Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Byta gummifjädring på en gammal boggi-axel?

45 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

Andriy (trådstartaren)

#31 » 18:04:15, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, de segelflygkärror jag sett var alla enkelaxlade också. För min del spelar köregenskaperna och ev punktering mindre roll. Vagnen kommer stå mest på flygfältet men jag kommer nog dra den hem 1-2 ggr per år ca 80 km enkel väg. Det var bra idé att kontakta besiktningsmannen. Jag skulle nog gått vidare med att svetsa på ena Sverigeaxel klassat för 1500 kg från kostnadsskäl i stället för 2st x 800 kg. Osäker dock om pendelarmarna och bromsar från befintlig axeln klarar den vikten och om samma påskjutbromsen kan användas.
Kontaktar även husvagnstillverkarna för att se om man får något därifrån
Andriy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:48, 23-08-2022
Maskin: Ford Focus mk3



Skru'are

#32 » 18:21:27, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja kärror till segelflyg är ofta viktoptimerade, de är duktiga på det, och en axel är lättare än två.
Som du skriver så är lasten väldefinierad.
Flygkroppen och vingarna bär sig själva, med rätt stöd, och belastar inte uthängen.
Det är kåpan som skall stödjas.
Man vill hålla ner vikten på ekipaget - både släpet och dragaren
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#33 » 09:10:07, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som att man återanvänder originalets bromsar om renoverar med hjälp av en Sverigeaxel. Det är smalare bromsbackar på boggi axlarna två klenare axlar mot en kraftigare axel Samma diameter men smalare broms band 30mm respektive 50 mm.
Samt att jag är väldigt nyfiken på hur dina axlar ser ut på insidan.
Vad är det för vikter det funderas på. Kan det bli att totalvikten ink last blir under 750kg?
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Andriy (trådstartaren)

#34 » 15:33:16, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Verkar som att man återanvänder originalets bromsar om renoverar med hjälp av en Sverigeaxel. Det är smalare bromsbackar på boggi axlarna två klenare axlar mot en kraftigare axel Samma diameter men smalare broms band 30mm respektive 50 mm.
Samt att jag är väldigt nyfiken på hur dina axlar ser ut på insidan.
Vad är det för vikter det funderas på. Kan det bli att totalvikten ink last blir under 750kg?
Göran i Norråmyra

Nej, jag trot inte att man kommer net till 750 kg. Osäker hur mycket chassit väger men kanske 400 kg? Flygplanet väger förhoppningsvis 250 kg, risk att det landar på 280 kg. Kåpan minst 100 kg. Min bil får dra 1200 kg så jag hoppas att ligga inom den gränsen. Ja, det verkar som att det blir för mycket att försöka belasta bara 2 hjul, bromsar och länkarmar med hela lasten. Sverigeaxel verkar inte sälja en hel axel med allt. Någon annan axel som går att svetsa? Förmodligen finns inte sådana då risk för att förstöra gummit.
Andriy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:48, 23-08-2022
Maskin: Ford Focus mk3

Ivar Risslén

#35 » 16:14:17, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte enklare att köpa en ny axel med drag och bygga en ny vang så kan du få den som du vill utan kompromisser.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Göran Ekman

#36 » 21:07:31, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar hur regelverket ser ut och tolkas när man bygger släp efter eget huvud ?
Hur blir det om du använder nuvarande ram med ny komplett bromsad axel med påskjuts broms.
Kan inget om regelverken när det gäller släp.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Andriy (trådstartaren)

#37 » 22:47:38, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite det jag är orolig för. Läste att det krävs hålfastighetsberäkningar som nån konsult gör för att visa att vagnen duger för den vikten. Utgår man från en färdig chassi/ram/axel så krävs inte detta. Men är inte 100 på det. Bygger man helt ny chassi från noll så blir det också ganska dyrt, mycket dyrare än att köpa två axlar och bygga om den befintliga.

Hittade att axeln användes på Cabby husvagnar (konkat) och min kommer från Ci-Sävsjö (slogs ihop med Polar). Frågade Polar om de inte har nån info om axeln men hoppet är liten att de skulle även önska leta.

Planen framöver: vänta några dagar på svar från Polar, om inget svar försöka att trycka ut pendelarmen så som jag försökt tidigare på andra sidan. Går det så får man se hur den är byggd och försöka göra samma på andra sidan. Går det inte så kapa av axlarna, köpa 2 axlar från sverigeaxel och svetsa på dem. Bilder på hur axeln ser ut invändigt läggs ut här.

Någon har bättre förslag på handlingsplan?
Andriy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:48, 23-08-2022
Maskin: Ford Focus mk3

Stridis2

#38 » 23:14:58, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju möjligt att såga upp ett hål (förslagsvis ovanpå axeln) för att kunna titta in och avgöra om det är gummi eller stål som fjädrar. Därefter bedöma vilka åtgärder man ska vidta. Sedan svetsa igen och slipa ner så det inte syns. Lite färg / underredsmassa toppar åtgärderna.
Inte är det lagligt, men det påstod jag inte heller. Bara inte besiktningen ser det hela... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#39 » 00:02:56, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en annan kärra som är nyare och kanske bättre skick och lägg ner det där projeket du har nu.

Borde gå hitta nåt med sjysst axel fast nåt annat fel på för samma pengar en ny axel till ditt nuvarande projekt skulle kosta.

Helst såpass ny att det finns information kvar om axlar mm. Bra om det finns reservdelar med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Andriy (trådstartaren)

#40 » 18:05:10, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns progress. Axeln är isärplockad (i alla fall en sida) (nästan) utan hjälp av vinkelslip. Bilder och detaljer på kvällen ;)

2 personer gillar det här inlägget.
Andriy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:48, 23-08-2022
Maskin: Ford Focus mk3

Andriy (trådstartaren)

#41 » 21:55:59, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen är det inte helt isärplockade, fastnade i familjepyssel men det är inte mycket kvar och jag vet nu hur den är byggd.
Kollade ordentligt och såg 2 st små metallplattor svetsade nära mitten av axeln. Då blev det kristallklart- det är ett hål under och man kan skruva isär axelhalvorna. Vinkelslip med kappskiva, 5 min och så är en av dem borta. Blev förvånad att inget hål under. Såg ut som att nån svetsat igen hålet, lite ojämn yta. Om man ändå har vinkelslip i händerna… kapade bara 2 cm igenom axeln och kikade in - nej det är bara ytterröret, inget finns där inne

Bild

Då borde det gå att trycka ut axelhalvorna så som jag gjorde! Testar på andra sidan. Det som jag gjorde annorlunda den här gången var att jag drog spännband runt axeln och röret. Tidigare vek sig domkraft och röret utåt som saxlänk så det inte gick att sätta på ett ordentligt tryck. Nu hölls röret rakt och det gick att trycka lite mer. Värmde ordentligt och tryckte på så började den gå ut.



Bild

Efter att den gick ut några cm behövde trycka ut även den andra axeln på samma sidan eftersom de är sammankopplade med plattan. Det gick ju inte förra gången men gick bra nu. Värmde inte als. Osäker om det hjälper faktiskt. Efter att bytte sidan flera ggr så ställde en domkraft vid ena sidan och andra vid andra. Det går ganska lätt nu men hann inte ta ut helt. Några bilder:
Bild
Bild
Bild
Så det ser ut som att det är en gummibussning som är vulkaniserad direkt på axeln vid pendelarmen och en till närmare mitten av axeln (fortfarande inne ytterröret, se sista bild, den kommer upp med axeln). Bussningarna har en metallhölje utvändigt samt ett spår. Ytterröret har också ett spår så att bussningarna inte kan vridas runt i röret.
Vad gör jag med detta? Nej, det hjälper inte mycket. Verkar som att tyskarna trodde att det skulle hålla för evigt. Fjäderbussningarna verkar inte vara utbytbara så då är det hela halvaxel som skulle bytas, om det såldes någon gång. Man kan så klart försöka blöta dem i något som gör gummi mjukare (läste tidigare att evergreen olja, glycerol och bromsvätska används för det, finns några videor på YouTube, dock med ganska tunna gummidelar. Vet inte även om det värt ett försök. Annars blir det 2 st Sverigeaxlar.

Angående att köpa ”bättre” renoveringsobjekt - kanske är det bästa varianten. Men då ska man ta tid och pengar att skrota denna, söka en ny, kanske blir det bättre men blir stum om några år? Det är ju inte lätt att byta gummistavar i axlar även om delar finns, kanske behövs en ny axel i den också om några år? Då känns det bäst att reparera denna så vet man att axeln håller i 20 år. Dessutom blir det bråk hemma. Det var inte lätt att övertyga frun att jag ska ta över en gammal vattenskadad husvagn(fick den gratis). Mycket uppmärksamhet från grannar. Och så skrota allt nu och komma med en ”ny” husvagn. Grannarna kommer börja misstänka att jag lever på sälja metallskrot :)

3 personer gillar det här inlägget.
Andriy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:48, 23-08-2022
Maskin: Ford Focus mk3

Göran Ekman

#42 » 09:04:32, 16-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen!
Du har en axel konstruktion som ingen verkar känna till. Men nu vet vi.
En rund gummitorsionaxel.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Andriy (trådstartaren)

#43 » 08:48:26, 17-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en till bild som visar hela axeln i dagsljus

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Andriy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:48, 23-08-2022
Maskin: Ford Focus mk3

Göran Ekman

#44 » 09:56:45, 17-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och undertecknad samt några till har fått lära oss något nytt. Eller något gammalt.
Går det att återfå rörligheten på dom bussningarna?
Om man ska ha boggi på en ny gummitorsions axel hur löser man då lagringen mellan axlarna och chassit?
Men ett tandemmontage ( två axlar stumt monterade efter varandra på chassit).
Det funkar det också.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Andriy (trådstartaren)

#45 » 22:14:48, 30-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Lite uppdatering. Med massa jobb så gick det att dra ut de två axlarna på ena sidan från "plattan". Det var svårare att dra ut de på andra sidan. Efter massa jobb så övergav jag det försöket. Det kändes ändå inte värt att dra ut den eftersom den inte gick att reparera. Så axlarna kapades bara. Sedan beställde två st Sverigeaxlar och svetsade på samma plats. Att svetsa tillbaka "axelrören" var jobbigt men ändå inte det mest utmanande jobbet. Det var svårare att svetsa de befintliga pendelarmarna till halvaxlar som kommer med sverigeaxeln. Blev mycket slipning, mätning och matte för att få samma vinkel på pendelarmarna. Det är mindre kritiskt om det endast är en axel men är det två och vinklarna skiljer med några grader så kommer ena hjulet hänga i luften och andra ta hela lasten. Inte riktigt så men viktfördelningen blir inte rätt. Till slut fick det gjort med ok resultat. Nu fortsätter projektet vidare med att bygga kåpan. Planen är att ha vagnen ombyggt och klart för besiktning till hösten men får se hur det går. Några bilder på processen bifogas.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Andriy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:48, 23-08-2022
Maskin: Ford Focus mk3


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se