Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Brickor mellan hjullagren

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

HSN50 (trådstartaren)

#1 » 22:00:46, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hae en Muuli släpvagn, typ 75A, tillverkad 1987 av JunCar i Finland. När jag skulle byta de koniska rullagren i naven, upptäckte jag att det satt två stora aluminiumbrickor mellan inre och yttre lager. Brickorna var placerade innan yttre lagerbanorna pressades in. Brickorna har samma ytter och innerdiametrar som lagren.
Tillverkaren har ingen aning varför dessa al-brickor användes. Har köpt nya lager och tätningar, men undrar hur nödvändiga dessa brickor är. Kan någon förklara syftet med dessa brickor?
Användes de som shims eller var de avsedda att reducera smuts/vatten-inträngning från ett lager till det andra?
HSN50
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:15, 01-10-2021
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Muuli Typ 75, 1987



torbjorn_forsman

#2 » 09:11:20, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon svarvad ansats i lagerlägena som bestämmer var ytterringarna ska hamna? Om inte så ska nog brickorna bestämma avståndet mellan dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

HSN50 (trådstartaren)

#3 » 14:43:11, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, svarvade avsatser finns.
HSN50
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:15, 01-10-2021
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Muuli Typ 75, 1987

torbjorn_forsman

#4 » 21:45:04, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det tänkas att brickorna fungerar som utfyllnad för att det inte ska få plats onödigt mycket fett där?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

HSN50 (trådstartaren)

#5 » 08:25:17, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv funderat åt det hållet, men brickorna är bara 1,5 mm tjocka. Däremot skapar de ett utrymme utan fett mellan lagren. Är dock tvivelaktigt om det blir ekonomiskt försvarbart, dvs brickkostnad + monteringskostnad jämfört med mindre fettmängd.
HSN50
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:15, 01-10-2021
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Muuli Typ 75, 1987

Stefan1972

#6 » 08:50:18, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns mycket hpd lösningar där ute..............särskilt i den äldre generationen. Fanns en känd automatlåderenoverare i dalarna förut. Minns inte vad han hette men han kulhamrade alltid trågen så de buktade neråt och han menade att det fick plats mer olja då och det var ju bra. Sen att det inte såg klokt ut och i det närmaste förstörde trågen spelade visst ingen roll.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#7 » 19:16:38, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

HSN50 skrev:Har själv funderat åt det hållet, men brickorna är bara 1,5 mm tjocka. Däremot skapar de ett utrymme utan fett mellan lagren. Är dock tvivelaktigt om det blir ekonomiskt försvarbart, dvs brickkostnad + monteringskostnad jämfört med mindre fettmängd.


Ekonomi innebär väl att varken snåla eller slösa. Som det var i gamla lastbilsnav med fem kilo vilande fett, mellan två torra lager är inte optimalt. Inte heller dagens kapslade lager med ett gram fett imponerar speciellt på mig. Inte på bilar & tröskor i alla fall.

Kan en liten fettmängd fås att arbeta på rätt ställe behöver det inte tokfyllas, bli varmt utav bara det, och riskera läckage.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

HSN50 (trådstartaren)

#8 » 20:50:57, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillverkaren har hittat information (en som har jobbat där i 30 år visste).
Det är distansbrickor och be behövs för att få rullagren på rätt plats.
Tack, alla som svarade.

4 personer gillar det här inlägget.
HSN50
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:15, 01-10-2021
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Muuli Typ 75, 1987


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se