Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Väldigt trögstartad Briggs and stratton fast full laddat batteri.

31 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

Skogen93

19:33:50, 18-09-2023

Hej!
Har en Partner åkgräsklippare med briggs and stratton motor.
Gräsklipparen går väldigt bra när han är igång och är varm men väldigt svårt att starta efter stående i garaget.
Det hjälper inte ens med bilen alla gånger och testat direkt på start motorn.
Motor snurrar ett varv sen går det tungt sen snurrar det till igen, så håller man på tills plus kablen blir varm.
Motorn snurrar väldigt lätt utan tändstift.
Och rätt som det är går han igång men det kan ta evigheter.
Det jag har gjort:
Haft isär ventilerna och kollat sot osv.
Borstat så kablarna har kontakt.
Är det någon här så känner igen problemet?

Tack så mycket!



Dexxas

20:02:28, 18-09-2023

Det låter som om startmotorn gjort sitt då kablarna blir varma......
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

2 personer gillar det här inlägget.

BM425

20:18:27, 18-09-2023

Mer info om motorn fullständiga koder står på kåpan över tändstiftet.
Sid eller toppventiler?

En del motorer har problem med dekomp funktion o då får man byta kamaxel har jag för mig.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.

Skogen93

20:25:26, 18-09-2023

Hej.
Model: 232H07
Type: 0239E1
Code: 040213ZE

14.5HP.

Tog loss startmotorn men den snurrade som hejsan.

Grett

22:17:59, 18-09-2023

Har exakt samma fenomen på en gammal 11hp motor (tror det är org motor på en Park 2000E)
Motorn går lätt att vrida runt för hand utan stift.
Startmotorn är klart misstänkt

2 personer gillar det här inlägget.

Alexn72

22:20:31, 18-09-2023

Kolla om motorn har automatisk dekomp.
Isåfall ska du byta den axeln pga den blivit nernött

2 personer gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

23:40:42, 18-09-2023

Och det skadar inte med en översyn (rengöring, avsyning, smörjning, ev nödvändiga byten av kol, lagerbussningar och andra slitdelar) av startmotorn heller. Bara för att det är bra fart på den obelastad, betyder det inte att den orkar med tung last som den ska.
En sak som kan avslöja ett och annat är om du mäter spänningen till startmotorn under startförsök. Mät alltså direkt mellan startmotorns stomme och polskruven för spänningsmatning till den. Om spänningen håller sig över 10 V och det ändå är dålig fart på motorn, så är det nog lämpligt att undersöka startmotorn närmare. Sjunker spänningen lägre än så, gäller det att leta spänningsfall på vägen mellan batteri och startmotor.

1 person gillar det här inlägget.

Skogen93

05:59:55, 19-09-2023

Tack för alla svar.
Ska undersöka startmotorn mer.
Tror inte det är mellan batteri och startmotor för har testat att starta direkt på startmotorn.
Efter ett tag blir startmotorn "svin" varm.
Den kanske är startmotorn som är på nedgång då.
Men det som är lustigt är att gräsklipparen startar jätte lätt när han är väl varit igång.

Dexxas

06:49:16, 19-09-2023

När glidlagren slitits ut i en liten startmotor med permanentmagneter pressas rotorn mot magneterna i manteln på startmotorn av kuggtrycket mot startkransen,när motorn möter kompressionen går det ännu tyngre,kuggtrycket ökar osv.
Utan kuggtryck (startmotorn lös under test snurrar den helt ok) men tillbaka på motorn går det svintungt.......
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

3 personer gillar det här inlägget.

Skogen93

07:00:19, 19-09-2023

Okej får kolla upp den.
Men konstigt att den går igång om man pausar klippningen 15 min.
Hjälper det om motorn är varm?

torbjorn_forsman

07:41:37, 19-09-2023

Ja, en förbränningsmotor startar ju alltid lättare när den är varm och oljan är mer tunnflytande, bensinen förångas lätt osv.

Om det nu är en permanentmagnetstartmotor och du plockar isär den, undvik att dra ut rotorn ur statorn, magneterna kan försvagas då. Måste du göra det t ex för rengöring eller avsyning, stoppa in ett annat järnföremål med samma diameter som rotorn i statorn så länge.

1 person gillar det här inlägget.

Whiplash

07:46:00, 19-09-2023

Har haft en partner med b&s 14,5hk motor med samma problem och det är förmodligen som Alexn72 skriver, det finns en axel i motorn för dekompression vid start som blir nednött och gör att den inte orkar runt riktigt.

Jag justerade ventiler, böt startmotor, kablage och batteri utan skillnad. Kändes dock inte värt att byta axeln så harvade på ett tag som det var genom att vrida svänghjulet för hand till just innan öd för att hjälpa den lite vid start :grin:

1 person gillar det här inlägget.

Skogen93

07:54:22, 19-09-2023

Du tänker på kamaxlen?
Ge mig på startmotorn om ej det funkar får jag väl byta kamaxlen.

Whiplash

09:21:15, 19-09-2023

Ja, kamaxeln satt det nog på nu när du nämner det. Fick för mig att det var en separat axel av någon anledning men det låter ju orimligt :ohnej: är ju ett tag sedan det var man rotade i det där :vissla: :grin:

1 person gillar det här inlägget.

Ingoberra

09:33:47, 19-09-2023

Har du för stort ventilspel funkar inte autodekompgrejen å den beter sig precis som du säger. Har den korrekt ventilspel så är det ny kamaxel som gäller.

1 person gillar det här inlägget.