Mät
spänning vid startmotorn när du gör startförsök, då ser du utan tvekan om det blir något stort spänningsfall på vägen eller inte. Du kan också mäta mellan minus på batteriet och startmotorns stomme respektive mellan plus på batteriet och plus på startmotorn (även detta under startförsök då startmotorn drar
ström).
Det som ska få drevet att flyga upp är tröghetskraften - drevet hinner inte med när startmotorn varvar upp utan skruvas ut på den gängade axeln. När motorn startar och varvar upp över startmotorvarvtal, skruvar drevet ner sig igen. För att det ska fungera, måste dels startmotorn varva upp tillräckligt snabbt och dels måste drevet gå perfekt lätt och glappfritt på axeln. Observera att det finns en liten returfjäder för drevet, den är olika på en och samma startmotortyp beroende på om startmotorn ska monteras stående eller liggande. Vid stående montage hjälper ju tyngdkraften till att föra tillbaks drevet, så då räcker det med en klenare
fjäder och vice versa.
Saker att kolla om man plockar isär och avsynar startmotorn är t ex att inte någon av lagerbussningarna är för glapp, att brickor mm som ska fungera som
axiallager är hela och rätt monterade (jämför med
sprängskiss i reservdelskatalog eller text i VHB om du är osäker), att inte kolen är slut och att kollektorn ser bra ut (jämn patina, ingen
isolering som står upp mellan lamellerna, inga lameller som är brända på ett annat sätt än de övriga. Att magneterna sitter fast i statorn och att rotorlindningen ser bra ut - inga brända härvor mm. Kolla också att kolhållare, fjädrar, jord- och matningsförbindelser mm verkar vara i ordning.
Tänk på att rotorn inte bör tas ur statorn, då finns det risk att magneterna försvagas. Om man ändå MÅSTE ta ut den, stoppa omedelbart in ett järnföremål med samma
diameter (t ex en stor krafthylsa) istället.
I VHB finns det troligen uppgifter på hur mycket ström startmotorn ska dra dels obelastad, dels vid låst
rotor. Det brukar också stå vid vilken polspänning de strömuppgifterna gäller, om det blir andra spänningar när du mäter, t ex pga större eller mindre
batteri, mer eller mindre spänningsfall mm, så får du räkna om strömvärdena proportionellt. Mätningen kräver tångamperemeter för likström.