Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Släpvagn med små hjul

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

FÅRsCALLE (trådstartaren)

#1 » 08:59:37, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj
Tänkte bara höra lite åsikter om de släpkärror som finns med små hjul. De är ju fråntagna från vinterdäckslagen. Men är de lika bra som stora hjul annars?
Letar efter ett släp som får lasta typ 2000 kilo. Skulle helst vilja ha tipp men funderar på att köpa en utan och ev modifiera.
Såg då att de finnsde med små hjul? Men hur bra är de?

Hittade denna på blocket
http://www.blocket.se/vi/49695623.htm
Senast redigerad av FÅRsCALLE 09:19:40, 23-10-2013, redigerad totalt 1 gång.
FÅRsCALLE Skog och Entreprenad
www.farscalle.se
FÅRsCALLE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:11, 22-06-2009
Ort: Munktorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35
MF 399
Jd 6330
Volvo BM 650
Aktiv Sampo 580
Hymas H52



LeifAndersson

#2 » 09:14:24, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Små hjul har blivit roten till mycket problem rent tekniskt. Och tänk på att "småhjulsvagnarna" är undantagna från vinterdäcksbestämmelserna av ett enda skäl: Det finns inga vinterdäck att köpa. Kommer det bara vinterdäck i handeln så kan vi snart glömma det undantaget.
Småhjulsvagnar ska bara väljas under en enda förutsättning, det är när man absolut behöver en låg och plan lastyta. På övriga vagnar finns det ingen anledning att välja småhjulen när det kommer att betyda mycket högre underhållskostnader.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

baklastare642

#3 » 12:24:27, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Små hjul har blivit roten till mycket problem rent tekniskt. Och tänk på att "småhjulsvagnarna" är undantagna från vinterdäcksbestämmelserna av ett enda skäl: Det finns inga vinterdäck att köpa. Kommer det bara vinterdäck i handeln så kan vi snart glömma det undantaget.
Småhjulsvagnar ska bara väljas under en enda förutsättning, det är när man absolut behöver en låg och plan lastyta. På övriga vagnar finns det ingen anledning att välja småhjulen när det kommer att betyda mycket högre underhållskostnader.


Kan du förtydliga de tekniska / ekonomiska problemen ?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

LeifAndersson

#4 » 14:44:56, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:
Kan du förtydliga de tekniska / ekonomiska problemen ?


Kombinationen av små backar och trummor som rullar jäkligt fort kostar i underhåll.
Sedan har det visat sig att dessa bromsar av "moppediameter" är riktigt luriga att få ordning på även om allt är tillsynes riktigt. Konstruktionen strider mot det vedertagna i släpvagnsbranschen att smala backar med stor diameter är de som funkar bäst rent tekniskt, och dessutom håller längst!
Så ingen som sysslar med släpvagnar är speciellt lyriska över dessa skapelser. Vi har några "låghjulingar" här som återkommer strax före varje besiktning och de är mariga att få hyfsad ordning på. :sad:
Så är det inte en "låghjuling" du behöver så ska du absolut välja en med 13" eller 14" hjul.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Åsa-Nisse

#5 » 19:37:52, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undantagna från vinterdäckslagen är ett allmänt missförstånd. Det finns olika regler och lagar och det gör helt plötsligt att även dessa kärror omfattas av vinterdäckslag. Bl.a så får du aldrig köra ett odubbat släp bakom en dubbad bil.!!
Har du odubbat på bilen får du köra utan vinterdäck på en 10 tummare "om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten". Detta innebär att om du blir stoppad av en polis på vinterföre så blir du bötfälld. Det hände en släp-handlare utanför Gävle för 2-3 år sedan och han fick betala. Det är Polisen som avgör om det är vinterväglag och det räcker med lite frost. Däremot på barmark går det bra, men då kan man ju köra hela ekipaget på sommarhjul.
I princip är det körförbud på låghjulingar vintertid.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

mathiast

#6 » 19:54:59, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

På mitt sitter det faktiskt samma bromsar och trummor som på dom med stora hjul,det är bara fälgen och däcket som skiljer och både 10" lågprofilarna och 12" högprofilarna var med som alternativ i coc intyget
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

LeifAndersson

#7 » 20:01:34, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan omöjligt få plats med en trumma med 8" innermått i en fälg för 10" däck! Visst finns det lågprisvagnar med 160mm bromsar och 13" däck, men det är lågprisvagnar från byggvaruhusen. Kvalitetsvagnar har 200mm bromsar även om de bara är på 750kg.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

PerJohansson

#8 » 20:13:13, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför bygger de inte med så stort offset på fälgen att trumman hamnar innanför? Då får man ju dit en större trumma.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

dimorep

#9 » 20:39:46, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Bl.a så får du aldrig köra ett odubbat släp bakom en dubbad bil.!!

Fel, det är helt OK så länge det inte är vinterväglag!
https://www.transportstyrelsen.se/Vag/F ... interdack/

I princip är det körförbud på låghjulingar vintertid.

Var väl lite väl drastiskt att generalisera så.. :???:
Fortfarande bara vid vinterväglag och sådant är det inte under hela vinterperioden, ivf inte i hela landet!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

mathiast

#10 » 21:26:33, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.et-anhaengertechnik.de/Brems ... mpaktlager

Verkar inte vara några större bekymmer med 10" fälg på 200x50 bromsar,har ingen lust att lägga mig i regnet och mäta på det som står utanför men det är inte många mm mellan fälg och trumma.
Sen kan man fundera på hur mycket bromsarna slits med och jag skulle vilja påstås att 75% av rasade bromsar beror på att beläggen rostat sönder dvs lossnat från backens limmning och kanske 20% på att dom är utslitna pga anliggande bromsar när nåt kärvat ihop om man nu bortser från oljesöl från hjullager.
Det är sällsynt att dyka på slutkörda backar när resten är 100% i ordning
Däckslitaget blir ju högre men hur ofta byter man blankslitna däck på ett släp?? Jag har kört slut en omgång 14"däck men den vagnen gick väldigt många vändor till tyskland och hämtade bilar.
Oftast spricker däcken sönder av ålder före dom i utslitna .
I mitt fall gick jag från 14" då den vagnen hade hjulen utanför lastytan vilket inte bara gav en 250cm bred vagn utan även effektivt hindrade lastning med truck.
Den jag har nu "anssems msx3000" var bara några cm högre men bara 2m bred och nästan ingen kant som är ivägen.
Vagnen är lite stötigare olastad men det är inte så konstigt med lastvikt på nästan 2500kg och smådäcken är väl pumpade till runt 7bar nåting
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Gillberg

#11 » 20:31:39, 27-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är de samlade erfarenheterna om man nu bortser från bromsproblematiken som vissa upplever?
Jag lurar på att bygga en släpvagn för enklare lättare transporter i mitt absoluta närområde och då en maxvikt på 750kg skulle räcka gott för mina behov så tänker jag mig en obromsad axel. Låg lasthöjd är värdefullt och anledningen till att jag är nyfiken. Vinterbruket är även det mindre viktigt för mig då jag dels har förhållandevis få veckor av vinterväglag där jag bor och dels att det helt enkelt sällan är livsviktigt att jag kan använda släpet just en specifik dag under vinterhalvåret.

Tips på lämpligt ställe att inhandla hjul på till bästa pris? Helt gratis lär de väl inte vara och då brukar det löna sig att kolla runt lite. Lokala däckgubbarna visste inte ens vad jag pratade om och var av inställningen att om de inte kände till det så finns det helt enkelt inte...
Gillberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:09:41, 27-01-2014
Maskintyp: Traktor

113bom1

#12 » 20:50:21, 27-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan sak att tänka på är att ett litet hjul har mindre omkrets och snurrar fler varv, samt så är däcket kortare stund ifrån vägen så det inte kyls lika bra som ett stort. Dom däcken rullar inte många mil jämfört med dom större. Jämför bara med en scootermoppe så kommer du inte 500 mil med 10" hjul medans klassiska 15-17" rullar det dubbla.
Hur illa det än är, så kan det alltid bli värre
113bom1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:58, 28-10-2012
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Crescent herrcykel

Gillberg

#13 » 22:27:21, 27-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

113bom1 skrev:En annan sak att tänka på är att ett litet hjul har mindre omkrets och snurrar fler varv, samt så är däcket kortare stund ifrån vägen så det inte kyls lika bra som ett stort. Dom däcken rullar inte många mil jämfört med dom större. Jämför bara med en scootermoppe så kommer du inte 500 mil med 10" hjul medans klassiska 15-17" rullar det dubbla.

Livslängden iom det tuffare livet för ett litet hjul har jag funderat lite på men för min del spelar det nog om inte obetydlig så åtminstone mycket liten roll. Transporterna är ganska få och korta och det årliga miltalet förväntas inte bli speciellt högt. Ett vanligt släpvagnshjul 13-14" på en rak axel och med rätt lufttryck livet igenom rullar ju ofta riktigt långt men hur mycket kortare handlar det om för 10" under samma förutsättningar? Hälften? Inte så lätt att svara exakt naturligtvis men om någon har nog med erfarenhet för en fingervisning så vore jag tacksam. Vill ju inte bygga ihop något som kostar flera goa tusenlappar i däck varannan säsong.
Gillberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:09:41, 27-01-2014
Maskintyp: Traktor

Fredrik_

#14 » 00:17:46, 28-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte den som levererar axeln även ordna fram hjul?!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Gillberg

#15 » 00:48:08, 28-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Kan inte den som levererar axeln även ordna fram hjul?!

Troligtvis men jag kan inte bedöma om hans råd eller prisnivå är de rätta för mig. Jag vill gärna ta in lite synpunkter först från andra med egen erfarenhet.
Gillberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:09:41, 27-01-2014
Maskintyp: Traktor


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se