Fyndade en Borevagnen TK igår, 400kr Tillverkades i Åsele (väster om Umeå) från 1964-1974.
Har rivit ner den för att göra släpvagn av den, och innanför påskjutsbromsen och bromstrumman var det nåt nåt för mig helt nytt
Jag rev (såklart) ut allt, utan att lägga större värde vid hur allt var kopplat. Antar att spolen vid dragstången, är seriekopplad med bromstrummorna via batteriet. Det går en kabel till bakaxeln till kopplingsdosa, därifrån till två poler på insidan trumman. Ska komprimera släpvagnsbromsen och mäta om motståndet i spolen ändras, eller om jag helt enkelt kan få bromsverkan när jag testar med ett batteri.
Hittade en snutt på nätet;
Elektromagnetiskt
Denna typ av påskjutsbroms är försedd med en elektrisk del, som sitter i släpets dragstånr. Från den elektriska delen går elledningar dels till dragbilen, dels till magneter vid släpets bromstrummor. När dragbilen bromsas sluts strömmen till släpets bromsar. Bromskraften regleras sedan av släpets tryck bakifrån. Ju hårdare släpet trycker på desto mer ström matas fram till bromsarnas magneter och desto kraftigare bromsar släpet.
Bromssystemet verkar vara TSV 159 P, hittar som bäst lösa belägg när jag söker på nätet.
Alla bilder jag tagit finns här;
https://drive.google.com/?tab=co&authus ... C1KVHpNalk
Påskjutsbromsen, handsken sitter till vänster
Handsken
Axeln
Trummorna
Det blev alufälgar snabbt då det var stora torrsprickor i däcken som följde med
Har jag nån chans att komma igenom bes med bromsarna fungerande? Utan att spräcka budget totalt. Det återstår att se!
Alternativet är ju obromsat 750KG eu-släp med utbytt handske, men båda mina bilar får bara dra 500kg obromsat på pappret... 1000kg totalvikt är det i husvagnsutförande.
Tacksam för svar!
mvh