Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Skorrande lager i båtvagn, SAAB, men vad ska jag ha?

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

Stefan1972

#31 » 12:03:58, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:
Stefan1972 skrev:Fast det känns inte som man måste överdriva här..........låter inte som ts byter lager särskilt frekvent och med ett friskt lager så lär det väl fungera i 20år till utan specialfett och packboxvändande.


Håller inte med där.
jag har bytt samtliga hjullager på en segelbåtskärra, kärran var då 4 år gammal. 4 hjul, alla lager.
Vagnar för segelbåtar rullar djupare i sjön innan båten släpper från kärran, vattentrycket blir högre. Saltvatten.
Nästa problem är förmodligen att kärran står still typ ett halvår i taget, saltvattnet har då fritt fram att producera rost och rostskadorna flisar sen ur vid nästa sjösättning/upptagning.
Sonen bytte lager på en annan vagn för nån vecka sen, de lagren kostade 467kr styck m moms


Fast nu är det en oerhörd skillnad på en dylik vagn byggd på gamla grejer jämfört med en ny slitochsläng vagn där allt är av så usel kvalitet att det troligen är slut om nåt år ändå. Vet inte hur många hjullager jag bytt på obromsade släp som inte ens varit i vatten........Det är så uselt gjort att man ibland inte fattar hur de har tänkt.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet



toker

#32 » 13:24:27, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:
toker skrev:Att få ett lager till en båtvagn hålla i 20 år om det doppats i saltvatten är nog en bedrift jag skulle helt klart gått på smörjnippel då finns det möjlighet att det inte rostar ihop den närmaste 20 åren. Jag skulle nog enbart smörjt upp det gamla lagret och kört med smörjnippel då lär det hålla länge i 30 kmh och några km om året.


det var väl inte riktigt så jag menade utan mest att om bef lager är sen saaben var ny och ts inte byggt vagnen i förrgår så lär väl inte förfallet ske särskilt fort.........Ett par dopp om året lär knappast påverka ett nytt lager på länge och vagnen kanske har en viss återstående livslängd ändå.
Men visst, vill man räkna med att det man byter aldrig går sönder igen och blir kvar på backen sist så ska man såklart gardera sig.

En gissning är att axeln blev båtvagn på senare tid hade den suttit kvar på Sabben hade nog lagren varit i ok skick fortfarande men att doppas i vatten och sen stå några månader är inte optimalt för lager men vi tänker nog lite olika här jag skulle smörjt befintliga dåliga lager och kört vidare med smörjning dom håller troligtvis länge även om dom låter illa.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Skru'are

#33 » 15:49:27, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att sätta dit smörjnipplar (till rengjorda och rätt justerade lager) är en billig åtgärd med dramatisk effekt!
Sedan -75 och där andra haft ständiga bekymmer och kostnader.
Har du tur kan det vara att kulhållaren rostat och en rengöring duger. Investerar du i nya lager vill du väl skydda dem?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

rospigg

#34 » 16:20:38, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla tips som inkommit är ju välmenande, sen dyker det upp diskussioner på vägen - och den slutgiltiga "konstruktionen" blir så bra den någonsin kan bli.
TS kanske drunknar i alla inlägg, så som det emellanåt kan bli.
Nu tycker jag att det inte hittills är någon som kan anklagas för "ämnesflykt" så som de har i radioprogrammet "På minuten"
(Självklart är just det här inlägget en tydlig ämnesflykt)
:thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Kjällå

#35 » 16:54:37, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bästa sättet att skydda lagren från sjövatten är att att trycka in fett före man kör ut i vattnet.
Min båttrailer är på tolfte året och visar inga tecken på lager problem, men så har den fått mycket smörj under åren också.
Ju mer jag lär mig desto mer fattar jag hur lite jag vet
Kjällå
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 24-10-2013
Ort: Kumlinge
Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 590 1977. Vespa 150 1962

David, Luleå (trådstartaren)

#36 » 19:18:41, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Det är inne på tredje båten med var sin vagn. Den förra hade en saab axel och båten var från tidigt 80-tal. Risken att lagen aldrig var bytta var överhängande då båtvagnsbyggaren en gång i tiden lämnat kvar bromsoket. Utan belägg. Dessa och dess bultar hade rostat till oigenkännlighet. Men lagren lät eller glappade inte.

Denna båt är från 96. Risken att båtvagnen är bygd i den vevan är väl stor. Så 25 år som båtvagn och säkert utan att lagren är bytta. Inte illa isåfall. Jag skulle inte ta isär bara för att sätta fettnippel. Men nu när det ändå börjar glappa så är det ju inte så mycket jobb extra med det.

Denna båt med vagn köpte jag i Stockholm så den har nog badat i saltare vatten än vad vi har här uppe och famn-vagnen fått leva i.

Med de ditbankade fettkopparna är det ju lätt att pressa loss dem. De är ju inte precis skruvade som på traktorn. Men om man skulle sätta nippeln på navet mellan lagrena. Då pressas ju allt fett utåt genom lagren mot kanterna. Och lätt att komma åt från insidan.

(Inte alls skrämd eller uttråkad av diskussionen. Intressant:) )


O/T. Ang lager. Jag bytte på en väns A6 Allroad från -14. 9000 mil och laget fram var slut. Glappt och fyllt med roströd sörja. Inget gott tecken. Han har dock vadat vid av påfart på isvägen någon gång.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#37 » 16:04:41, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sommaren gick och båtvagnen stod bra där den stod. Sen kom det en dag som det var dags att ta upp båten och frågan kom upp igen. Jag plockade isär på ena sidan och mätte upp. Bägge lagrena var likadana (yttre och inre och det verkar stämma bra mot SAAB 99 innan -78) De gamla lagrena var riktigt slut. En fåra på en halvmillimter var nernött i både yttre och inre ringen i bägge lagrena, det fattades rullar och de rullar som fortfarande rullade var inte så vackra. Jag monterade ihop med lite nytt fett :) och försökte justera lite. Det gick inte alls. Men det är ju två axlar så jag tog upp båten ändå.

Ett artikelnummer var stansat på lagrena
Bild

och det gav detta resultat
https://www.kullagret.com/product/l-446 ... WAEALw_wcB

På Autodoc hittar jag en billig sats som innehåller det jag behöver. Inte så detaljerade måttangivelser. Men det är till en SAAB i det aktuella spannet och verkar stämma. Beställer hem två satser och byter.
https://www.autodoc.se/abs/7711632

Men det hade ju varit lättare att fixa utan en båt på vagnen...


Detta inlägg har valts som lösning


5 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se