Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Hjälp! Få igång elverkskärra 15 kVA C MT

51 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera släpfordon i detta forum

Fredrik_

#16 » 10:12:28, 05-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På elschemat syns det ju tydligt att uttagen är kopplade på tre faser, nolla samt jorden i höljet som dessa gamla hade!

(Vad gäller spänningarna har jag inte följt länkar mm...)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



mansaxel

#17 » 12:35:58, 05-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schrat skrev:Hej och tack så mycket för visat intresse!

Fotograferandet betalar sig märker jag: M2650-744031 heter denna kärra.
Generatorinformation:

Bild


Ja, där är det ju avklarat, 230/400V står det på typskylten.

Sannolikheten för att det ska vara "den bra" generatorn blev plötsligt behagligt nära 1.

Med reservation för att man ALLTID mäter spänning innan inkoppling så vill jag säga "Grattis!"
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N

corre

#18 » 18:08:47, 05-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det är ingen nolla kopplad från generatorn till resten av elverket.
Så att släppa in en elektriker i det, för att koppla in nollan och byta alla uttag till CEE är en av de bättre investeringarna i kragget.
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Norpan

#19 » 18:19:32, 05-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som nolla och jord blir samma sak när man fäller över brytaren från nät till gen.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

corre

#20 » 21:26:28, 05-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spekulation!
Kan det vara så att FM alltid hade någon form av trafo eller likriktare bakom elverket vid drift, och således bara behövde 400V/Y, därav bristen på nolla.
Omkopplingen till 230V/D gjorde man för leagcyinkoppling, för tidigare så körde man med dyl elverk,
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Schrat (trådstartaren)

#21 » 07:52:18, 06-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, det klarnan (eller så :-))
SKa ut idag och göra ett försök till att starta motorn. Dock noterade jag genom bildjämförelse igår att motorn även saknar en rem. Det fanns en lös rem i elskåpet, med riktig tur kanske det är den, annars blir det att mäta.
Nå, åtminstone krånglar inte motorsågen (än)

:grin:
Schrat
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:31, 31-08-2014
Ort: Bengtsfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Unimog 406 -66
Elverkskärra 15 kVA C MT

Schrat (trådstartaren)

#22 » 19:17:04, 06-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nix rem. Fel dimension. Jag läste någonstans att det ska funka med en maskinrem 500x12, kan någon bekräfta detta?
Att original VW bubbla oljetryckvakt inte passar? Den går in några varv sedan går det jättetungt och jag fegade. Annan stigning i gängan?
Schrat
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:31, 31-08-2014
Ort: Bengtsfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Unimog 406 -66
Elverkskärra 15 kVA C MT

Schrat (trådstartaren)

#23 » 22:23:40, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

...ska vara konisk gängtapp så jag kanske var för feg. Och tillbaka till landet på lördag och testa igen!!!
Läser på om hjälpmagnetisering, verkar vara en kondensatorexciterad asynkrongenerator. Har inte fattat så mycket att jag kan räkna fram själv vad jag behöver löda ihop men men...
Remmen har jag skickad en förfrågan till Wennerlunds i Göteborg, får se hur det går.
Ah, förresten: generatortillverkaren Piller från mina hemtrakter vill inte kännas vid att de hade något i pappers- eller hårdvaruväg för gamla maskinen. Det blir till att skaffa militärens dokument för bruk, underhåll och reparation.
Hej i vackra vädret!
Schrat
Schrat
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:31, 31-08-2014
Ort: Bengtsfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Unimog 406 -66
Elverkskärra 15 kVA C MT

Fredrik_

#24 » 19:53:35, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det konisk gänga så ska det ju bara ihop 'några varv' och absolut inte i botten!!
Men självklart tillräckligt för mekanisk hållbarhet.

Har inte VW-motorer av liknande typ använts ända in i modern tid på brandsprutor mm bla!?
Kan det finnas delar att få tag på den vägen lättare?
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Schrat (trådstartaren)

#25 » 11:06:29, 14-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senaste nytt:

Tryckvakten sitter och verkar tät. Det tog inte bomstopp men bromsade mjukt, jag var nog för feg förra gången.
Startmotorn drar fint runt motorn utan missljud nu. Då var det nog ok kanske även med kompression.

Tre ting behöver motorn för att gå:
1) kompression
2) bränsle
3) tändning

1) är preliminärt ok

Nästa steg:

Såg när jag följde bränslets väg att
* bensinkranen är täppt
* det saknas en förbindelseledning mellan kran och bränslepump
* bränslepumpen är sönder (svarar inte på direktanslutning heller)

Bild

Så nu bär det iväg till pryltema för att skaffa universalpump och lite slang för att kunna jippa ihop ett bränslesystem så att förgasaren får något att mata in i motorn... Då kanske 2) också är ok.

Då kan jag se nästa gång om det finns en "gnista av hopp" så att motorn går igång.

Återstår bara resten...

Har någon av er info om voltmetern i manöverpanelen? Min saknas. Det verkar finnas en uppsjö av sådana. Vilka passar?
Schrat
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:31, 31-08-2014
Ort: Bengtsfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Unimog 406 -66
Elverkskärra 15 kVA C MT

Schrat (trådstartaren)

#26 » 07:26:22, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla och tack för alla era svar!
Nu är det så att tillgängliga tiden för att pilla med elverket har gått ut utan att jag har kommit tillräckligt nära en lösning. Därför återvänder elverket till sin ägare och jag kommer att se mig om efter en annan lösning. Kipor IG6000 är en het kandidat just nu.
Ni som vill komma i kontakt med elverkets ägare då ni har blivit sugna nu när ni vet att det i grunden är ett av de bättre verk skicka ett PM så förmedlar jag kontakten.
Tack igen!
/Schrat
Schrat
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:31, 31-08-2014
Ort: Bengtsfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Unimog 406 -66
Elverkskärra 15 kVA C MT

Weo

#27 » 09:40:36, 28-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla

Då har jag registrerat mig på forumet efter att varit inne och läst lite då och då.
Provar på att fortsätta i denna äldre tråden då jag precis har fått hem en elverkskärra 15 kva C exakt likadan som trådstartaren hade en gång i tiden, beteckning M2650-744031.
Jag köpte den ostartad, nu är den igång och går fantastiskt fint i motorn. 1350h står det på timräknaren. Har inte kopplat någon last till den ännu, men den ligger enligt multimeter stabilt på 50Hz vilket ska vara 3000rpm och även justering av spänningen fungerar fint. Har inte belastat den ännu men det ser ju lovande ut såhär långt.

Tyvärr saknar jag manual eller instruktionsbok till den. Är det någon här som har en instruktionsbok eller manual, eller kan tipsa om var jag hittar en?
Vill lära mig lite mer om maskinen innan jag jobbar vidare med den. Idag är generatorn kopplad för 230/133V men det verkar ju gå fint att koppla för 400/230V så det är planen framöver.
Dock så sitter det något slags filter ovanpå generatorkåpan som jag är osäker på, så jag hoppas att någon har en instruktionsbok eller kan berätta lite mer om maskinen jag fått tag i.

Kanske finns det någon annan som byggt om sin med moderna CEE uttag och så vidare? Uppskattar allt snack om denna maskin :grin:
Weo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:11:32, 27-09-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Tomt för tillfället. Tittar efter nya projekt.

Weo

#28 » 17:56:26, 01-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag kopplade jag bort radio/avstörningsfiltret och Y kopplade generatorn, framgick på skylten på generatorkåpan att radiofiltret ej skulle vara där vid Y koppling. Så nu har jag 400/230V och har bytt ett uttag till ett 16A CEE och testat den med en större 3fas värmefläkt. Så den som kommer över en kärra som min vet nu att det går fint att koppla om generatorn. Ska byta ut alla gamla uttagen framöver tänkte jag.

Saknar fortfarande instruktionsbok så vet någon var jag hittar en sådan så är jag tacksam för tips!

1 person gillar det här inlägget.
Weo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:11:32, 27-09-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Tomt för tillfället. Tittar efter nya projekt.

Olberg

#29 » 23:02:17, 22-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns instruktionsböcker för påseende (inte låna hem tyvärr) till några av dessa verk på Riksarkivet, Krigsarkivets bibliotek.
Jag var där och fotograferade några viktiga blad. Hoppas det kommer till använding för någon.
Finns också nån på tradera som säljer kopior på denna för 200 kronor styck. Har för mig att han även tar ut ordentligt för portot.

Sista gänget bilder är på mitt 15 kVA genset som jag inte hittar nån ordentlig kopplingsschema till. Vet inte heller den militära beteckningen på verket då det verkar vara äldre än M2650-744001 modellen. Tror VW motorn är från 1959 och dela elsystemet var 6V från början.

Nått har dock hänt; verket lägger av efter några minuters körning varje gång.
Det är nått som bryter tändningen till motorn.
Kan det vara olje-tryck-mätar-brytar-relaterat måntro?

Det vore ju kul om någon kände igen verket och kunde berätta lite.
All info välkomnas såklart!



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Olberg
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:11, 21-10-2016
Ort: Stockholm
Sverige

mats_o

#30 » 08:57:49, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips är att kolla upp vad instruktionsboken har för M eller F nummer.
Sen kan man kontakta försvarsmaktens bok och blankettförråd och se om de har några ex kvar

Funktionsbrevlåda: FMV-FMCL-FBF@mil.se
Telefon: 0589 100 62, telefontid Måndag till Fredag 07.00 - 16.00

1 person gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se