Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Hjullager på kärra, justering-byte?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#1 » 17:56:43, 06-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har tänkt bygga om en mycket gammal kärra som tidigare haft fast träflak. Den har dock stålram. :smile:
Men ett hjullager är lite glapp. Det verkar dessutom som om all justermån är uttnyttjad.
Är det någon som vet hur man tar isär ett sådant här nav?
Kronmuttern är 36mm om ni behöver en referens. Dessutom verkar det finnas något slags låsning av lagerringarna med en vanlig spårskruv. På utsidan sitter den axiellt, på insidan radiellt. Ingen av dem går att lossa. Tips? Måste man lossa dessa? Gula pilar.
När man snurrar hjulet Står hela den inre delen stilla och springan vid blå pil visar skiljelinjen mellan rörligt och fast.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



Hansborg

#2 » 18:45:14, 06-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bättre bild på mutterdelen är önskvärd!
Har haft något liknande hjulhistoria, ett armehjul från nån tre kronors matvagn???

Om den inre kronmuttern endast är till för snabblossning av hjul från vagn, sitter lagerjustering i den yttre "muttern" med haknyckel hål?
En liten skruv är axielt inskruvad mellan hakhålen i den delvis kluvna muttern = mutterlåsning med ändring av gängstigning!!
Nu tycker jag detta låter lite bökigt, med min grammatik.
Så en paintbild kan jag göra om så erfodras :klia:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#3 » 20:30:55, 06-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, lagerjustering verkar göras med haknyckel (eller slägga och dorn, av spåren att döma), både på utsidan och insidan av navet,
Jag har haft loss kronmuttern, men ingenting lossnade med måttliga slag från enhandsslägga. Då beslöt jag inhämta råd från forumet.
Hakmutterlåsningen trodde jag berodde på att den lilla skruven går in mellan flänsar, kuggar eller liknande, men det kanske är fel tänkt?
Om den lilla skruven låser hakmuttern, då är det väl dumt att försöka slå för mycket? Ska man försöka borra ut den och sedan gänga upp en ny låsning innan man sätter ihop det hela? Förutsatt att man då får isär det hela.
Bifogar en bättre bild på hjulcentrum.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

johan.eriksson

#4 » 20:39:05, 06-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är kortet taget rakt framifrån eller i någon vinkel? är det tagit rakt framifrån ser det ut som ett lagerhaveri eller är det jag som ser fel? :klia:
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#5 » 20:51:27, 06-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är taget rakt framifrån, eller rättare sagt rakt från sidan. Den "stjärna" man ser är toppen kronmuttern. Det ser likadant ut på andra hjulet och där är det då inget lagerhaveri. Vad är det som får dig att misstänka det?
Bifogar en till bild som ger lite bättre djupperspektiv på det hela.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

johan.eriksson

#6 » 20:53:21, 06-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara tyckte det såg ut som om navet inte var i centrum av axeln, men det är nog en synvilla bara.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#7 » 21:32:04, 06-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var nog synvilla. Hjulet snurrar lätt och bra centrerat runt axeln när man snurrar det upplyft.
Men man kan känna ett axialglapp på cirka 1 mm. Så är det inte på andra hjulet. Det skulle kännas bättre om det var lagom tajt när man ställer på grävaren och drar ut på landsvägen.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Hansborg

#8 » 22:01:01, 06-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja se det är inte som jag trodde i allafall!
Min version var något liknande min paintbild.
Det röda strecket beskriver orginalaxelns placering,= en hylsa mellan axel o lager.
Ditt hjul är inte riktigt likadann iallafall.
Bild

Ta bort kronmuttern, putsa rent o ny bild.
Kan ju vara nåt liknande min bild ändå??
Jag vet ingenting just nu, men jag ger inte opp!


Bild

Kör du grävare på dom hjulen?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#9 » 22:10:04, 06-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte de skulle klara 3 ton fördelat på kärra och traktor. :driver:
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Hansborg

#10 » 22:41:52, 06-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för dimension på själva axeln



Bild

3 ton delat på 3 är 1ton per hjul + vagn o lite gungeligung på dålig asfalt??
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#11 » 23:17:17, 06-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska nog gå. Flaket som var på förut var på 2x4m med 1 meter höga lämmar. De körde spannmål och ved utan problem. Det bör ha varit 4-5 ton iaf.
Jag räknar med att hälften bärs av traktorn och hälften av kärran. Påbyggnaden blir minimal för det som krävs till grävaren.

Jo, förresten axeln är 50mm fyrkantrör som jag ska förstärka lite.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Hansborg

#12 » 07:40:20, 10-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför jag frågade om axeln?
Grannen kom in med en liten vedkärra med liknande axel.
Axeln var böjd "mellan hjullagren" efter att han fastnat bakom ett träd eller dylik.
Där kan du inte förstärka!
Blir vagnen likadann som andra byggt här... blir det nog 1/3 del på traktor
Hur som... hur går det med lagret?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#13 » 09:50:14, 10-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du mellan yttre och inre lager på samma nav? Wow! :buga:
När jag kör ved kommer det nog att bli den viktfördelning som det säger. Men man behöver ju inte lasta så fullt. Dels har jag kort transportväg, dels så orkar jag inte hugga så mycket var dag. :sad: :grin:
När jag lastar upp grävarn så kommer den att stå helt framför hjulen på kärran, så det blir nog rätt mycket vikt på traktorn. Då ska jag inte köra i terräng.
Har inte gjort något åt lagren än. Kanske idag, ser ut att bli bra väder. Har grejat med el på traktorn som står inomhus.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se