Plockade av den och körde den direkt med startkablar från ett nytt batteri när den låg lös på bänken. Då visar den samma fel.
Skulle det kunna vara något annat då menar du?
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400 skrev:Plockade av den och körde den direkt med startkablar från ett nytt batteri när den låg lös på bänken. Då visar den samma fel.
Skulle det kunna vara något annat då menar du?
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
torbjorn_forsman skrev:LMC400 skrev:Plockade av den och körde den direkt med startkablar från ett nytt batteri när den låg lös på bänken. Då visar den samma fel.
Skulle det kunna vara något annat då menar du?
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Vilken spänning hade du framme vid startmotorn när den var igång lös? Hur hög var strömförbrukningen?
Har beställt en ny men den har inte kommit ännu. Allt jag gjort är på den gamlakrokodilen skrev:Nu är jag inte med dig! Du plockade av startmotorn,,,,, va inte den ny då? Startade inte motorn med den nya starten heller?
/C
Förstår inte exakt vad du menar med utkastaren. Den ser ju inte ut som på en bil där solenoiden (som jag tror du menar) sitter på startmotorn. Denna konstruktionen slungar ut drevet mot kransen pga sitt varvtal som beskrivits i tidigare inlägg av torbjörn_forsman. Får inte startmotorn tillräcklig fart eller som här, kraft att snurra så åker heller inte drevet upp/ut. De delarna är det inget fel på. De löper lätt. Det är något annat som gör att den inte snurrar som den ska. Men som sagt, har beställt en ny. Inte lönt att byta delar om man inte är säker på om det hjälper
LMC400 skrev:Strömförbrukning vet jag inte hur man mäter MEN det får du gärna berätta för mig då jag har en 12-volts dieselvärmare som jag skulle vilja ha koll på. Den sitter och värmen ett förråd vid behov. Idag har jag batteri och laddare men skulle vilja ha en transformator. Behöver veta hur stor den behöver vara.
Vet inte vad den kallas men den går på rätt håll den lilla stunden den gårJPEG skrev:Är det en permanentmagnetmotor?? Då är den polaritetsberoende och bör rotera åt rätt håll för att kasta ut drevet.
torbjorn_forsman skrev:LMC400 skrev:Strömförbrukning vet jag inte hur man mäter MEN det får du gärna berätta för mig då jag har en 12-volts dieselvärmare som jag skulle vilja ha koll på. Den sitter och värmen ett förråd vid behov. Idag har jag batteri och laddare men skulle vilja ha en transformator. Behöver veta hur stor den behöver vara.
Koppla in en amperemeter (eller en multimeter ställd på strömmätning) i serie. Om det är stora strömmar kan det vara bättre att använda en tångamperemeter, tänk dock på att billiga sådana bara kan mäta växelström.
Typiskt för en liten dieselvärmare är att den drar några enstaka A när den väl är igång, men några tiotal A under starten när glödstiftet är inkopplat. Ett nätaggregat som ska klara även glödstiftets ström blir alltså grovt överdimensionerat för värmarens normala strömförbrukning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster