Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Husqvarna rider 11 att

44 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

LMC400 (trådstartaren)

#1 » 16:59:55, 05-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Ny på forumet men hoppas kunna få tips på min Husqvarna rider 11. Tillverkad troligen slutet av 90-talet eller början av 00-talet.
Den vill inte dra runt startmotorn. Den klickar och ibland drar den lite, lite grann.
Nu låter den mer som om den snurrar men inte hoppar upp i drevkransen på motorn.
Batteriet är nytt, alla anslutningar är rengjorda och väl åtdragna, tändningslås är ok. Det finns inga mikrobrytare/kontakter som påverkar detta.
Rev ner startmotorn igår, rengjorde och satte ihop. Allt ser ok ut men bara ett svagt surrande hörs, som om drevet snurrar fritt.
Hur vet man om startmotorn är slut? Vad är det som gör att del lilla drevet åker upp i kransen på motorn? Är det bara av centrifugalkraften som den åker upp eller påverkas den av nåt annat?

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023



krokodilen

#2 » 17:06:36, 05-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

LMC400 skrev:Hej

Ny på forumet men hoppas kunna få tips på min Husqvarna rider 11. Tillverkad troligen slutet av 90-talet eller början av 00-talet.
Den vill inte dra runt startmotorn. Den klickar och ibland drar den lite, lite grann.
Nu låter den mer som om den snurrar men inte hoppar upp i drevkransen på motorn.
Batteriet är nytt, alla anslutningar är rengjorda och väl åtdragna, tändningslås är ok. Det finns inga mikrobrytare/kontakter som påverkar detta.
Rev ner startmotorn igår, rengjorde och satte ihop. Allt ser ok ut men bara ett svagt surrande hörs, som om drevet snurrar fritt.
Hur vet man om startmotorn är slut? Vad är det som gör att del lilla drevet åker upp i kransen på motorn? Är det bara av centrifugalkraften som den åker upp eller påverkas den av nåt annat?

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk


Testa om den drar ordentligt om du lägger ström direkt på startmotorn, dvs hoppa över startrelät mm.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LMC400 (trådstartaren)

#3 » 17:19:23, 05-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ber om ursäkt! Glömde skriva att jag testade att kortsluta vid reläet så strömmen går direkt till startmotorn. Hjälper tyvärr inte. Blir samma sak. Lite liknande som när batteriet är dåligt. Blir liksom ingen kraft

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

krokodilen

#4 » 19:18:08, 05-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för motor, känns inte som en Ohv där va? Bild?

Isåfall hade har sagt kass dekompressionsventil 99%.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LMC400 (trådstartaren)

#5 » 19:21:09, 05-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Vad är det för motor, känns inte som en Ohv där va? Bild?

Isåfall hade har sagt kass dekompressionsventil 99%.

/C
Har en halvtaskig bild men den kan kanske vara till hjälp?
Hur hittar man dekompressionsventilen?Bild

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

LMC400 (trådstartaren)

#6 » 19:27:02, 05-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke för att testa startmotorn. Om jag plockar loss den och drar ett par startkablar till den direkt från batteri. Då borde man väl se om drevet flyger upp eller inte?
Det säljs mycket delar till dessa men frågan är vad man behöver. Får inte klart för mig vad det är som får drevet att gå upp

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

krokodilen

#7 » 19:29:15, 05-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

LMC400 skrev:
krokodilen skrev:Vad är det för motor, känns inte som en Ohv där va? Bild?

Isåfall hade har sagt kass dekompressionsventil 99%.

/C
Har en halvtaskig bild men den kan kanske vara till hjälp?
Hur hittar man dekompressionsventilen?

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk



Den modellen med sidventiler brukar inte ha det felet. Vet inte ens om det finns dekompressionsventil på dem.

Har du testat extra jordkabel eller att motorn sitter fast redigt? (Jord)

LMC400 skrev:En tanke för att testa startmotorn. Om jag plockar loss den och drar ett par startkablar till den direkt från batteri. Då borde man väl se om drevet flyger upp eller inte?
Det säljs mycket delar till dessa men frågan är vad man behöver. Får inte klart för mig vad det är som får drevet att gå upp

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk


Tyckte du skrev att starten drar runt motorn men långsamt som vid dåligt batteri?? Isåfall skickar den ju upp drevet.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LMC400 (trådstartaren)

#8 » 21:38:50, 05-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte testat extra jordkabel men ordinarie jord är slipad plåtren så jord bör finnas tillgängligt.

Ja lite svårt att beskriva men gör ett nytt försök.
När jag vrider på startnyckeln låter det som drevet går upp och drar men inte får tillräckligt med kraft (ungefär som vid dåligt batteri)
Släpper jag tillbaka startnyckeln till noll och därefter vrider på till startläge igen så antingen är det som om drevet inte går upp men startmotorn snurrar, eller ibland som om den är "stum".
Låter som en svamlig förklaring men kommer inte på nåt bättre sätt att beskriva det

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

torbjorn_forsman

#9 » 21:46:39, 05-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät spänning vid startmotorn när du gör startförsök, då ser du utan tvekan om det blir något stort spänningsfall på vägen eller inte. Du kan också mäta mellan minus på batteriet och startmotorns stomme respektive mellan plus på batteriet och plus på startmotorn (även detta under startförsök då startmotorn drar ström).

Det som ska få drevet att flyga upp är tröghetskraften - drevet hinner inte med när startmotorn varvar upp utan skruvas ut på den gängade axeln. När motorn startar och varvar upp över startmotorvarvtal, skruvar drevet ner sig igen. För att det ska fungera, måste dels startmotorn varva upp tillräckligt snabbt och dels måste drevet gå perfekt lätt och glappfritt på axeln. Observera att det finns en liten returfjäder för drevet, den är olika på en och samma startmotortyp beroende på om startmotorn ska monteras stående eller liggande. Vid stående montage hjälper ju tyngdkraften till att föra tillbaks drevet, så då räcker det med en klenare fjäder och vice versa.

Saker att kolla om man plockar isär och avsynar startmotorn är t ex att inte någon av lagerbussningarna är för glapp, att brickor mm som ska fungera som axiallager är hela och rätt monterade (jämför med sprängskiss i reservdelskatalog eller text i VHB om du är osäker), att inte kolen är slut och att kollektorn ser bra ut (jämn patina, ingen isolering som står upp mellan lamellerna, inga lameller som är brända på ett annat sätt än de övriga. Att magneterna sitter fast i statorn och att rotorlindningen ser bra ut - inga brända härvor mm. Kolla också att kolhållare, fjädrar, jord- och matningsförbindelser mm verkar vara i ordning.
Tänk på att rotorn inte bör tas ur statorn, då finns det risk att magneterna försvagas. Om man ändå MÅSTE ta ut den, stoppa omedelbart in ett järnföremål med samma diameter (t ex en stor krafthylsa) istället.
I VHB finns det troligen uppgifter på hur mycket ström startmotorn ska dra dels obelastad, dels vid låst rotor. Det brukar också stå vid vilken polspänning de strömuppgifterna gäller, om det blir andra spänningar när du mäter, t ex pga större eller mindre batteri, mer eller mindre spänningsfall mm, så får du räkna om strömvärdena proportionellt. Mätningen kräver tångamperemeter för likström.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LMC400 (trådstartaren)

#10 » 22:01:40, 05-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ingen avancerad mekaniker mer en nyfiken amatör. Såg ett klipp där en kille plockade isär en liknande startmotor och gjorde lite underhåll. Känns inte som en service som gjorde startmotorn som ny men ger nog lite längre liv till den.
Den var enkel att plocka isär. Axeln var lite rostig så den putsade jag upp. Upplever att den gick att vrida runt betydligt lättare efteråt.
Spontant, efter att ha läst alla råd här, känns det som någon form av spänningsfall.
Slutar antagligen med en ny startmotor men det är kul att experimentera. Ibland lyckas man och lär sig något nytt på kuppen.
Nu har jag många grejer att prova ialla fall.
Stort tack så länge för alla tips. Jag ska försöka återkoppla efterhand.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

krokodilen

#11 » 09:50:54, 06-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är enkelt att utesluta dålig jord eller kass kontakt i matningen. Häng dit en startkabel mellan de olika punkterna för att dubbla upp så att säga. Testa en övergång i sänder och se till att startkabeln har ordentlig kontakt genom att rucka på den vid startförsök.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LMC400 (trådstartaren)

#12 » 18:33:37, 06-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade bort startmotorn idag när jag kom hem. Tog ett nytt, fulladdat batteri direkt på jord och plusmatning. Den snurrade runt och drevet åkte upp som det skulle. Tyvärr bara en väldigt kort stund sen gick den inte runt alls.
När jag hade isär och rengjorde den gick allting runt lätt så min gissning (skott från höften dock) är att det är något med kolen eller kollektorn. Det såg ok ut men det kan ju vara något mina otränade ögon inte uppfattar


Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

LMC400 (trådstartaren)

#13 » 21:02:21, 06-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försökte leta upp en ny på nätet men inget av de nummer som är stämplade på den leder till träff.
Står 19336 på ena sidan och 9912085M på andra.
Den har 14 tänder i verkligheten medan sökning på motornummer säger 16. Många frågetecken nuBild

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

LMC400 (trådstartaren)

#14 » 14:37:44, 09-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter god hjälp av "Rembutiken" har vi förhoppningsvis ringat in vilken startmotor jag behöver. Kampanj för tillfället, 599 kr inkl. frakt. Då är det inte lönt att försöka lappa något gammalt.
Trodde de var mycket dyrare
Tackar alla som visat intresse och kommit med tips. Ha en fin helg

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
LMC400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:15, 05-12-2023

krokodilen

#15 » 14:44:27, 09-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det nu är startmotorn,,,,,

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se