Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Litet släp som ska modifieras, något

32 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

dc_lindberg

#31 » 21:20:06, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppsan! Där slog du mig på fingrarna Hobbyist, med att vara helt klart överdrivet noggrann i konstruktionskollen!
(=imponerad!)

Ja. Att blanda metaller ställer till elände många gånger... rf + alu => "svets"... går rent ut sagt åt H! (hur jag vet det? ... titta på avataren... höger gaffelben... M8 2st genomgående för stänkskärmen... + salt... Åkte på att borra bort dem... å det gick ju bra... M8 hålet är inte 8mm längre...)

JA! Stora anliggningsytor båda för bästa hållbarhet!
Se upp med brottytor - stor anliggningsyta ger också stora brytkrafter. (...äh! det där har du ju koll på redan ju ;-) )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se

Hobbyist (trådstartaren)

#32 » 21:56:08, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Så länge det är tort så fungerar "allt"
Ett släp som körs vintertid brukar inte "vårdas" utan får ha alla (salt)beläggningar kvar efter att ha brukas sliter mera.

RF blir bättre om man polerar upp det ordentligt. Det är ju där man har bearbetat materialet som "korrosionen" händer.
Varje gång man lyfte upp U-båtsspanningsutrustningen så var man ju bered på att haka i för att säkra den.
RF klass A4 duger inte för 12 månader under saltvatten. Iallfall inte där det är gängat.

Så är det =) Jag har spenderat stora delar av mitt yrkesverksamma liv till observation av dåliga materialval av "dom som kan", ibland även att åtgärda. Nu citerade jag inte denna doktorsavhandling till fullo av förklarliga skäl utan tog bara upp lite av det som är relevant, exemplen rörde i mångt och mycket byggtekniska konstruktioner men även gångräcken etc. som vistas där trafik finns så jag tror i.a.f. de tagit höjd för väta, salt etc..

dc_lindberg skrev:Hoppsan! Där slog du mig på fingrarna Hobbyist, med att vara helt klart överdrivet noggrann i konstruktionskollen!
(=imponerad!)

Ja. Att blanda metaller ställer till elände många gånger... rf + alu => "svets"... går rent ut sagt åt H! (hur jag vet det? ... titta på avataren... höger gaffelben... M8 2st genomgående för stänkskärmen... + salt... Åkte på att borra bort dem... å det gick ju bra... M8 hålet är inte 8mm längre...)

JA! Stora anliggningsytor båda för bästa hållbarhet!
Se upp med brottytor - stor anliggningsyta ger också stora brytkrafter. (...äh! det där har du ju koll på redan ju ;-) )

Slå på fingrar är något av en lärarterm vilket jag inte beblandar mig med eftersom jag inte har den examen ;0) Syftar dock i regel till att göra verklighet av det som redan står skrivet och om någon har andra åsikter utövas stryk på fingrar(!?) Då är det det väl roligare att experimentera fram nya metoder och riskera att få en smäll på fingrarna ibland men när det blir bra, då..

M.a.o. stå på dig.
Lätt, stark, billigt: Välj två
Hobbyist
Fler än 10 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Återgå till Släpfordon