Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Broarydskärra renovering (Långsam sänkning av flak)

66 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera släpfordon i detta forum

Andreas A (trådstartaren)

#1 » 23:16:23, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har i veckan köpt mig en tippkärra av lite äldre modell. Enligt säljaren en Broarydskärra.
Jag har idag börjat att renovera bromsarna som var helt ur funktion. Det fanns ingen hydraulslang, ingen vajer mellan broms och cylinder och hävarmen till trumbromsarna satt fast.


Nu till min fråga, när jag sänker flaket går det olidligt långsamt. När jag provade hos säljaren gick det normalt långsamt.

Jag har kärran kopplad till min John Deere 3130.

Var ska jag börja leta efter fel?

Bild
Originalets URL: http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/08/0c036887ecb172850e0c0fb799d64aa7.jpg
Senast redigerad av Andreas A 19:57:50, 15-02-2015, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



bert

#2 » 23:34:50, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte så att piggen i mitten på kopplingarna är slitna?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

LeifAndersson

#3 » 07:56:18, 09-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du öppnat "rattarna" under manöverspakarna i hytten?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas A (trådstartaren)

#4 » 19:45:43, 15-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag provat de olika uttagen bak på traktorn. I ett av de fyra gick både höj och skänk fort. I de andra vart det antingen snabb höj men långsam sänk eller tvärt om. Jag ska fortsätta i detta ärende med att byta ut kopplingen till en ny för att utesluta piggen.

Kan väl erkänna också att jag missade kolla en del på kärran innan jag köpte den. När jag började avlägsna lite smuts hittade jag flera lagningar och sprickor.

Bild

Bild

Bild

Sprickorna sitter precis där boggien är infäst. Hur gör jag för att laga detta på bästa sätt?

Har rivit lite i bromsdetaljerna. Cylindern bortplockad och fixad lite med ny färg. En bromstrumma bortplockad och med hjälp av gassvets så lossades hävarmen. Ny fettnippel och sedan återmonterat. En sida kvar.

Bild

Då chassit behöver lite översyn så plockar jag bort flaket och tog in den i verkstaden. Fick hjälp av dottern med att stålborsta. Funderar på vad det kan kosta att lämna iväg för blästring?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

LeifAndersson

#5 » 20:20:57, 15-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Än en gång!

Sänkhastigheten går att justera på JD med de vred jag talade om under reglagespakarna! Skruvar du in dessa helt så låses spaken och däremellan påverkas spakutslaget!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas A (trådstartaren)

#6 » 06:59:41, 16-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har skruvat in och ut de ställskruvarna du nämner. Som jag fattar det så är de till för att låsa spakarna i olika lägen. Om de också påverkar spakutslaget får jag undersöka. Bak på ventilerna finns också justering av returen. Blir till att prova de olika möjligheterna när kärran är ihop igen.

Prio är att laga de sprickor som finns.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Andreas A (trådstartaren)

#7 » 23:00:42, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag låtit vinkelslipen arbeta. De gamla lagningarna har skurits bort och nu behöver jag lite tips på hur jag ska lappa ihop den igen.

Bort med lapptäcket
Bild

Och här är sprickan.
Bild

Och andra sidan

Bild

Bild

Det är sprickor på båda sidor av båda ramar. Hur kan det spricka nedifrån och upp när belastningen borde vara åt andra hållet.

Passade också på att ta bort bromstrumman på höger sida för att värma loss hävarmen.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

bert

#8 » 23:09:46, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett att förstärkningsplåtar är svängda i höjdled
Men jag hade nog bara slipat upp sprickan och lacket en rejäl söm och låtit det va så
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Mattias Petterson

#9 » 23:16:38, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du är osäker med svetsen så lägg vagnen på sida och svetsa..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Gunnar i Sörby

#10 » 07:13:19, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Det är sprickor på båda sidor av båda ramar. Hur kan det spricka nedifrån och upp när belastningen borde vara åt andra hållet."
Kan det vara att längsbalken vrids av sidkrafter vid körning och tippning? Längsbalken sitter bara svetsad i den undre flänsen mot boggiefästet nedtill, på min kärra (annat märke, enkelaxel) sitter en tvärbalk just vid axelfästet som styvar upp även längsbalkens övre fläns mot sidkrafter/vridning.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

MN

#11 » 08:05:18, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas A skrev:Idag har jag låtit vinkelslipen arbeta. De gamla lagningarna har skurits bort och nu behöver jag lite tips på hur jag ska lappa ihop den igen.

Det är sprickor på båda sidor av båda ramar. Hur kan det spricka nedifrån och upp när belastningen borde vara åt andra hållet.

Passade också på att ta bort bromstrumman på höger sida för att värma loss hävarmen.


I vilken riktning verkar belastningen på bakre ramen när du mosar upp ett lagom framtungt lass vid tippning? Ser ut som om tippcylindern sitter klart bakom mitten av flaket (i längsled)?
Reparera sprickorna på bästa sätt och elda på ngr sidoplåtar med bättre form och längd än de du slipade bort. Överdriv inte godstjockleken!

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

krokodilen

#12 » 09:06:35, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så härligt entusiastisk man blir när man köpt nåt nytt! :thumme:

Hur vore det med fyra vinkelplåtar framåt och bakåt på ramen ut från bakaxeln sedan?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#13 » 10:09:39, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger du en rak förstärkningsplåt så försvagar du konstruktionen. Då skapar du en brottanvisning där plåten sitter som ställer till det. Gör man en sådan reparation på ett släp som besiktas så blir det omedelbart nedslag på det. Om en heldragen balk får röra sig fritt så fördelas krafren över en större yra, men svetsar du ett rakt järn på balken som fångar upp kraften har du skapat en plåtsax! :sad:
Att bara lägga igen sprickan med svets är mycket bättre än att förstöra konstruktionen med felaktiga "förstärkningar"!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

orwak

#14 » 17:12:03, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Här kommer mitt förslag:
Slipa upp den gamla sprickan, dra ut vagnen och lägg vagnen på sidan (för bästa svetsläge som någon annan skrev) svetsa
Sen slipar du ner svetsen något och gör en förstärkningsplåt liknande denna bild
Bild
Jag är rädd att om du inte förstärker är snart spricknrna tillbaka.
Med förstärkningar blir det bättre än nytt
P s, blästra brukar inte vara jättedyrt att lämna bort
Ser fram i mot trevliga renoveringsbilder :)
Mvh
Orwak
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jonnordvall

#15 » 21:21:59, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga tips om svetsning eller för förstärkning för det är över min förmåga:)
Tänkte bara inflika att jag fick pris på blästring av en tippram på min volvo viking på max 1000kr.
Men då skulle den ju köras till firman såklart. "Jag brukar säga att det ska va billigt att renovera, det finns andra att ta betalt av" var hans svar då jag frågade:)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se