Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Övergång från ögla till bilhandske

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 00:26:03, 12-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon som på något smart sätt löst problemet när man vill dra ett släp som har ögla till hitchdrag efter t.ex fyrhjuling med vanlig kula? Alltså utan att byta på fyrhjulingen. En granne och jag tänkte bygga en liten vagn för att flytta en storbal och jag har liten traktor och han fyrhjuling.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort/område: Motala
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



Blommas

#2 » 02:36:00, 12-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser kulkopplingen ut och infästningen till den? Kan du ta en bild?
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort/område: Södra Sverige
Sverige

PO

#3 » 07:07:03, 12-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Endel skyltvagnar har både ögla o kulhandske En lös del som man vänder efter behov
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort/område: Åkarp
Sverige
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

bonnen513

#4 » 07:43:38, 12-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

om öglan går ner på kulan så man kan låsa med en lös kulhandske ovanför
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort/område: Tämta
Sverige
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

tortap

#5 » 09:34:15, 12-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du vända på problemet och ha vanlig kulhandske på vagnen?

Bild
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort/område: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

PerJohansson

#6 » 09:35:56, 12-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade ett tag (undrar var den tog vägen, den kanske följde med nån kärra jag sålde...) en adapter jag snickrat ihop med en kulhandske på ett rejält plattjärn, och en tapp som gick ner (eller upp) genom öglans hål. Den låstes med bult och mutter av grövre dimension.
Viktigt är dock att man ser till att ha något som hindrar att hela historian vrider sig i öglan i händelse av tvärbromsning eller liknande. Har för mig att jag löste det med nån mer plattjärnsstump som hade stöd mot dragstången.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort/område: Fageråsen
Sverige
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

roddjer

#7 » 15:39:53, 12-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Något liknande hemsnickeri (förmodligen) satt på en huggarvagn farsan hade som hönshus en gång i tiden. Ingen påskjutbroms på den dock.
Det satt alltså en kula på den grova delen av plattjärnet/balken under handsken. Säkrades/låstes på något vis med någon bygel med skruvar i bakkant.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort/område: Avesta
Sverige
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62

Robert T

#8 » 17:48:47, 12-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

PO skrev:Endel skyltvagnar har både ögla o kulhandske En lös del som man vänder efter behov


Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort/område: Uppsala
Sverige
Maskin: E60

Kungsis (trådstartaren)

#9 » 22:36:57, 12-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för åsikterna, men inte vad jag vill ha. Om vi i stället struntar i vagnen jag ska bygga, som egentligen bara var ett exempel, tänker vi oss i stället att jag står på en auktion och köpt en vagn med ögla för hitch, men bara har en bil att dra med. Då behöver jag en adapter. Något liknande som Per Johansson beskriver är vad jag söker. Har en sådan redan i dagsläget och som redan nämnts så är ju problemet med låsning så att det inte knyter sig och även går att backa med. Och jo jag har klurat ett tag, men inte kommit på någon bra lösning, så jag hoppas att någon är smartare än mig. Och för att vara extra jobbig så vet jag att man kan använda en dolly med kula, men det är ju det där med att backa och risk för att det knyter sig.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort/område: Motala
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Ähee

#10 » 23:01:22, 12-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dolly tänkte jag nämna att jag har använt flera gånger. En lätt liten. Så jag har bara kört sådana saker som har lagom belastning på dollyn. En gång drog jag med en volvo 945 dolyn, sedan en balvagn apbur, sen en till balvagn. Hade tur att jag inte behövde backa på dem 15 milen. Jag minns inte men jag tog troligtvis av dem främre hjulen på den främre balvagnen för att kunna få lagom belastning på dollyn.

En annan gång hade jag en adapter, kulhadske med ett kraftigt plattjärn med ett hål för att få igenom en skruv i draget på en gödselspridare. Och hade med en liten svets för att kunna låsa adaptern från att vridas.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort/område: Södra Lappland
Sverige

PerJohansson

#11 » 08:12:02, 13-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:Har en sådan redan i dagsläget och som redan nämnts så är ju problemet med låsning så att det inte knyter sig och även går att backa med. Och jo jag har klurat ett tag, men inte kommit på någon bra lösning.


Gör en liten förlängning med et järn som går ner på sidorna av bakre delen av öglan. Gänga eller svetsa fast en mutter så du kan dra e n skruv från varje håll för att låsa i sidled. Då blir den även justerbar så den passar olika fabrikat av öglor.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort/område: Fageråsen
Sverige
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Zukram

#12 » 08:46:33, 13-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:Tack för åsikterna, men inte vad jag vill ha. Om vi i stället struntar i vagnen jag ska bygga, som egentligen bara var ett exempel, tänker vi oss i stället att jag står på en auktion och köpt en vagn med ögla för hitch, men bara har en bil att dra med. Då behöver jag en adapter. Något liknande som Per Johansson beskriver är vad jag söker. Har en sådan redan i dagsläget och som redan nämnts så är ju problemet med låsning så att det inte knyter sig och även går att backa med. Och jo jag har klurat ett tag, men inte kommit på någon bra lösning, så jag hoppas att någon är smartare än mig. Och för att vara extra jobbig så vet jag att man kan använda en dolly med kula, men det är ju det där med att backa och risk för att det knyter sig.

Mvh
Kungsis


Jag råkade ut för exakt det.
Min självlastarvagn köpte jag på det viset.
Jag såg två potentiella lösningar. På vissa bilar sitter själva dragkroken skruvad i dragbalken, men så var det inte på min. Hade det varit det skulle jag ha gjort ett traktordrag.

Draget på vagnen var i form av ett rör, där öglan är instoppad framifrån med en rejäl mutter. Så jag köpte ett ämne och svarvade till ett drag med samma gänga och en vanlig draghandske. Det värsta var att få lös den gamla dragöglan. S*tan vad den satt hårt!

Men jag kan säga att min gamla 245a fick jobba rätt bra för att komma hem. Knappt att framhjulen var i backen :-) Fördelen är att nu har jag ett extra kuldrag till den vagnen om det skulle behövas igen.

Med en dolly skulle jag nog haft betydligt större chans att få stopp fort om det hade behövts.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort/område: Medelpad
Sverige

jonas_81

#13 » 12:54:21, 13-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag utökade modellen drag till min ATV vara att byta efter behov.
Och enkelt att göra mer modeller om det behövs bara en 50*50 profil som grund sen har jag rör med innerdiameter på 16mm svätsat inni men räcker nog med ett 16mm hål också om den nu inte används i många mil varje dag


Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort/område: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskin: ATV C-Force 450L
Gravely A10

Mikkel

#14 » 17:01:40, 13-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett kombinationsdrag på min Mazdapicup, en kula uppåt och en gaffel/sprint under, den har jag hämtat kärror med ögla på.
Tidigare när jag bara hade en Volvo 245 med fast kuldrag så använde jag ett fyrkantsrör 50x50 med kulhanske påskruvad. Den satte jag uppepå kärrans drag och skruvade fast med tre U-beslag. Det fungerade bra provisoriskt för att hämta hem en kärra jag köpt. Men ska man hämta på auktion då kärrans drag kan variera så vill man helst ha en flexibel lösning, då verkar Per J´s förslag praktisk. Jag har en vagn där jag kan byta från kulhandske till ögla, båda sitter på ett runt rör som man stoppar in i kärrans rör och låser med en stor kronmutter.
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort/område: Eskilstuna
Maskin: MF35

Kungsis (trådstartaren)

#15 » 23:07:30, 14-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:
Kungsis skrev:Har en sådan redan i dagsläget och som redan nämnts så är ju problemet med låsning så att det inte knyter sig och även går att backa med. Och jo jag har klurat ett tag, men inte kommit på någon bra lösning.


Gör en liten förlängning med et järn som går ner på sidorna av bakre delen av öglan. Gänga eller svetsa fast en mutter så du kan dra e n skruv från varje håll för att låsa i sidled. Då blir den även justerbar så den passar olika fabrikat av öglor.


:shake_hands: :smile: Det ska jag prova

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort/område: Motala
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB

ATL

Lantmannen