Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Bygga om bromsad till obromsad släpvagn med EU regler.

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

robin.gustavsson (trådstartaren)

#1 » 13:16:31, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon här som gjort det? ligger till som så att jag har en släpvagn med totalvikt på 800kilo som inte varit besiktigat på många år, både dåliga bromsar och nu när jag skulle fixa det upptäckte jag att axel är sönderrostad vid infästningarna.
så kikade lite på att köpa en såkallad eu axel, alltså obromsad med fjädring. vagnen blir typad till 750 kilo och får köra 80 km/h så länge jag har rätt bil. tappar alltså 50 kilo i lastvikt, kanske mindre ändå då det blir lättare grejer och sparar några tusenlappar mot en ny bromsad axel och påskjutsbroms.

så frågan är väl om någon gjort ett sådan byte och fått några problem med det byråkratiska system? bilprovning eller transportstyrelsen?


Gå till lösningen
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414



nimbus

#2 » 14:12:17, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gamla kärra eu reggade jag med att ta bort bromsbelägg samt spärra påskjutsbromsen med ett rör över axeln så den inte kunde tryckas in. Det var allt med det är nog 8-10 år sen
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

LeifAndersson

#3 » 14:15:54, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synd att det var 800kg. :sad: Nu blir det två omtypningar du får göra, den enklaste är till obromsad vagn. Sedan har du totalviktssänkningen som faktiskt är marigare, då måste du på något vis "försämra" konstruktionen för att bli av med de där 50 kilona!
Prata med den bilprovare som ska utföra registreringsbesiktningen vad han är villig att godkänna för ändring. En del har tom. tagit ändringen till obromsat släp som tillräcklig anledning! Så du måste gå den vägen och få godkänt i förväg när det inte finns ett exakt regelverk för det där!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Åsa-Nisse

#4 » 14:24:31, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga problem då du monterar en obromsad axel som är godkänd för 750 kg. Då har du allt i ett.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

LeifAndersson

#5 » 14:34:43, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Inga problem då du monterar en obromsad axel som är godkänd för 750 kg. Då har du allt i ett.


Det mariga om de är på det humöret är att du ni så fall skulle ha en axel för 700 kg för annars blir det 750 + 50kg kultryck = 800kg. :sad:
Men som sagt: Kolla med bilprovaren före, han har säkert en lösning som han gillar. Blir bara strul om man kommer med en egen lösning man försöker sälja in!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

robin.gustavsson (trådstartaren)

#6 » 14:59:45, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmm lär nog ta kontakt med dom på besiktningen först tycker jag det låter som.
men tycker inte att det ska vara några problem, sätter man dit en axel som är typad för 750 kilo så ska det väl bli en 750 kilos vagn?
sätter man dit en axeln som är typad för 1000 kilo som är obromsad så blir det väl lika så en 750 kilos vagn? sen om vagnen är byggd för 2500 kilo spelar väl ändå ingen roll, blir bara onödigt hög tomvikt kan man tycka.

det som leif pratar om med totalviktssänkning borde väl ge sig självt då en obromsad släpvagn inte får ha en högre totalvikt än 750 oavsett vad den är konstruerad för.
vet att dom i stallet höll på med sånt på hästfinkorna med däck dimensionsbyten och sånt för att typa ner dom så dom fick dra med vanliga bilar och körkort.

och att få tag på rätt person på rätt bilprovning är ju fan inte det lättaste numer heller med alla olika företag som håller på. lär kolla upp var den vettigaste finns, sist jag försökte regbes en bil i gävle slutade det med att dom dömde ut en bil för hundra tusen bara för någon kryssat fel i en ruta. så dit åker jag inte igen.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

ph7

#7 » 18:34:27, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var liknande problem förr
En kompis hade en boggiekärra med 60 kula & 1800kg har jag för mig. Minnet är inte vad det borde vara. På den tiden var det max 1500 kg på 50 kula har jag också för mig. Han ville byta till 50 & typa ner den till 1500 kg men se det gick inte för:
"Då kommer du bara att köra med överlass för att axeln tål fortfarande 1800kg"
Men det har blivit mycket lättare nu än det var på 70/80-talet, men som Leif sa: huvudsaken är att du gör klart med besiktningen innan.
/per
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

Stridis2

#8 » 23:14:38, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får tydligen inte typa om släp mer än en gång heller nuförtiden.
Min bror köpte ett nytt 4-meterssläp som skulle vara typat till 1700 kg (bilen fick max dra 1720). Just de släpen var 2000 kg vid leverans, men importören lovade att typa in det som 1700. När väl släpet kom till importören blev det av misstag typat som 1200. Sedan vägrade besiktningen typa om det igen eftersom det var nya regler. Det hela slutade med att importören fick ta hem ytterligare ett 4-meters släp. Dock var de mycket noggranna den gången att få det rätt typat. Men min bror fick vänta på släpet ganska länge med en del problem som följd. Det skulle ut på en del specialjobb där lastbilen inte fick plats.
Detta bör ha hänt vår / sommar 2013.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

robin.gustavsson (trådstartaren)

#9 » 15:30:44, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl skriva ett svar på hur det har gått. Aldrig kul med trådar med lösa ändar.

Nu 4 år senare så vart jag klar med vagnen och har precis varit till opus och fått en registrerings och vanlig besiktning godkänd.

Blev en 750kg knott axel och ett rör på påskjutsbromsen. Inga intyg eller nått behövdes.
Ny plyfa och nytt elsytem när jag ändå höll på.
så nu är den obromsad och 750 kg totalvikt. 510 kg lastvikt. men då är det den gamla tomvikten, har inte gjort nån ny tara vägning än.


Detta inlägg har valts som lösning


5 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se