Sida 1 av 5

Broarydskärra renovering (Långsam sänkning av flak)

InläggPostat: 23:16:23, 08-02-2015
av Andreas A
Hej

Jag har i veckan köpt mig en tippkärra av lite äldre modell. Enligt säljaren en Broarydskärra.
Jag har idag börjat att renovera bromsarna som var helt ur funktion. Det fanns ingen hydraulslang, ingen vajer mellan broms och cylinder och hävarmen till trumbromsarna satt fast.


Nu till min fråga, när jag sänker flaket går det olidligt långsamt. När jag provade hos säljaren gick det normalt långsamt.

Jag har kärran kopplad till min John Deere 3130.

Var ska jag börja leta efter fel?

Bild
Originalets URL: http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/08/0c036887ecb172850e0c0fb799d64aa7.jpg

Re: Långsam sänkning av flak

InläggPostat: 23:34:50, 08-02-2015
av bert
Inte så att piggen i mitten på kopplingarna är slitna?

Re: Långsam sänkning av flak

InläggPostat: 07:56:18, 09-02-2015
av LeifAndersson
Har du öppnat "rattarna" under manöverspakarna i hytten?

Re: Långsam sänkning av flak

InläggPostat: 19:45:43, 15-02-2015
av Andreas A
Idag har jag provat de olika uttagen bak på traktorn. I ett av de fyra gick både höj och skänk fort. I de andra vart det antingen snabb höj men långsam sänk eller tvärt om. Jag ska fortsätta i detta ärende med att byta ut kopplingen till en ny för att utesluta piggen.

Kan väl erkänna också att jag missade kolla en del på kärran innan jag köpte den. När jag började avlägsna lite smuts hittade jag flera lagningar och sprickor.

Bild

Bild

Bild

Sprickorna sitter precis där boggien är infäst. Hur gör jag för att laga detta på bästa sätt?

Har rivit lite i bromsdetaljerna. Cylindern bortplockad och fixad lite med ny färg. En bromstrumma bortplockad och med hjälp av gassvets så lossades hävarmen. Ny fettnippel och sedan återmonterat. En sida kvar.

Bild

Då chassit behöver lite översyn så plockar jag bort flaket och tog in den i verkstaden. Fick hjälp av dottern med att stålborsta. Funderar på vad det kan kosta att lämna iväg för blästring?

Bild

Bild

Re: Broarydskärra renovering (Långsam sänkning av flak)

InläggPostat: 20:20:57, 15-02-2015
av LeifAndersson
Än en gång!

Sänkhastigheten går att justera på JD med de vred jag talade om under reglagespakarna! Skruvar du in dessa helt så låses spaken och däremellan påverkas spakutslaget!

Re: Broarydskärra renovering (Långsam sänkning av flak)

InläggPostat: 06:59:41, 16-02-2015
av Andreas A
Jag har skruvat in och ut de ställskruvarna du nämner. Som jag fattar det så är de till för att låsa spakarna i olika lägen. Om de också påverkar spakutslaget får jag undersöka. Bak på ventilerna finns också justering av returen. Blir till att prova de olika möjligheterna när kärran är ihop igen.

Prio är att laga de sprickor som finns.

Re: Broarydskärra renovering (Långsam sänkning av flak)

InläggPostat: 23:00:42, 19-02-2015
av Andreas A
Idag har jag låtit vinkelslipen arbeta. De gamla lagningarna har skurits bort och nu behöver jag lite tips på hur jag ska lappa ihop den igen.

Bort med lapptäcket
Bild

Och här är sprickan.
Bild

Och andra sidan

Bild

Bild

Det är sprickor på båda sidor av båda ramar. Hur kan det spricka nedifrån och upp när belastningen borde vara åt andra hållet.

Passade också på att ta bort bromstrumman på höger sida för att värma loss hävarmen.

Re: Broarydskärra renovering (Långsam sänkning av flak)

InläggPostat: 23:09:46, 19-02-2015
av bert
Har sett att förstärkningsplåtar är svängda i höjdled
Men jag hade nog bara slipat upp sprickan och lacket en rejäl söm och låtit det va så

Re: Broarydskärra renovering (Långsam sänkning av flak)

InläggPostat: 23:16:38, 19-02-2015
av Mattias Petterson
Om du är osäker med svetsen så lägg vagnen på sida och svetsa..

Re: Broarydskärra renovering (Långsam sänkning av flak)

InläggPostat: 07:13:19, 20-02-2015
av Gunnar i Sörby
"Det är sprickor på båda sidor av båda ramar. Hur kan det spricka nedifrån och upp när belastningen borde vara åt andra hållet."
Kan det vara att längsbalken vrids av sidkrafter vid körning och tippning? Längsbalken sitter bara svetsad i den undre flänsen mot boggiefästet nedtill, på min kärra (annat märke, enkelaxel) sitter en tvärbalk just vid axelfästet som styvar upp även längsbalkens övre fläns mot sidkrafter/vridning.

Re: Broarydskärra renovering (Långsam sänkning av flak)

InläggPostat: 08:05:18, 20-02-2015
av MN
Andreas A skrev:Idag har jag låtit vinkelslipen arbeta. De gamla lagningarna har skurits bort och nu behöver jag lite tips på hur jag ska lappa ihop den igen.

Det är sprickor på båda sidor av båda ramar. Hur kan det spricka nedifrån och upp när belastningen borde vara åt andra hållet.

Passade också på att ta bort bromstrumman på höger sida för att värma loss hävarmen.


I vilken riktning verkar belastningen på bakre ramen när du mosar upp ett lagom framtungt lass vid tippning? Ser ut som om tippcylindern sitter klart bakom mitten av flaket (i längsled)?
Reparera sprickorna på bästa sätt och elda på ngr sidoplåtar med bättre form och längd än de du slipade bort. Överdriv inte godstjockleken!

MN

Re: Broarydskärra renovering (Långsam sänkning av flak)

InläggPostat: 09:06:35, 20-02-2015
av krokodilen
Så härligt entusiastisk man blir när man köpt nåt nytt! :thumme:

Hur vore det med fyra vinkelplåtar framåt och bakåt på ramen ut från bakaxeln sedan?

/C

Re: Broarydskärra renovering (Långsam sänkning av flak)

InläggPostat: 10:09:39, 20-02-2015
av LeifAndersson
Lägger du en rak förstärkningsplåt så försvagar du konstruktionen. Då skapar du en brottanvisning där plåten sitter som ställer till det. Gör man en sådan reparation på ett släp som besiktas så blir det omedelbart nedslag på det. Om en heldragen balk får röra sig fritt så fördelas krafren över en större yra, men svetsar du ett rakt järn på balken som fångar upp kraften har du skapat en plåtsax! :sad:
Att bara lägga igen sprickan med svets är mycket bättre än att förstöra konstruktionen med felaktiga "förstärkningar"!

Re: Broarydskärra renovering (Långsam sänkning av flak)

InläggPostat: 17:12:03, 20-02-2015
av orwak
Hej
Här kommer mitt förslag:
Slipa upp den gamla sprickan, dra ut vagnen och lägg vagnen på sidan (för bästa svetsläge som någon annan skrev) svetsa
Sen slipar du ner svetsen något och gör en förstärkningsplåt liknande denna bild
Bild
Jag är rädd att om du inte förstärker är snart spricknrna tillbaka.
Med förstärkningar blir det bättre än nytt
P s, blästra brukar inte vara jättedyrt att lämna bort
Ser fram i mot trevliga renoveringsbilder :)
Mvh
Orwak

Re: Broarydskärra renovering (Långsam sänkning av flak)

InläggPostat: 21:21:59, 20-02-2015
av jonnordvall
Inga tips om svetsning eller för förstärkning för det är över min förmåga:)
Tänkte bara inflika att jag fick pris på blästring av en tippram på min volvo viking på max 1000kr.
Men då skulle den ju köras till firman såklart. "Jag brukar säga att det ska va billigt att renovera, det finns andra att ta betalt av" var hans svar då jag frågade:)