Kungsis skrev:Tack för åsikterna, men inte vad jag vill ha. Om vi i stället struntar i vagnen jag ska bygga, som egentligen bara var ett exempel, tänker vi oss i stället att jag står på en auktion och köpt en
vagn med ögla för hitch, men bara har en bil att dra med. Då behöver jag en
adapter. Något liknande som Per Johansson beskriver är vad jag söker. Har en sådan redan i dagsläget och som redan nämnts så är ju problemet med låsning så att det inte knyter sig och även går att backa med. Och jo jag har klurat ett tag, men inte kommit på någon bra lösning, så jag hoppas att någon är smartare än mig. Och för att vara extra jobbig så vet jag att man kan använda en dolly med kula, men det är ju det där med att backa och risk för att det knyter sig.
Mvh
Kungsis
Jag råkade ut för exakt det.
Min självlastarvagn köpte jag på det viset.
Jag såg två potentiella lösningar. På vissa bilar sitter själva dragkroken skruvad i dragbalken, men så var det inte på min. Hade det varit det skulle jag ha gjort ett traktordrag.
Draget på vagnen var i form av ett rör, där öglan är instoppad framifrån med en rejäl
mutter. Så jag köpte ett ämne och svarvade till ett drag med samma
gänga och en vanlig draghandske. Det värsta var att få lös den gamla dragöglan. S*tan vad den satt hårt!
Men jag kan säga att min gamla 245a fick jobba rätt bra för att komma hem. Knappt att framhjulen var i backen
Fördelen är att nu har jag ett extra kuldrag till den vagnen om det skulle behövas igen.
Med en dolly skulle jag nog haft betydligt större chans att få stopp fort om det hade behövts.
/m