Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistens forbrytelsesregister

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Kolla bromsverkan med hävstång

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

mathsson (trådstartaren)

#1 » 23:11:50, 24-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Fick nerslag på bromsarna på släpkärran, vilket inte är första gången...

Tänkte på det här med värdet man får från besiktningen. 0.6 kN. Vad innebär det egentligen?
Kärran hade 0,1 - 0,6.

Istället för att bara skruva några steg på bromsspännaren och hoppas på det det blir bra, så ville jag jämföra sidan som var bra med den sämre. Gjorde så att jag surrade fast en 2 meter(till centrum hjul) lång hävstång på hjulet med spännremmar.
När jag hade stången i horisontalt läge så placerades 10 kg längst ut på stången, och det var då precis att bromsarna höll emot. Sen justerade jag bromsarna på andra sidan så de höll emot på samma sätt.

Man kan ju nu beräkna hur stort vridmoment som bromsarna utsattes för.
Kraften på stången är F = 10 * 9.81 = 98.1 N
Vridmomentet blir stångens längd (L) i meter * kraften (F) => 98.1 * 2 = 196.2N

Sen beräknar man hur hur mycket det är i radien på hjulen, alltså ca 0.3 meter från centrum.
196.2 / 0.3 = 654N vilket ungefär är 0.6 kN.

Var det bara ren flax att det ungefär stämmer med det värdet som besiktningen rapporterade, eller kan man faktiskt göra på det här sättet?

2 personer gillar det här inlägget.
mathsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:24:54, 18-05-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr 902



GC59

#2 » 05:07:40, 25-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet



Gjorde som killen i videon och fick 0,7 och 0,8 på hästkärran och de var nöjda på SBP.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

jpd

#3 » 05:53:02, 25-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fysiken och matematiken stämmer i varje fall. Förutom att enheterna är lite fel.
Vridmomentet är i Newtonmeter. När du sedan dividerar med radien (i meter) blir det bara Newton kvar.

En googling föreslår detta: "Bromsvärdena visar bromskraften strax innan hjulen stoppar i rullbromsprovaren."

Min slutsats är att det inte är en slump.

En komplicerande faktor är att din uppställning testar den statiska friktionen (dvs innan glidning sker mellan belägg och trumma), medan bilprovningens provare testar den dynamiska friktionen (dvs medan glidning sker) De värdena skiljer sig åt något.

2 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Iznogoud

#4 » 06:58:22, 25-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad som alltid fungerat för mig är att med vagnen upplyft så att hjulen roterar fritt, sätta ett spännband mellan kulhandsken och framstammen på släpvagnen och spänna ihop det ett klick i taget tills bromsen tar. Skiljer det mellan hjulen släpps spännbandet, bromsarna justeras och sedan nytt försök med spännbandet.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

tortap

#5 » 08:06:36, 25-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller varianten där man har en apa som sitter på dragstången medan man kör, han drar i bromsen och så noterar man när hjulen låser samtidigt... har jag hört. Fast spänna ihop med ett spännband är nog säkrare :vissla:
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Stridis2

#6 » 09:23:16, 25-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill minnas det var Leif här på M som hade en adapter som han kunde sätta på hjulbultarna och sedan sätta på en momentnyckel. Personen i fråga hävdade att detta var nästan nödvändigt för att få jämn bromsverkan på ett släp med dubbelaxel.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Iznogoud

#7 » 12:01:24, 25-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kan jag ha fel, men vill minnas att besiktningen inte jämför bromsverkan mellan främre/bakre axel sålänge som samma axel har jämn och godkänd bromsverkan mellan H/V sida. Fick typ det svaret av en tekniker för kanske 15År sedan.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Stefan1972

#8 » 12:34:39, 25-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

fast sen får man ju tänka på att justeringen inte är den kritiska punkten på ojämna eller jämna bromsar. Har ts haft problem många ggr och det skiljer sådär mycket så vill jag nog påstå att det nog är nånting som är dåligt. Wire kärvar, backar dåliga. Sånt måste ju alltid vara 100% och är det okej så brukar en normal justering räcka. Man ska inte behöva spänna upp och mäta och krångla.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Robert T

#9 » 13:20:47, 25-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk om vi hade haft elbromsar ändå... Jänkarna köper komplett "backing plate" redan monterad med backarna, bara bulta på och koppla två sladdar till elen, klart!
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#10 » 14:00:26, 25-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

fast grejen med släpvagnsbromsar är att inget system är servicefritt som en del verkar tro.......Det är sällan nå problem med några bromsar på något fordon om man emellanåt plockar isär, byter skadade komponenter och smörjer upp det som ska röra sig. Vilket få gör.........De kör tills de får en anm hos SBP. Då först tycker man att det är dags.

3 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

BigBengt

#11 » 12:44:34, 28-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 2 axlad Sävsjö som jag lyckades justera helt jämn på samtliga däck. Tog mig mycket tid.
BigBengt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB