Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Uppdatering av forumet startad
Läs mer här: Uppdatering av forumet på gång

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Översyn/renovering av Åkland 750 Gs III 1976

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

Ivar Risslén

#16 » 12:34:30, 24-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har vi ingen bilprovare här?
Jag tror det inte spelar så stor roll om axeln är kraftigare eller inte bara man har rätt bromsar och däckomkrets som passar draget. Det jag menar är att har man tagit draget och bromsarna från samma registrerade kärra som regskylten så borde det gå bra.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Malgomaj
Sverige
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

SK Racing (trådstartaren)

#17 » 13:51:18, 24-01-2025
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, jag är inte orolig, jag skruvar ihop något som fungerar som vanligt o sen kör jag o besiktiga, har någon synpunkter så kan jag redogöra exakt för vad jag gjort o hur jag har gjort det :)

jag går från 13 till 14 tum med, lite lägre profil för bättre väghållning :mrgreen: :thummar: :hurra:

Jag upplever på senare år att en hel del bilprovare har blivit mer ängsliga o osäkra på vad dom håller på med, förr när dom erfarna männen/kvinnorna besiktigade så fick man höra: Jaha här har du tagit i ordentligt ser jag, följt av ett fniss, eller hehehe.

Idag märker jag att det låter mer, ööö, va, hur i... Mmm, jaha, oj då, osv. När jag frågar om något är på tok så blir det rätt mycket osammanhängande svammel, o när dom lyckats o få ur sig en fråga som jag kan besvara så gör jag det, o då får dom hela registret, från början till slut.

Efter det så bara står dom o tittar på mig, leker med det digitala mediet dom håller i o det o fordonet går igenom, jag är tyvärr rädd för att dom inte alltid förstår mig, för jag är ju allmänkunnig mekaniker, en intresserad sådan dessutom, o dom sökte o fick jobbet o inget annat.

Jag märker dock när jag ibland besiktiga, som tex med busbilen, någon annan i princip kommer o tar över besiktningen, det visade sig i det fallet att det var en bil o fordonsintresserad individ, o vi kom bra överens, för vi pratade samma språk o han tyckte dessutom det var skitkul med en rwd bil på vintern :hurra: :lmao: O ännu roligare att någon omogen 50 åring satt bakom ratten :driver:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Karlskrona
Sverige
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Återgå till Släpfordon