Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Husqvarna rider 11 att

44 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

LMC400 (trådstartaren)

#16 » 10:33:00, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade av den och körde den direkt med startkablar från ett nytt batteri när den låg lös på bänken. Då visar den samma fel.
Skulle det kunna vara något annat då menar du?

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023



krokodilen

#17 » 11:06:09, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag inte med dig! Du plockade av startmotorn,,,,, va inte den ny då? Startade inte motorn med den nya starten heller?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#18 » 12:37:00, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

LMC400 skrev:Plockade av den och körde den direkt med startkablar från ett nytt batteri när den låg lös på bänken. Då visar den samma fel.
Skulle det kunna vara något annat då menar du?

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk


Vilken spänning hade du framme vid startmotorn när den var igång lös? Hur hög var strömförbrukningen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LMC400 (trådstartaren)

#19 » 17:12:52, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
LMC400 skrev:Plockade av den och körde den direkt med startkablar från ett nytt batteri när den låg lös på bänken. Då visar den samma fel.
Skulle det kunna vara något annat då menar du?

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk


Vilken spänning hade du framme vid startmotorn när den var igång lös? Hur hög var strömförbrukningen?


Det mätte jag inte men eftersom jag hade den lös och enbart grova startkablar mellan startmotorn och batteriet så fanns inget spänningsfall utan full kräm rakt på startmotorn från ett fulladdat och dessutom helt nytt batteri.
Strömförbrukning vet jag inte hur man mäter MEN det får du gärna berätta för mig då jag har en 12-volts dieselvärmare som jag skulle vilja ha koll på. Den sitter och värmen ett förråd vid behov. Idag har jag batteri och laddare men skulle vilja ha en transformator. Behöver veta hur stor den behöver vara.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

AN

#20 » 17:19:03, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänger nog inte riktigt med, men om den inte kastar ut så är det väl fel på själva "utkastaren". Är väl en enhet med drev, nav och fjäder? Har för maj både jag och bekanta fått byta dessa grejor när startmotorn bata står och snurrar.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

LMC400 (trådstartaren)

#21 » 18:21:48, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Nu är jag inte med dig! Du plockade av startmotorn,,,,, va inte den ny då? Startade inte motorn med den nya starten heller?

/C
Har beställt en ny men den har inte kommit ännu. Allt jag gjort är på den gamla

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

LMC400 (trådstartaren)

#22 » 18:29:08, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Hänger nog inte riktigt med, men om den inte kastar ut så är det väl fel på själva "utkastaren". Är väl en enhet med drev, nav och fjäder? Har för maj både jag och bekanta fått byta dessa grejor när startmotorn bata står och snurrar.
Förstår inte exakt vad du menar med utkastaren. Den ser ju inte ut som på en bil där solenoiden (som jag tror du menar) sitter på startmotorn. Denna konstruktionen slungar ut drevet mot kransen pga sitt varvtal som beskrivits i tidigare inlägg av torbjörn_forsman. Får inte startmotorn tillräcklig fart eller som här, kraft att snurra så åker heller inte drevet upp/ut. De delarna är det inget fel på. De löper lätt. Det är något annat som gör att den inte snurrar som den ska. Men som sagt, har beställt en ny. Inte lönt att byta delar om man inte är säker på om det hjälper

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

AN

#23 » 19:58:48, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara så att de delar Torbjörn beskriver löper lätt. Annars vill väl inte drevet klättra upp?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

JPEG

#24 » 22:20:28, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en permanentmagnetmotor?? Då är den polaritetsberoende och bör rotera åt rätt håll för att kasta ut drevet.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

torbjorn_forsman

#25 » 10:15:21, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

LMC400 skrev:Strömförbrukning vet jag inte hur man mäter MEN det får du gärna berätta för mig då jag har en 12-volts dieselvärmare som jag skulle vilja ha koll på. Den sitter och värmen ett förråd vid behov. Idag har jag batteri och laddare men skulle vilja ha en transformator. Behöver veta hur stor den behöver vara.


Koppla in en amperemeter (eller en multimeter ställd på strömmätning) i serie. Om det är stora strömmar kan det vara bättre att använda en tångamperemeter, tänk dock på att billiga sådana bara kan mäta växelström.

Typiskt för en liten dieselvärmare är att den drar några enstaka A när den väl är igång, men några tiotal A under starten när glödstiftet är inkopplat. Ett nätaggregat som ska klara även glödstiftets ström blir alltså grovt överdimensionerat för värmarens normala strömförbrukning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LMC400 (trådstartaren)

#26 » 13:30:35, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Tänkte bara så att de delar Torbjörn beskriver löper lätt. Annars vill väl inte drevet klättra upp?
Ja de löper lätt

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

LMC400 (trådstartaren)

#27 » 13:31:21, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

JPEG skrev:Är det en permanentmagnetmotor?? Då är den polaritetsberoende och bör rotera åt rätt håll för att kasta ut drevet.
Vet inte vad den kallas men den går på rätt håll den lilla stunden den går

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

LMC400 (trådstartaren)

#28 » 13:37:13, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
LMC400 skrev:Strömförbrukning vet jag inte hur man mäter MEN det får du gärna berätta för mig då jag har en 12-volts dieselvärmare som jag skulle vilja ha koll på. Den sitter och värmen ett förråd vid behov. Idag har jag batteri och laddare men skulle vilja ha en transformator. Behöver veta hur stor den behöver vara.


Koppla in en amperemeter (eller en multimeter ställd på strömmätning) i serie. Om det är stora strömmar kan det vara bättre att använda en tångamperemeter, tänk dock på att billiga sådana bara kan mäta växelström.

Typiskt för en liten dieselvärmare är att den drar några enstaka A när den väl är igång, men några tiotal A under starten när glödstiftet är inkopplat. Ett nätaggregat som ska klara även glödstiftets ström blir alltså grovt överdimensionerat för värmarens normala strömförbrukning.


Det är mest start- och stoppfasen då glödstiftet är inkopplat som jag är intresserad av. Det är då den kräver mest ström. Kan tänka mig, som du säger, att det är några tiotal A. Frågan är hur många.
Att den blir överdimensionerad för den normala driften förstår jag eftersom den jobbar som den gör.
Frågan är hur stor transformator/nätaggregat jag behöver. Är det för litet kommer den ju inte igång alls

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

LMC400 (trådstartaren)

#29 » 11:49:33, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillbaka på ruta ett...suck

Ny startmotor och nytt batteri ändå blir det inte fart nog på startmotorn.
För att utesluta andra felkällor satte en jag grov startkabel från jordpunkt på startmotorn till minus på batteriet och en grov startkabel från plus på batteriet till plus på startmotorn. Startmotorn snurrar men knappt så den snurrar upp i kransen på motorn.
Har provat att dra runt motorn för hand och den känns normal. Inget som går ovanligt trögt eller för lätt så kompression finns.
Kan det vara så att batteriet trots allt ger för svag startström nu när det och maskinen är kall (runt noll grader i veckan, nu ca fem plus) fast laddaren visar fullt?

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

krokodilen

#30 » 12:17:28, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm testa med ett bilbatteri.

Vad händer om du plockar ur tändstiftet och kör? Kopplar startmotorn i då och snurrar runt motorn snabbt eller går det tungt även då?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se