Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Bygga nytt flak på tippkärran.

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Hymax (trådstartaren)

#1 » 18:59:26, 19-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byggde en tippkärra för snart tio år sedan av axlarna från ett timmersläp, diverse fyrkantsrör, ett gammalt lastbilsflak, plåt från oljetankar till lämmar och kolvar från OIE samt väldigt mycket jobb.
Flaket var rostigt från början och är ännu sämre nu......... alltså hög tid att renovera.
Kärran används mest till att frakta runt min JCB grävare och köra jord och sten mm på grävjobben.
Några bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tänkte använda flakramen och balkarna fram o bak, göra nya kantbalkar, profiler under flak och ny plåt typ 6 mm Hardox.
Problemet är dom bockade u-profilerna under flakplåten, dom har ju funkat länge men jag tycker inte det är nån bra lösning.
Vill gärna ha tips på nån annan modell på förstärkningar.
Vad tror ni om 6 mm Hardox till botten, finns det nån annan slitstark plåt som kunde vara lämplig?
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro



Freddejansson

#2 » 00:08:59, 17-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en liknande ide med en gammal 10 tons Velsa spannmålskärra, däcken är slut och flaket är kanonslut. max 10 flagg för den på blocket, men ramen är kanonfin, bromsarna funkar med nya kolvar (broms på alla fyra hjul). Så satt och funderade på att köpa ett gammalt lastbilsflak med aluminiumlämmar i bra skick. originalflak är fem meter så är inte omöjliga mått om man tittar på gamla boggiekranbilar osv.
För är det värt att hålla på och renovera gamla flak? Materalkostnaden är väl en sak, men ska man lägga arbete och tid så springer det fort iväg? Inte tittat på att köpa ett nytt flak från Waldung eller liknande? är chassi i bra skick så håller ju vagnen många år till!
Freddejansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:37, 24-02-2008
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lamborghini 950 Premium 1997
Valtra X120 2003
Massey Fergsuson 6480 2009
Massey Ferguson 6495 2011
Huddig 860

Mike59

#3 » 08:47:04, 17-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om mitt flak hade sett ut som det där skulle jag försöka hitta ett fräschare flak nånstans.

Verkar ju som att det är helt sönderrostat.

Om du inte hittar ett vanligt lastbilsflak så kanske du skulle försöka dig på ett lastväxlarflak?

Att bygga med hardox är ju säkert bra, men plåten är ju svindyr.
Du kanske skulle kunna klara dig med S355 istället, den håller nog ett bra tag den också, med ditt användningsområde.
Se prislistan.

http://stenastal.se/Global/Stena%20St%C ... -01-07.pdf
Mike59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:27, 09-07-2010
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sunward SWE70B, Liugong 915E, Scania R480, Volvo L50D,
MF4335, MF35, Hägglunds GS250, Stahlwerk CUT120. Bjm350

TP Resurs AB

#4 » 22:55:12, 23-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har börjat renovera min gamla Scania tippvagn med nya 2 tum lemmar så att det ska vara nått att slita på, det blir endast tipp bakåt så att bygga öppningsbara sidolämmar slipper jag.
Vagnen har idag separat hydraulsystem fast jag funderar på om jag ska koppla direkt på traktorns uttag, har inte bestämt mig än.


Bild
Bild


lite fler bilder på vagnen efter en tvätt inför rammålning mm, någon som känner till tippkolven av att läsa av id skylt?


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Har ett annat tippflak som jag först tänkte montera på vagnen som jag nu istället byter trälemmar på istället, flaket har suttit på en Scania 111 boggibil och tät och fin tippkolv.


Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av TP Resurs AB 22:37:12, 27-05-2015, redigerad totalt 1 gång.

3 personer gillar det här inlägget.
TP Resurs AB
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:27:35, 09-01-2010
Ort: Thomas Persson i Jämtland-Bräcke-Bodsjöbygden-Sidsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi 215LC grävskördare
IH BTD 8 bandlastare
Fendt 714 -99
June väghyvel -62
Nord Verk 170 HS -77
BM10 -51
C3 corvette cab -68
Allice Chalmers W väghyvel
Volvo Viking-65
BM skogsboxer med driven vagn

Göran Ekman

#5 » 07:49:36, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser stadigt ut .
Fördelar med eget hydralsystem är att det går att tippa med en äldre traktor som har lite olja i sitt hydral system . Det jag ser som den största fördelen är att man inte blandar oljor mellan olika traktorer, så att man inte får in förorenad olja eller olja av fel typ i bakaxeln på en traktor med gemensam olja för hydral och bakaxel ofta med våta bromsar .
Men kör du bara med din egen traktor och har tillräckligt med olja, är det mycket enklare att ansluta en slang istället för en PTO axel. Så tänker jag ,detta är nog inte den enda sanningen .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

TP Resurs AB

#6 » 08:10:30, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Ser stadigt ut .
Fördelar med eget hydralsystem är att det går att tippa med en äldre traktor som har lite olja i sitt hydraul system . Det jag ser som den största fördelen är att man inte blandar oljor mellan olika traktorer, så att man inte får in förorenad olja eller olja av fel typ i bakaxeln på en traktor med gemensam olja för hydraul och bakaxel ofta med våta bromsar .
Men kör du bara med din egen traktor och har tillräckligt med olja, är det mycket enklare att ansluta en slang istället för en PTO axel. Så tänker jag ,detta är nog inte den enda sanningen .
Göran i Björnarbo


Hej Göran, kloka synpunkter av dig. Tanken är att bara min maskin ska köra med vagnen om jag bygger om den, slipper låna ut den hit och dit då ,eller så frågar dom på att få låna både maskin och vagn.. :uupps:
Undrar hur många liter (volym) som en tippkolv kräver vid lyft? och flöde för att inte bli för sen?
Jordbrukaren min ger 110 l/m 185bar och har en separat tank på 50 liter. :klia:
TP Resurs AB
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:27:35, 09-01-2010
Ort: Thomas Persson i Jämtland-Bräcke-Bodsjöbygden-Sidsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi 215LC grävskördare
IH BTD 8 bandlastare
Fendt 714 -99
June väghyvel -62
Nord Verk 170 HS -77
BM10 -51
C3 corvette cab -68
Allice Chalmers W väghyvel
Volvo Viking-65
BM skogsboxer med driven vagn

Göran Ekman

#7 » 09:49:51, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag tar in "nya" maskiner försöker jag spola hydralik, genom att trycka i olja från traktorn i kolven dränera ut oljan i en dunk upprepas några gånger tills det ser bra ut. Är nog lite överdrivet nojig.
Skulle jag haverera bakändan på mina 20 år gamla Fordar är det skroten som gäller för att man varit dum snål. Eller är jag för nojig?
Fasta lämmar, kan vara bra att kunna öppna om man vill lasta något från sidan. Men det blir mycket stadigare om dom är fasta.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mikkel

#8 » 13:17:33, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket olja lyftcylindern tar i högsta läget kan du göra ett överslag på genom att mäta kolvens diametern på mitten av slaglängden och räkna på hela slaglängden. Du får räkna bort lite på godstjockleken. Själv gjorde jag en överslagsberäkning på ekipaget nedan. MF35 har en total växellådsoljevolym på 30 liter (gemensam med hydraulsystemet) och enligt instruktionsboken ska man inte låta utvändiga cylindrar ta ut mer än 7 liter för att inte skada smörjningen i växellådan mm. Jag vill minnas att det räckte ganska precis och eftersom jag stod stillaplan mark när jag använde tippen så var risken att ska växellådan inte så stor. Jag sålde vagnen senare då jag tyckte vagnen var för stor för den lilla traktorn. Det gick lite långsamt att tippa men det gick. Även jag är lite nojig med att blanda in oljor man inte vet vad det är i tippcylindern, men har ändå chansat och hoppats, men Göran gör nog det rätta att säkerställa oljan. Nu har jag ett nytt projekt på gång att sätta tippflak på en liten skogsboggie, men det får bli en annan tråd. Därför följer jag med stort intresse era tippvagnsprojekt och lär av era misstag o framgångar :mrgreen: :thumme:



Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

qqq

#9 » 15:02:27, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymax skrev:Byggde en tippkärra för snart tio år sedan av axlarna från ett timmersläp, diverse fyrkantsrör, ett gammalt lastbilsflak, plåt från oljetankar till lämmar och kolvar från OIE samt väldigt mycket jobb.
Flaket var rostigt från början och är ännu sämre nu......... alltså hög tid att renovera.
Kärran används mest till att frakta runt min JCB grävare och köra jord och sten mm på grävjobben.
Några bilder.

Bild


vilket garage... :insomnia:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Hymax (trådstartaren)

#10 » 18:50:23, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:
vilket garage... :insomnia:


Det stämmer men det är inte mitt :sad: det är systersonens.

Med min kärra har det inte hänt något än men jag har köpt en till ..........


Bild

Vi får se vad som händer med den röda framöver :vissla:
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

TP Resurs AB

#11 » 22:41:20, 27-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lutar nog åt att jag behåller den separata hydrauliken på tippvagnen, det känns säkrast i nuläget.
TP Resurs AB
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:27:35, 09-01-2010
Ort: Thomas Persson i Jämtland-Bräcke-Bodsjöbygden-Sidsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi 215LC grävskördare
IH BTD 8 bandlastare
Fendt 714 -99
June väghyvel -62
Nord Verk 170 HS -77
BM10 -51
C3 corvette cab -68
Allice Chalmers W väghyvel
Volvo Viking-65
BM skogsboxer med driven vagn

TP Resurs AB

#12 » 21:56:17, 06-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det blivit lite färg på vagnen, fälgarna ska målas samt profiler mitt på lämmarna som håller ihop sen är det väl bara att slita på gamm Scania baken ett tag till.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
TP Resurs AB
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:27:35, 09-01-2010
Ort: Thomas Persson i Jämtland-Bräcke-Bodsjöbygden-Sidsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi 215LC grävskördare
IH BTD 8 bandlastare
Fendt 714 -99
June väghyvel -62
Nord Verk 170 HS -77
BM10 -51
C3 corvette cab -68
Allice Chalmers W väghyvel
Volvo Viking-65
BM skogsboxer med driven vagn

TP Resurs AB

#13 » 20:10:32, 20-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körning av massor till utfyllnad av maskinplanen som börjat bli trång då den är fylld av div saker, men istället för att städa bort bra att ha saker så utvidgar jag planen till mera yta att samla på mera prylar... :mrgreen:
Man har varit utan grusvagn ett par år för att original lämmarna varit helt slut och man undrar ju hur man har klarat sig utan vagn den tiden. :uupps:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
TP Resurs AB
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:27:35, 09-01-2010
Ort: Thomas Persson i Jämtland-Bräcke-Bodsjöbygden-Sidsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi 215LC grävskördare
IH BTD 8 bandlastare
Fendt 714 -99
June väghyvel -62
Nord Verk 170 HS -77
BM10 -51
C3 corvette cab -68
Allice Chalmers W väghyvel
Volvo Viking-65
BM skogsboxer med driven vagn


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se