http://www.et-anhaengertechnik.de/Brems ... mpaktlagerVerkar inte vara några större bekymmer med 10"
fälg på 200x50 bromsar,har ingen lust att lägga mig i regnet och mäta på det som står utanför men det är inte många mm mellan fälg och trumma.
Sen kan man fundera på hur mycket bromsarna slits med och jag skulle vilja påstås att 75% av rasade bromsar beror på att beläggen rostat sönder dvs lossnat från backens limmning och kanske 20% på att dom är utslitna pga anliggande bromsar när nåt kärvat ihop om man nu bortser från oljesöl från hjullager.
Det är sällsynt att dyka på slutkörda backar när resten är 100% i ordning
Däckslitaget blir ju högre men hur ofta byter man blankslitna
däck på ett släp?? Jag har kört slut en omgång 14"däck men den vagnen gick väldigt många vändor till tyskland och hämtade bilar.
Oftast spricker däcken sönder av ålder före dom i utslitna .
I mitt fall gick jag från 14" då den vagnen hade hjulen utanför lastytan vilket inte bara gav en 250cm bred
vagn utan även effektivt hindrade lastning med truck.
Den jag har nu "anssems msx3000" var bara några cm högre men bara 2m bred och nästan ingen kant som är ivägen.
Vagnen är lite stötigare olastad men det är inte så konstigt med lastvikt på nästan 2500kg och smådäcken är väl pumpade till runt 7bar nåting