Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Fjäder till backautomatiken

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Skalis (trådstartaren)

#1 » 22:53:24, 28-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har köpt hem nya backar å fjädersats. Det är en AL-KO. Släpkärra. Grejerna kom från Valeryd. Allt okej.
Sånär som att jag kan inte häkta tillbaks den nya fjädern på back-automatiken.

Ena änden i 4kant vinklar som en startvev å skall stickas ut genom skölden å vridas. Andra änden en vanlig "ögla".
Öglan är svår att få in som det är å att sedan peta genom vinklade änden genom skölden ....nä jag fixar det inte.
Man måste börja med den kantiga änden å sedan nån form av stark krok att spänna vanliga öglan med å sen en spetsig tång att lirka in den i hålet.
Giv mig styrka å tålamod!!
Har försökt å gett upp. :myzsko:

Nån som har ett bra tips?

Bev glad för en kort stund då Valeryd hade en tjusig video på Tuben. Man tar loss bulten/saxeltappen som håller backautomatikens excenter å hakar i båda fjäderändarna. Sedan lirkar man in grejen på plats å trixar in bulten/axeltappen. Enkelt.
Här en länk till filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=dDKNM-Nl7w8

Det är bara det att min är lite äldre å bulten är nitad på baksidan å går ej att få loss.
En får tacka!

Om jag inte får på fjädern ser jag ingen annan lösning än att slipa bort nitningen på baksidan skölden å sedan borra å gänga ett hål å sätta fast den igen bakifrån med en skruv med 6-kanskalle å en bricka under. Lite LockTite. Diam M6 torde vara lagom. Alternatit en svetsloppa på baksidan vid återmonteringen.

Som sagt, hur skall jag haka på den där "j..a" fjädern?
Tacksam för tips.


Gå till lösningen
Skalis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:25, 14-10-2017

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


LeifAndersson

#2 » 10:45:56, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går med konster och knep, men meningen är att du ska ta ur bulten till backautomatiken och montera fjädern innan du sätter tillbaka delarna.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stefan1972

#3 » 13:26:33, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars om den ser fin ut så är det väl bara låta den vara? Det hör ju inte till den första fjädern som rostar sönder direkt...........

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Skalis (trådstartaren)

#4 » 14:44:46, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Stefan!
Det var just det där med att trixa å greja som jag fastnat på.
Jo, excentern satt totalt fast å naturligtvis i fel läge. Å det påverkar sedan hela bromsen, även i framriktningen. Så jag har kämpat som fabian för att rensa å smörja upp den å då måste gamla fjädern bort. Den gamla består av två delar med en tjock sprint mellan å det vore bra att kunna ta isär å få på lite kopparpasta. Därför jag funderar på att ta loss bulten. Den nya är gjort i "ett stycke" enl filmen.

Men kan jag haka i fjädern, själv har jag inte lyckats än, så vore det bra.
Kan du komma å trixa dit den för mig? :grin:
Skalis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:25, 14-10-2017

Stefan1972

#5 » 15:15:02, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undvik kopparpasta på dylika saker. Det är djävulens påfund. Bättre med nån segt vanligt fett så man håller rosten borta bara.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Skalis (trådstartaren)

#6 » 12:55:33, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intrassant! Varför anser du kopparpasta är så dålig? Jag har använt det med bra resultat i synnerhet på avgasdetaljer.
Skalis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:25, 14-10-2017

Skalis (trådstartaren)

#7 » 13:00:48, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan berätta för övrigt att jag slipade av nitskallen baktill på bromsskölden å slog ur sprinten. Sedan borrade jag en 4,2 mm hål å gängade med M5. Satte en droppe Lock-Tite på skruven vid återmonteringen.
mycket enklare att haka i fjädern ner grejen var lös i båda ändar så att säga.
Det blev jättebra alltihop.
Lättare att fixa nästa gång.

Det var tur jag gjorde såh är för excentern var sned å tvunget att räta till i skruvstycket. Det hade inte gått bra utan demonteringen.

Tack alla som svarat.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
Skalis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:25, 14-10-2017

Stefan1972

#8 » 14:40:21, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skalis skrev:Intrassant! Varför anser du kopparpasta är så dålig? Jag har använt det med bra resultat i synnerhet på avgasdetaljer.


ja för att det är ett dåligt smörjmedel. På avgasförband är det ju en annan sak, då blir det ju mer det som det är avsett för. Dvs hindra gängade förband att brinna ihop av värmen. Då brinner bindemedlet, dvs fettet bort och kvar blir kopparpartiklarna som hindrar fastbränning mellan metallerna.

Som ren smörja är det ju värdelöst för när fettet tids nog försvinner så får du bara en grynig massa kvar som inte smörjer ett skit.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#9 » 14:45:10, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När kopparpasta var nytt på 70-80-talet fanns det en viss övertro på den även bland fordonstillverkare. Det finns en del verkstadshandböcker för i synnerhet japanska bilar och mc från den tiden, som föreskriver att man ska smörja bl a glidpinnarna för skivbromsok med kopparpasta, eller som det heter på japansk engelska, PBC grease (polybutyl cuprysil grease). Men håller man på med sådana saker nuförtiden väljer man nog något annat fett.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#10 » 15:10:36, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:som föreskriver att man ska smörja bl a glidpinnarna för skivbromsok med kopparpasta

Det gjorde jag i flera år tills jag upptäckte att smörjan torkar sedan finns det torra koppar klumpar kvar som gör att det kärvar. Bättre med ett vanligt smörjfett.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Det omöjliga fixar en maskinist på en kväll.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61
 
Födelsedag

Stefan1972

#11 » 09:34:42, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:
torbjorn_forsman skrev:som föreskriver att man ska smörja bl a glidpinnarna för skivbromsok med kopparpasta

Det gjorde jag i flera år tills jag upptäckte att smörjan torkar sedan finns det torra koppar klumpar kvar som gör att det kärvar. Bättre med ett vanligt smörjfett.


man ska ha siliconfett till allt gummi som sitter på ett bromsok. De tål inte oljebaserade produkter och smörjer man med vanligt fett så brukar de svälla och kärva.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#12 » 10:02:21, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:
BM425 skrev:
torbjorn_forsman skrev:som föreskriver att man ska smörja bl a glidpinnarna för skivbromsok med kopparpasta

Det gjorde jag i flera år tills jag upptäckte att smörjan torkar sedan finns det torra koppar klumpar kvar som gör att det kärvar. Bättre med ett vanligt smörjfett.


man ska ha siliconfett till allt gummi som sitter på ett bromsok. De tål inte oljebaserade produkter och smörjer man med vanligt fett så brukar de svälla och kärva.


Nja, det gäller bara de gummidelar som är i kontakt med bromsvätska (kolvtätning och dammskydd för kolven). Skyddsbälgar för glidpinnar mm brukar vara av vanligt oljebeständigt nitrilgummi.
Har man att göra med bromsok som är avsedda för mineraloljebaserad bromsvätska (t ex på många Citroën) så är det oljebeständigt gummi även i kolvtätningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#13 » 10:09:53, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

nä så är det nog inte. Har lagat oräkneliga ok där glidpinnegummin svällt markant så jag finner det rimligt att anta att de gör allt gummi i samma kvalitet. Skulle det inte vara så så ser jag ingen anledning till att de skickar med småförpackningar med just siliconfett med nya ok heller.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates