Toost skrev:Stefan1972 skrev:Fast det känns inte som man måste överdriva här..........låter inte som ts byter lager särskilt frekvent och med ett friskt lager så lär det väl fungera i 20år till utan specialfett och packboxvändande.
Håller inte med där.
jag har bytt samtliga hjullager på en segelbåtskärra, kärran var då 4 år gammal. 4 hjul, alla lager.
Vagnar för segelbåtar rullar djupare i sjön innan båten släpper från kärran, vattentrycket blir högre. Saltvatten.
Nästa problem är förmodligen att kärran står still typ ett halvår i taget, saltvattnet har då fritt fram att producera rost och rostskadorna flisar sen ur vid nästa sjösättning/upptagning.
Sonen bytte lager på en annan vagn för nån vecka sen, de lagren kostade 467kr styck m moms
Fast nu är det en oerhörd skillnad på en dylik vagn byggd på gamla grejer jämfört med en ny slitochsläng vagn där allt är av så usel kvalitet att det troligen är slut om nåt år ändå. Vet inte hur många hjullager jag bytt på obromsade släp som inte ens varit i vatten........Det är så uselt gjort att man ibland inte fattar hur de har tänkt.