Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Husqvarna rider 11 att

44 inlägg • Sida 3 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

LMC400 (trådstartaren)

#31 » 13:12:48, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inget löst batteri att testa med och klipparen står dåligt till för att nå dit med bilen.
Har inte testat att ta ur stiftet men det var ett bra tips. Det ska jag testa.
Har googlat i timmar och är nu inne på att det kan vara dekompressionsventilen. Tydligen mekanisk och kräver ganska mycket jobb att byta. Håller tummarna att det inte är det

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023



krokodilen

#32 » 14:07:27, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låna ett batteri.

Jag är ganska säker på att det inte finns nån dekomp på den typen av motor som du har. Det är annars ett vanligt problem på toppventilsmotorerna (OHV). Bytte själv en sådan förra sommaren på just en Rider.

En sak som man gör för att få igång OHV-motorer med kass dekomp ör att man manuellt vrider den strax över kompressionstakten innan man vrider på nyckeln, på så sätt skapar man längsta möjliga startsträcka att hinna få uppfart på veven innan nästa kompressionstakt. Förutsätter ju att motorn är lättstartad i övrig också.

Du får nog filma startförsöken och lägga upp så vi ser lite hur det beter sig.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN

#33 » 14:48:10, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du tror inte att du har dekompen genom att kamaxeln är lite speciellt slipad på insugsnocken?
Som jag visar i denna tråden:
AN @ Knäckt vevstake Briggs 12hp
Detta är något man får tänka på när man justerar ventilerna också.
Känns lite avancerat med manuell dekomp på en sidventilare, de är väl gjorda för att vara så enkla som möjligt?
Jag säger inte att det är så på din motor, då jag inte skruvar så mycket med briggs, men lite input iaf.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#34 » 19:02:12, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill upprepa förslaget att mäta spänningen vid startmotorn medan startmotorn körs. En enkel mätning kan spara mycket gissningar och besvär för att provbyta saker på måfå.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

krokodilen

#35 » 12:57:22, 17-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja helt sant TF, att mäta är att veta.

Var tvungen att leta lite i gömmorna och göra en video!

Så här reagerar en B&S startmotor i mitt garage vid torrkörning.

https://youtube.com/shorts/QWci2rgrwwk?si=Q1uvt4wE1tyEEwQ7

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LMC400 (trådstartaren)

#36 » 13:46:02, 17-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen!!! Nu snurrade den igång som aldrig förr.
Eftersom jag inte hade något annat batteri än det nya jag nyss köpt lånade jag en kraftig laddare med starthjälp av grannen. Den behövde jag aldrig koppla på. Det har varit kallt så jag lät min lilla laddare stå på 15-20 timmar. Den visade 13.6-13.7 v vid fulladdat idag.
Vred runt motorn till strax efter kompression. Vred på starten och den vred runt i en rasande fart och startade direkt.
Stort tack till er alla som kommit med tips och hjälp som till slut gav resultat. Är mycket tacksam att ni tog er tid och ert engagemang!
Troligen är den gamla startmotorn ok och får värma någon hylla tills vi eller någon annan kan få nytta av den. Det gamla batteriet, som inte är särskilt gammalt egentligen, får serva min dieselvärmare i garaget så länge.
God Jul allihop!

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

krokodilen

#37 » 14:26:46, 17-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med andra ord en tråd om dåligt laddat batteri! :mrgreen: Nåja jag har nog själv producerat värre trådar! :blinkis: :lmao:

Grattis och God jul på dig. :thumme:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LMC400 (trådstartaren)

#38 » 17:22:39, 17-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja förmodligen i kombination med kyla blev det för svagt. Men vi fick ju en trevlig "pratstund" och alla fick använda hjärncellerna lite. Hehe...

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

LMC400 (trådstartaren)

#39 » 13:51:26, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trots att jag bytt batteri och startmotor fick jag inte motorn att starta mer ett ett par gånger. Med mina kunskaper i ämnet, som lämnar en del att önska, tänkte jag att det som finns kvar som kan strula är relä och tändningslås.

Någon som kan hjälpa mig med att förklara hur starteläet fungerar. Stiften 3 och 4 är inte märkta så jag kopplade likadant som på gamla reläet när jag bytte detta.
Spelar det någon roll om man skiftar plats på 1 och 2, alltså kablar till plus och startmotor?

Sätter jag nyckeln i läge 1 och kortsluter polerna 1 och 2 på reläet hoppar motorn igång.
När jag vrider nyckeln till läge 2 (ström till startmotor) händer ingenting men jag får 12 volt fram till stiftet märkt med 3 på min bild.
Det funkar ju iofs att kortsluta reläet men gnistbildning brevid bensintanken känns inte som en varaktig lösning
Som plan B tänkte jag sätta en startknapp så att jag vrider nyckel till läge 1 och trycker på startknappen för att startmotorn ska snurra. Någon som vet hur man i så fall kopplar detta?Bild

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

BM425

#40 » 16:03:53, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara ett enkelt relä.
1-2 mellan batteri o startmotor.
3-4 mellan plus o minus till batteri. Strömmen går genom startnyckel o en eller flera startspärrar.

Jag renoverade mitt. BM425 @ [Trädgårdsmaskiner] Startrelä Stiga Park HST Briggs
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

LMC400 (trådstartaren)

#41 » 16:31:27, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Det är bara ett enkelt relä.
1-2 mellan batteri o startmotor.
3-4 mellan plus o minus till batteri. Strömmen går genom startnyckel o en eller flera startspärrar.

Jag renoverade mitt. BM425 @ [Trädgårdsmaskiner] Startrelä Stiga Park HST Briggs
Tack för snabbt svar BM425!

Så vilket som är plus och jord spelar ingen roll på pos 3 och 4?

Blir det rätt om jag låter 1 och 2 sitta som nu, från plus på batteri till relä pos 2 och från pos 1 till startmotor.
Drar plus från batteri till startknapp och från startknapp till 3 på reläet. Drar kabel från 4 på relä till jord.
Avser att låta det som är inkopplat på 3 och 4 på reläet att vara kvar men komplettera med det ovanstående. Då kan jag ha nyckeln som brytare mellan läge 0 och 1 på tändningslåset.
Är jag rätt ute då?

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

torbjorn_forsman

#42 » 21:32:39, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligtvis spelar det ingen roll vilken polaritet man har på manöverspänningen till ett relä, men ibland kan det finnas någon diod för gnistsläckning som ställer till problem vid fel polaritet. Det bör i så fall synas på den finstilta märkningen på relät.

Kolla om du får full batterispänning mellan 3 och 4 vid misslyckade startförsök, om det inte är så utan det blir flera V spänningsfall på antingen plus- eller minus-sidan, så vet du på vilken sida om reläspolen felet bör sökas. Det låter ju som om det är troligt att det är avbrott på jordsidan, så du kanske ska börja med att mäta mellan 4 och chassijord resp batteriets minuspol.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LMC400 (trådstartaren)

#43 » 21:37:24, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen Torbjörn! Jag mäter och ser vad jag får fram.
Vad tror du om min teori ovan med startknapp?

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

LMC400 (trådstartaren)

#44 » 18:36:43, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tio grader kallt där klipparen står så det blev inga fördjupade mätningar idag. Klämde fast en startknapp provisoriskt till reläet för att testa om det gick. Det funkade bra så för att slippa krångla mer just nu kopplar jag nog in det på det viset så länge. Det är grabbens klippare och just nu vill han ha fart på den så han kan skotta snö med den.
Jag tackar er så mycket för hjälpen.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se