gamla jordfräs Norlett ,ifrån Briggs parts, var bara att skruva dit,fylla olja
Och den startade på första draget i snöret

Bild
Bild
redheat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:33, 20-11-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktor BM Terrier -57 ,lastmaskin Ahlmann AL70 -95

torbjorn_forsman

#8 » 20:19:17, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att ha kollat i någon bok, så tycker jag att ventilspelen verkar rimliga.
Det slog mig en sak, visst är den där motorn så gammal att den har brytarstyrt tändsystem? I så fall kan det vara idé att titta till brytare och kondensator (sitter under svänghjulet) också.
Kolla dessutom att det inte verkar läcka nånstans runt topplocket, efterdra gärna skruvarna (moment bör stå i VHB om man inte har tillräcklig känsla för vad som är "lagom" ).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#9 » 21:04:00, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det några kablar som kommer från under svänghjulet?

Gör det det så har du brytare där under som Torbjörn skriver.

Vill du testa din tändspole så låna en från en annan Briggs med elektroniskt system o montera på det.

Story:
Min gamla jordfräs med vit 3,5 hk Briggsmotor dog när den blev varm. Jag hade en nyare Briggs med skuren motor, flyttade över förgasaren o tändspolen. Allt passade rakt på utan mod. Den gamla hade brytare under svänghjulet, medan den nya tändspolen var eletronisk. Jag bara lät de gamla kablarna vara o kopplade in den nya som bara har en dödarkabel.
Har fungerat i 20 år nu. Det skiljer ca 25 år mellan de båda som jag flyttade delar mellan.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#10 » 21:15:45, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett litet tillägg: Låna tändspole från en motor med samma diameter på svänghjulet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tracdoc

#11 » 21:49:50, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den övre ventilfjädern brusten eller är det en synvilla?
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BM Jens

#12 » 23:16:49, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade samma problem på en park med honda motor tändstiftet satt löst ! Förra ägaren hade tröttnat då den bara funkade en halvtimme ....
BM Jens
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:03, 22-12-2021
Ort: Nord Östra skåne
Sverige
Maskin: Många bm traktorer

redheat (trådstartaren)

#13 » 06:08:42, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Finns det några kablar som kommer från under svänghjulet?

Gör det det så har du brytare där under som Torbjörn skriver.

Vill du testa din tändspole så låna en från en annan Briggs med elektroniskt system o montera på det.

Story:
Min gamla jordfräs med vit 3,5 hk Briggsmotor dog när den blev varm. Jag hade en nyare Briggs med skuren motor, flyttade över förgasaren o tändspolen. Allt passade rakt på utan mod. Den gamla hade brytare under svänghjulet, medan den nya tändspolen var eletronisk. Jag bara lät de gamla kablarna vara o kopplade in den nya som bara har en dödarkabel.
Har fungerat i 20 år nu. Det skiljer ca 25 år mellan de båda som jag flyttade delar mellan.


ja det går kablar under svänghjulet
Ja det vore bra att ersätta tändspolen mot nyare modell, svänghjulet är 207 mm i diameter
Men jag har inget låna ifrån, men det måste finnas någon firma som vet vilken modell på tändspole jag ska använda?
Hur vet motorn när den ska tända utan brytarspetsar?

Ventilfjädrar ska allt vara hela


Bild
redheat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:33, 20-11-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktor BM Terrier -57 ,lastmaskin Ahlmann AL70 -95

torbjorn_forsman

#14 » 07:09:33, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla reservdelslistorna och sprängskisserna som finns på B&S website, där hittar du reservdelsnumret på rätt tändspole. Har du andra möjliga donatormotorer kan du kolla i samma listor vilken tändspole som hör dit.

Utan brytare använder tändspolen magneterna i svänghjulet för att avgöra när gnistan ska komma. Det sitter en liten "givarspole" inkilad mellan tändspolen och den ena av järnkärnans polskor, under den tid som energi lagras i tändspolen, ger givaren basström till transistorn i tändmodulen så den kortsluter tändspolens primärlindning, när det är dags för gnista (dvs när ena kanten på magneten lämnar givarspolens kärna), polvänds spänningen från givarspolen så att transistorn stryps och då kommer gnistan.

Beträffande ventilfjädrarna så ser det lite skumt ut att den övre ventilfjäderbrickan (för insugsventilen) sitter snett, det borde man nog titta närmare på. På avgasventilen sitter en tjockare bricka, en s k rotocap som ska få ventilen att rotera en aning för varje öppning vilket sägs ska minska risken att den bränns sönder. Rotocap kan sitta på en del lite mer påkostade B&S-motorer.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

redheat (trådstartaren)

#15 » 07:46:40, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Kolla reservdelslistorna och sprängskisserna som finns på B&S website, där hittar du reservdelsnumret på rätt tändspole. Har du andra möjliga donatormotorer kan du kolla i samma listor vilken tändspole som hör dit.

Utan brytare använder tändspolen magneterna i svänghjulet för att avgöra när gnistan ska komma. Det sitter en liten "givarspole" inkilad mellan tändspolen och den ena av järnkärnans polskor, under den tid som energi lagras i tändspolen, ger givaren basström till transistorn i tändmodulen så den kortsluter tändspolens primärlindning, när det är dags för gnista (dvs när ena kanten på magneten lämnar givarspolens kärna), polvänds spänningen från givarspolen så att transistorn stryps och då kommer gnistan.

Beträffande ventilfjädrarna så ser det lite skumt ut att den övre ventilfjäderbrickan (för insugsventilen) sitter snett, det borde man nog titta närmare på. På avgasventilen sitter en tjockare bricka, en s k rotocap som ska få ventilen att rotera en aning för varje öppning vilket sägs ska minska risken att den bränns sönder. Rotocap kan sitta på en del lite mer påkostade B&S-motorer.



Är det låsning för ventilfjädern som lossnat kanske då?

enligt sprängskiss så heter tändspolen 398811, och då ska denna passa

Den verkar bara ha en anslutning , är den till dödaren ?



https://www.rembutiken.se/tradgard/gras ... 95492-mfl/
redheat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:33, 20-11-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktor BM Terrier -57 ,lastmaskin Ahlmann AL70 -95


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se