Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

B&S 15.5hp Ohv stannar efter ca 15min

15 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

Sten87 (trådstartaren)

#1 » 21:28:30, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, har problem med min Rider 16 med B&S 15.5hp
Den startar och fungerar cirka 15min för att sedan stanna och med tur kanske starta igen för att sedan stanna på nytt osv. Sen efter att ha stått kanske 5min kan den starta och gå en längre stund för att sedan stanna igen.
Har rengjort förgasaren och bytt bränslepump och filter och stift men inget hjälpte.
Men när den stannar så är förgasaren tom på bensin så det är precis som att pumpen slutar att pumpa efter en stund. Tar man loss bränsleledningen så pumpar pumpen inte heller nåt när man drar runt motorn. Men byter man pump till en annan så pumpar den bränsle klart och tydligt och man kan få igång motorn igen för att kunna köra kanske 10min pånytt och sen så stannar den igen och förgasaren är tom.
Är inte stopp från tanken, rinner ut när man sänker ner slangen under nivån i tanken, så vad finns kvar?
Får jag tryck i vevhuset efter en tid så pumpen slutar fungera p.g.a det? Eller finns det nån annan orsak? Har sett en del olja på nätet som finns på pumpen.


Gå till lösningen
Sten87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:40, 27-06-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6600
Farma 14T + 8,5G2



östemann

#2 » 21:35:53, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testat att köra med inte helt åtdraget tanklock?
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

BM425

#3 » 21:38:58, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara detta
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Sten87 (trådstartaren)

#4 » 22:07:26, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har testat med tanklocket uppskruvat men har ingen betydelse.
Tror inte jag har nåt nät i förgasaren eftersom jag har provat dra runt motorn när jag bytt pump och med koppen under förgasaren borta och då kommer det bränsle dit.
Så det är precis som att pumpen slutar fungera efter en stund, och problemet är lika med 2 olika pumpar varav ena är helt ny.
Sten87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:40, 27-06-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6600
Farma 14T + 8,5G2

Turbodiesel

#5 » 22:17:43, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde sitta någon backventil som styr vevhusventilationen, är den kollad, och är slangen mellan ventil & luftburk öppen & hel?

Ventilen ska släppa ut vevhusgaser, men inte suga in luft. Ofta är den inbyggd i en plåtbricka/liten kåpa.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Volvot24

#6 » 22:31:07, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gamla käpphäst.

Just där bränsleslangen är ansluten till förgasaren. D v s strax ovanför sätet till flottörventilens nål så händer det att det samlas bös. Bös som stryper bränslet att rinna till.

Om du plockar isär var riktigt försiktig. På moderna maskiner ligger ett löst säte av typ scilicone. Vet detta av erfarenhet.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#7 » 00:00:37, 15-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla ventilspel också. Det har hänt på B&S-motorer (åtminstone sidventil) att de stannar efter en stunds körning om ventilspelet är för litet, så det går ner till 0 och någon av ventilerna inte tätar då motorn har blivit ordentligt varm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

per-åke

#8 » 01:26:18, 15-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu handlade det ju om OHV som ts skrev redan i sin anförande. Så till saken! Eftersom du kollat det mesta så kanske du får gå lite djupare. Det händer inte ofta, men det händer ibland att någon ventilstyrning ger sig och lägger då en ventil fel i sätet, detta efter att motorn blivit varmkörd. ( därför går den kall några minuter) Har själv varit med om detta 2 ggr. Bara ett tips!
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Jac

#9 » 01:39:36, 15-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändspolar och andra komponenter med lindad koppar kan bete sig sådär när dom blir dåliga.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nimrod_pro

#10 » 12:58:28, 15-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återkom med motorkoden till din motor så vi till att början vet vilken motor det gäller då det finns många varianter av dessa små motorer.

https://www.briggsandstratton.com/na/en ... mbers.html
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Sten87 (trådstartaren)

#11 » 17:28:25, 15-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren.
Slangen mellan vevhus och förgasaren är hel och ser inget filter eller liknande där, bara en kanal i blocket.
Felet är troligen bränslerelaterat eftersom bränslepumpen är pulsstyrd och den slutar leverera bränsle när motorn blivit tillräckligt varm.
Och jag har som sagt tagit bort koppen under förgasaren och alla annat men det börjar bara komma bränsle om jag byter pump.
Pratade med en återförsäljare idag som misstänkte topplockspackningen eftersom det kommer olja från pulsslangen som är ansluten vid oljestickan. Men jag är öppen för förslag/tips/råd.

Motorkoden är: 282H07 0110E1

Jag bifogar bild på insug och avgas som verkar normala, borde väl synas om styrningarna någongång har rört sig? Insugsstyrningen verkar ju längre in mot cylindern än avgas men den verkar inte vara för långt in om man jämför med glidmärken på ventilen.
Skall se om jag hittar ett bladmått och testa ventilspelet också, verkar kanske litet åtminstone på insug som det är nu men får se.
Bild
Bild
Sten87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:40, 27-06-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6600
Farma 14T + 8,5G2

Sten87 (trådstartaren)

#12 » 20:44:22, 15-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror felet är hittat:
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Sten87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:40, 27-06-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6600
Farma 14T + 8,5G2

Sten87 (trådstartaren)

#13 » 15:20:36, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, felet var topplockspackningen som läckte in mot stötstängerna så det blev för mycket tryck i vevhuset. Så bytte packning och slipade in ventilerna och nu går den nog bättre än vad den gjort, kanske t.o.m så länge jag ägt den.


Detta inlägg har valts som lösning


3 personer gillar det här inlägget.
Sten87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:40, 27-06-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6600
Farma 14T + 8,5G2

mats757

#14 » 20:20:15, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ett vanligt fel på dessa motorer. Jag fick också byta packning i somras.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

Murre o2

#15 » 21:12:20, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske bra att efter dra toppen efter ett tag...

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se