Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Elektrisk påskjutsbroms på husvagn från 1970, vad heter bromsvajern

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

jol (trådstartaren)

#1 » 23:22:12, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Fyndade en Borevagnen TK igår, 400kr :) Tillverkades i Åsele (väster om Umeå) från 1964-1974.

Har rivit ner den för att göra släpvagn av den, och innanför påskjutsbromsen och bromstrumman var det nåt nåt för mig helt nytt

Jag rev (såklart) ut allt, utan att lägga större värde vid hur allt var kopplat. Antar att spolen vid dragstången, är seriekopplad med bromstrummorna via batteriet. Det går en kabel till bakaxeln till kopplingsdosa, därifrån till två poler på insidan trumman. Ska komprimera släpvagnsbromsen och mäta om motståndet i spolen ändras, eller om jag helt enkelt kan få bromsverkan när jag testar med ett batteri.

Hittade en snutt på nätet;
Elektromagnetiskt
Denna typ av påskjutsbroms är försedd med en elektrisk del, som sitter i släpets dragstånr. Från den elektriska delen går elledningar dels till dragbilen, dels till magneter vid släpets bromstrummor. När dragbilen bromsas sluts strömmen till släpets bromsar. Bromskraften regleras sedan av släpets tryck bakifrån. Ju hårdare släpet trycker på desto mer ström matas fram till bromsarnas magneter och desto kraftigare bromsar släpet.


Bromssystemet verkar vara TSV 159 P, hittar som bäst lösa belägg när jag söker på nätet.

Alla bilder jag tagit finns här;
https://drive.google.com/?tab=co&authus ... C1KVHpNalk

Påskjutsbromsen, handsken sitter till vänster
Bild
Bild

Handsken
Bild

Axeln
Bild

Trummorna
Bild
Bild

Det blev alufälgar snabbt då det var stora torrsprickor i däcken som följde med :)
Bild

Har jag nån chans att komma igenom bes med bromsarna fungerande? Utan att spräcka budget totalt. Det återstår att se! :)

Alternativet är ju obromsat 750KG eu-släp med utbytt handske, men båda mina bilar får bara dra 500kg obromsat på pappret... 1000kg totalvikt är det i husvagnsutförande.

Tacksam för svar!
mvh
Senast redigerad av jol 19:47:11, 04-01-2014, redigerad totalt 2 gånger.
Peter Strandberg
jol
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:07, 19-05-2009
Ort: Luleå



stefansmark

#2 » 02:43:58, 31-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant till mig berättade om en gammal husvagn han hade för länge sedan. Det var samma typ av bromsar på den och han förklarade att han var tvungen att montera in en speciell manick för bromsströmmen till husvagnen. När han sedan sålde husvagnen var han tvungen att demontera elbromssystemet ur bilen också för att köparen skulle få bromsar..
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

jol (trådstartaren)

#3 » 03:28:52, 31-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha en sån där har jag läst nånstans om, fast borde ju funkat med bromsljuset i släpet ändå.
Låter som det kan bli ett obromsat släp till slut... men för det priset blir det ändå värt :) Ska leka lite med det imorgon

Tror det mest kommer bli kronan och storheden med byggvaror när jag skaffat hus så det duger nog (såg att du också var Lulebo)
Peter Strandberg
jol
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:07, 19-05-2009
Ort: Luleå

jol (trådstartaren)

#4 » 18:44:49, 31-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Test, och framsteg

Kopplingsdosan på kåpan till påskjutsbromen, inte svårare än så.
Bild

Testriggen uppkopplad, batteriet till påskjutsbromsen och sen vidare bak till naven. Batteri från min Saab tvåtakt från 1965, så det matchar.
Bild

Enkelt sätt att testa med ett spännband, 12V fanns efter tre klick :) Hjulen låste.
Bild

Dock blir det säkert spännande om bromsen går från ingenting till max broms direkt, får hoppas att spolen är lite mer steglös när den används.
Men nu vet jag att det funkar iallafall! Skulle inte ha klippt så många kablar... Det är för övrigt starkströmskabel som genomgående tema på vagnen :) 7-ledare till belysning med en skyddsjord och 6st svarta, haha.

Det blir att bygga en batterilåda med huvudströmbrytare, tänkte koppla belysningen till pluspolen så man har laddning från bilen. Gäller bara att komma ihåg att bryta när den står parkerad så man inte har konstant parkeringsljus tills batteriet är tömt
Peter Strandberg
jol
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:07, 19-05-2009
Ort: Luleå

Gösta Karlsson

#5 » 22:31:23, 31-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Istället för huvudströmbrytare, kan du koppla in ett relä (T.ex t-lås relä från en SAAB 9000 på 50A)
som bryter strömmen från batteriet när det tappar styrströmmen från bilen, och slår naturligtvis på igen när du sätter i släpvagnskontakten.
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

jol (trådstartaren)

#6 » 22:57:17, 31-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja med en diod mellan 85 och 30 på relät hindar man det från att hålla sig draget med "backström" från batteriet.
Tror inte parkeringsljuset är säkrat för mer än 10A så grövre behövs inte. Bara batteriet inte blir för urladdat. Undra om det här var så det användes back in the days, eller om det var nån reglering inblandat.
Peter Strandberg
jol
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:07, 19-05-2009
Ort: Luleå

Gösta Karlsson

#7 » 12:10:13, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jol skrev:Ja med en diod mellan 85 och 30 på relät hindar man det från att hålla sig draget med "backström" från batteriet.
Tror inte parkeringsljuset är säkrat för mer än 10A så grövre behövs inte. Bara batteriet inte blir för urladdat. Undra om det här var så det användes back in the days, eller om det var nån reglering inblandat.


50A är över 30/51- 87, alltså strömmen från batteri till påskjutsregleringen.

För länge sedan har jag sett 7-poliga släpvagngskontakter med ett 8:e uttag på utsidan, och normalt är täckt med ett
litet lock som man kan vika undan, kanske det hade med detta att göra?? För att ge ström bak till släpet??
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

Fredrik_

#8 » 12:25:26, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsen anslöts 'nog' med ett 3-poligt liknande som satt på andra sidan kulan...
Det 'lilla' med lock brukar vara ett 12mm sladdlampsuttag! (Militärvarianten av cigguttag)

Ska det inte sitta något på bromspedalen också, som reglerar effekten?!
Gick det inte också att bromsa vagnen separat inifrån?! (Häva wobbling tex)

För ung för att kommit i kontakt med den typen mer än i läsform....
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#9 » 15:16:05, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den där så verkar det vara någon form av elektrisk påskjutsbroms. Det är något som jag aldrig har sett tidigare.

Det vanliga var att du hade en enhet inne i bilen som var kopplat till fotbromsen. De hade ofta en extra "kontrollspak" som man kunde bromsa släpet med utan att man bromsade bilen. Kopplingen till bilen var som Fredrik_ skrev ett 3-poligt utag.
Själva draget såg ut som på en obromsad vagn.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

jol (trådstartaren)

#10 » 15:23:40, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mellan batteriet och påskjutsbromsen är det redan säkrat 40A. Det jag vill bryta och dimensionera efter är mellan belysningen och batteriet, så jag kan ladda batteriet när jag kör. Och sedan koppla från belysningen när bilen inte är inkopplad.

Det satt en tre-polig kontakt från dosan jag fotade, dragbilen hade nog en motsvarande när det begav sig. Dessutom satt en uttag på dragramen, antagligen för att kunna koppla in batteriet i husvagnens laddsystem för att kunna ladda upp bromsbatteriet från 12v. Även för att förse vagnen med 12V psrkerad antar jag.

Det fanns två batterier inne i husvagnen också men jag tror de var eftermonterade.
Peter Strandberg
jol
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:07, 19-05-2009
Ort: Luleå

Ivar Risslén

#11 » 15:35:21, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får koppla in ett relä som manövreras av belysningen så att det sluter strömmen till batteriet när du tänder belysningen på bilen. Du har fått ett sådant förslag tidigare.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

jol (trådstartaren)

#12 » 15:55:00, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Du får koppla in ett relä som manövreras av belysningen så att det sluter strömmen till batteriet när du tänder belysningen på bilen. Du har fått ett sådant förslag tidigare.

Svarade tidigare också
jol skrev:Ja med en diod mellan 85 och 30 på relät hindar man det från att hålla sig draget med "backström" från batteriet.


Nåt sånt här. Får tänka på att sätta sidomarkeringen på vänster bakljus och batteriet på höger bakljus, så det finns mesta möjliga ström tillgängligt till batteriet :)

Bild

Ska åka och svetsa breddare på ramen nu, samt lasta det delade golvet på ramen så det är redo för återvinningen imorgon :)
Peter Strandberg
jol
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:07, 19-05-2009
Ort: Luleå

marcus.bonde

#13 » 16:17:43, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man vara kinkig så bör 86 kopplas till + och 85 till jord på ett relä. Dessutom ska det vara en sjutusan till diod som ska tåla laddningsströmmen som kopplingen är i den skissen. Dessutom får du ett spänningsfall över dioden på minimum 0,7V :sad:
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

jol (trådstartaren)

#14 » 16:30:15, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag snodde ett kopplingsschema på nätet och ritade om :) men vet inte om jag tänkt på att sätta 85 86 rätt själv heller.

Ja det är ju sant, i sammanhanget är det inte säkringen på 10A till belysningen som stoppar, utan 3A i dioden. kanske är enklare att sköta det manuellt med en huvudbrytare då. Så kan man välja att lämna släpet med parkeringsljus igång också :)

Bra om påskjutet är ok för obromsade också, ifall besiktningen inte gillar direktverkande p-broms. Då behöver jag bara vikta ner med däcken för att kunna regga som 750kg eu
Peter Strandberg
jol
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:07, 19-05-2009
Ort: Luleå

marcus.bonde

#15 » 17:02:56, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog prova så här. Om man antar att 54g har spänning så länge motorn är igång/tändningen är på (vilket nog inte är så ovanligt med tanke på alla som åker omkring med släp som har dimljuset tänt bakåt numera) så kommer reläet att dra och batteriet laddas så länge bakljus/positionsljus är på på bilen.

Bild
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se