Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Tippskruv till släp för skruvdragare

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

Albireo (trådstartaren)

#16 » 15:42:00, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Att de ev börjar rosta i svetsen går lätt att lösa genom att måla den delen efter svetsning.

Måla med vad?
Antag att det är en 6-kant bult / mutter som har svetsats fast.
Efter första gången, den använts till mutterdragaren blir det skador i målan/ytskiktet och fukt tränger in ...
Kanske inte är utsatt för stenskott men frost, vägsalt, UV-strålning samt väder och vind. (enda fördelen med saltvatten är att ytspänningen ökar - tror jag)

Antag att en kromad hylsa svetsas fast. Samma "problem" uppstår (tror jag).
Och att det är svårare att få något att fästa på krom?

magloman skrev:... Såna man har till spärrskaft. Det blir som en kardanaxel. Gör inget om det blir lite vinkelfel ...

Intressant tanke!
Dock tror jag man måste ha en knut som inte viker sig.
Men att alltid ha den på tippskruven blir nog inte bra... (tyvärr är risken att den "blev hemma" ganska stor.)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



Blommas

#17 » 18:02:24, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att rost skulle vara ett problem har jag svårt att se. Ytbehandlingen på hylsan får ju slipas bort innan påsvetsning och sen bara spaya på lite kallgalv när den sitter där.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

Göran Ekman

#18 » 18:38:56, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på Stridis förslag.
Knutar känns som överkurs. Den nuvarande tappen är väldigt centrerad
Hur man gör adaptern beror väl på vad man ska dra den med. Är det en skruvdragare/borrmaskin med en chuck, är en hylsa med som passar på axeltappen i en ända i andra änden nedsvarvad så den passar i chucken. Ska du köra med någon form av mutter knack så är något 6-kantigt i övre änden.
Tänker jag en stund till känns det som att en slående maskin kanske inte är så lyckad om det är någon form av glapp mellan adaptern och axeltappen som sitter där idag.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Claes Folkesson

#19 » 20:36:24, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Annars en svetsad mutter och ett gammalt handtag som jag inte minns vad det heter…
Funkar bra på stödbenet på fyrhjulingen.Alt hylsa och skruvdragare.

1 person gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Alrik

#20 » 20:51:13, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev:
Alrik skrev:Att de ev börjar rosta i svetsen går lätt att lösa genom att måla den delen efter svetsning.

Måla med vad?
Antag att det är en 6-kant bult / mutter som har svetsats fast.
Efter första gången, den använts till mutterdragaren blir det skador i målan/ytskiktet och fukt tränger in ...
Kanske inte är utsatt för stenskott men frost, vägsalt, UV-strålning samt väder och vind. (enda fördelen med saltvatten är att ytspänningen ökar - tror jag)

Antag att en kromad hylsa svetsas fast. Samma "problem" uppstår (tror jag).
Och att det är svårare att få något att fästa på krom?

magloman skrev:... Såna man har till spärrskaft. Det blir som en kardanaxel. Gör inget om det blir lite vinkelfel ...

Intressant tanke!
Dock tror jag man måste ha en knut som inte viker sig.
Men att alltid ha den på tippskruven blir nog inte bra... (tyvärr är risken att den "blev hemma" ganska stor.)


Kapa upp ett spår i hylsan där du lägger svetsen. Sen måla de som är svetsat. Mutterknacken sätter du i 4-kantsfattningen.
Bifogar en snabb skiss :mrgreen:

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Albireo (trådstartaren)

#21 » 21:19:59, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gillar lösningen med vev med hylsfäste och hylsa - fungerar nästan lika bra som den vev jag nu har.
( Veven sitter alltid på plats och jag behöver inte ha passande hylsa i närheten :grin: )

Jag vill alltid ha möjlighet att "veva" (dvs. veven ska alltid följa vagnen).
Önskemålet är att vid vissa tillfällen (ett par ggr / år - När det ofta ska tippas) kan en mutter/skruvdragare följa med.
( Men då vill jag inte söka - Var är den anpassade hylsan... :svettas: )

Förstår problemet med "mutterknack" och den lilla sprinten - Kan ställa till andra problem.
Nu går inte tippskruven tungt - Men det är många varv som ska vevas - man blir nästan snurrig :myzsko: .
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se