Kolla bromsverkan med hävstång
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Liebherr 902
Kolla bromsverkan med hävstång
Hej,
Fick nerslag på bromsarna på släpkärran, vilket inte är första gången...
Tänkte på det här med värdet man får från besiktningen. 0.6 kN. Vad innebär det egentligen?
Kärran hade 0,1 - 0,6.
Istället för att bara skruva några steg på bromsspännaren och hoppas på det det blir bra, så ville jag jämföra sidan som var bra med den sämre. Gjorde så att jag surrade fast en 2 meter(till centrum hjul) lång hävstång på hjulet med spännremmar.
När jag hade stången i horisontalt läge så placerades 10 kg längst ut på stången, och det var då precis att bromsarna höll emot. Sen justerade jag bromsarna på andra sidan så de höll emot på samma sätt.
Man kan ju nu beräkna hur stort vridmoment som bromsarna utsattes för.
Kraften på stången är F = 10 * 9.81 = 98.1 N
Vridmomentet blir stångens längd (L) i meter * kraften (F) => 98.1 * 2 = 196.2N
Sen beräknar man hur hur mycket det är i radien på hjulen, alltså ca 0.3 meter från centrum.
196.2 / 0.3 = 654N vilket ungefär är 0.6 kN.
Var det bara ren flax att det ungefär stämmer med det värdet som besiktningen rapporterade, eller kan man faktiskt göra på det här sättet?
Fick nerslag på bromsarna på släpkärran, vilket inte är första gången...
Tänkte på det här med värdet man får från besiktningen. 0.6 kN. Vad innebär det egentligen?
Kärran hade 0,1 - 0,6.
Istället för att bara skruva några steg på bromsspännaren och hoppas på det det blir bra, så ville jag jämföra sidan som var bra med den sämre. Gjorde så att jag surrade fast en 2 meter(till centrum hjul) lång hävstång på hjulet med spännremmar.
När jag hade stången i horisontalt läge så placerades 10 kg längst ut på stången, och det var då precis att bromsarna höll emot. Sen justerade jag bromsarna på andra sidan så de höll emot på samma sätt.
Man kan ju nu beräkna hur stort vridmoment som bromsarna utsattes för.
Kraften på stången är F = 10 * 9.81 = 98.1 N
Vridmomentet blir stångens längd (L) i meter * kraften (F) => 98.1 * 2 = 196.2N
Sen beräknar man hur hur mycket det är i radien på hjulen, alltså ca 0.3 meter från centrum.
196.2 / 0.3 = 654N vilket ungefär är 0.6 kN.
Var det bara ren flax att det ungefär stämmer med det värdet som besiktningen rapporterade, eller kan man faktiskt göra på det här sättet?
- GC59
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Ford 5000 , Deutz.
Re: Kolla bromsverkan med hävstång
Gjorde som killen i videon och fick 0,7 och 0,8 på hästkärran och de var nöjda på SBP.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10 - Ort: Skåne
Fysiken och matematiken stämmer i varje fall. Förutom att enheterna är lite fel.
Vridmomentet är i Newtonmeter. När du sedan dividerar med radien (i meter) blir det bara Newton kvar.
En googling föreslår detta: "Bromsvärdena visar bromskraften strax innan hjulen stoppar i rullbromsprovaren."
Min slutsats är att det inte är en slump.
En komplicerande faktor är att din uppställning testar den statiska friktionen (dvs innan glidning sker mellan belägg och trumma), medan bilprovningens provare testar den dynamiska friktionen (dvs medan glidning sker) De värdena skiljer sig åt något.
Vridmomentet är i Newtonmeter. När du sedan dividerar med radien (i meter) blir det bara Newton kvar.
En googling föreslår detta: "Bromsvärdena visar bromskraften strax innan hjulen stoppar i rullbromsprovaren."
Min slutsats är att det inte är en slump.
En komplicerande faktor är att din uppställning testar den statiska friktionen (dvs innan glidning sker mellan belägg och trumma), medan bilprovningens provare testar den dynamiska friktionen (dvs medan glidning sker) De värdena skiljer sig åt något.
- Iznogoud
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot - Ort: Sandviken
Vad som alltid fungerat för mig är att med vagnen upplyft så att hjulen roterar fritt, sätta ett spännband mellan kulhandsken och framstammen på släpvagnen och spänna ihop det ett klick i taget tills bromsen tar. Skiljer det mellan hjulen släpps spännbandet, bromsarna justeras och sedan nytt försök med spännbandet.
Generation G 
If you tolerate this then your children will be next

-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C
Eller varianten där man har en apa som sitter på dragstången medan man kör, han drar i bromsen och så noterar man när hjulen låser samtidigt... har jag hört. Fast spänna ihop med ett spännband är nog säkrare 

- Stridis2
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624 - Ort: Nordvästra Skåne
Jag vill minnas det var Leif här på M som hade en adapter som han kunde sätta på hjulbultarna och sedan sätta på en momentnyckel. Personen i fråga hävdade att detta var nästan nödvändigt för att få jämn bromsverkan på ett släp med dubbelaxel.
Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
- Iznogoud
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot - Ort: Sandviken
Nu kan jag ha fel, men vill minnas att besiktningen inte jämför bromsverkan mellan främre/bakre axel sålänge som samma axel har jämn och godkänd bromsverkan mellan H/V sida. Fick typ det svaret av en tekniker för kanske 15År sedan.
Generation G 

-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
fast sen får man ju tänka på att justeringen inte är den kritiska punkten på ojämna eller jämna bromsar. Har ts haft problem många ggr och det skiljer sådär mycket så vill jag nog påstå att det nog är nånting som är dåligt. Wire kärvar, backar dåliga. Sånt måste ju alltid vara 100% och är det okej så brukar en normal justering räcka. Man ska inte behöva spänna upp och mäta och krångla.
- Robert T
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: E60
Tänk om vi hade haft elbromsar ändå... Jänkarna köper komplett "backing plate" redan monterad med backarna, bara bulta på och koppla två sladdar till elen, klart!
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
fast grejen med släpvagnsbromsar är att inget system är servicefritt som en del verkar tro.......Det är sällan nå problem med några bromsar på något fordon om man emellanåt plockar isär, byter skadade komponenter och smörjer upp det som ska röra sig. Vilket få gör.........De kör tills de får en anm hos SBP. Då först tycker man att det är dags.
-
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
Jag har en 2 axlad Sävsjö som jag lyckades justera helt jämn på samtliga däck. Tog mig mycket tid.
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Liebherr 902
Tack för respons.
Vid ombesiktningen så fick jag 0.4 - 0.5, och godkänt. Så det bli ju ganska lika iaf.
Men fick med mig en notis om att se över bromsarna, då 2 år är en långt tid.
Märkligt att bromsverkan minskade med en tiondel från gången innan, då jag inte rörde den "schyssta" sidan.
Vid ombesiktningen så fick jag 0.4 - 0.5, och godkänt. Så det bli ju ganska lika iaf.
Men fick med mig en notis om att se över bromsarna, då 2 år är en långt tid.
Märkligt att bromsverkan minskade med en tiondel från gången innan, då jag inte rörde den "schyssta" sidan.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,
Att mäta är att veta, säger man ju. Men varför krångla till saker o ting när man inte behöver....
Efter en "pärs" för en del år sedan med en boggie-husvagn lärde jag mig att gå igenom bromsarna o justera enligt "boken" är bästa medicinen.
Demonterade alla bromsar fullständigt, gick igenom rubbet noga, kollade alla anliggningsytor (backar, bromscylindrar, hävarmar etc.), filade av grader/rost där det fanns etc. Smörja på anliggningsytor (med försiktighet).
Montearde ihop alltsammans och justerade.
Justerade enligt följande:
Vagnen upphissad med hjulen i luften, bromswirarna slackade.
Justera varje hjul individuellt (finns någon ställskruv på varje bromscylinder vill jag minnas).
Spänn upp tills precis när hjulet börjar bromsa. På alla fyra hjulen separat.
Därefter spänn upp o justera bromswiren.
Eftersom detta var ett boggiesläp med fyra bromsade hjul fanns det något system av wirar och trissor för "balansering" mellan alla hjulen o båda axlarna. Självjusterande lastutjämning så att säga.
Förra ägaren hade bytt trummor o backar, så de var i bra skick, men fullständigt misslyckats med injusteringen.
Jag gjorde först ett halvhjärtat försök att justera, med lika dåligt resultat som innan.
Ytterligare ett misslyckat försök att justera, men icke!
Då bestämde jag mig att göra det ordentligt från grunden enl. ovan, och då gick det som en dans på besiktningen.
Man får passa sig bara så mani inte i all iver spänner upp bromsarna för hårt i sista steget (bromswiren)! Vilekt jag gjorde, men då blev ju bromsarna inkörda också på väg till besiktningen!
Fick slacka ner wiren något....
Lycka till!
Efter en "pärs" för en del år sedan med en boggie-husvagn lärde jag mig att gå igenom bromsarna o justera enligt "boken" är bästa medicinen.
Demonterade alla bromsar fullständigt, gick igenom rubbet noga, kollade alla anliggningsytor (backar, bromscylindrar, hävarmar etc.), filade av grader/rost där det fanns etc. Smörja på anliggningsytor (med försiktighet).
Montearde ihop alltsammans och justerade.
Justerade enligt följande:
Vagnen upphissad med hjulen i luften, bromswirarna slackade.
Justera varje hjul individuellt (finns någon ställskruv på varje bromscylinder vill jag minnas).
Spänn upp tills precis när hjulet börjar bromsa. På alla fyra hjulen separat.
Därefter spänn upp o justera bromswiren.
Eftersom detta var ett boggiesläp med fyra bromsade hjul fanns det något system av wirar och trissor för "balansering" mellan alla hjulen o båda axlarna. Självjusterande lastutjämning så att säga.
Förra ägaren hade bytt trummor o backar, så de var i bra skick, men fullständigt misslyckats med injusteringen.
Jag gjorde först ett halvhjärtat försök att justera, med lika dåligt resultat som innan.
Ytterligare ett misslyckat försök att justera, men icke!
Då bestämde jag mig att göra det ordentligt från grunden enl. ovan, och då gick det som en dans på besiktningen.
Man får passa sig bara så mani inte i all iver spänner upp bromsarna för hårt i sista steget (bromswiren)! Vilekt jag gjorde, men då blev ju bromsarna inkörda också på väg till besiktningen!

Fick slacka ner wiren något....
Lycka till!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
Min MF 50B traktorgrävare
-Correlation does not imply causuation!
Min MF 50B traktorgrävare