Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

liten fråga om påskjutsbroms.

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

jonnordvall (trådstartaren)

#16 » 19:52:22, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hämtade vagnen på verkstad idag. Den fungerar inte nu heller.. bra sugen att åka till svall;)
Den låser då man backar. Han hade smörjt upp allt. Och justerat. Och sedan provkört och justerat igen. Hanna att ev är backarna lite väl slitna. Han var lika fundersam han oxå som jag.
Nu lutar det åt en ny vagn.

Det som gjorde mig fundersam är att han inte ens kände igen backautomatiken å tyckte det var ågot konstig variant. Suck.
Vagnen har en väldigt kort rörelsereserv. Den är nu ca två cm. Å det är ju ca 1/3
jag ger upp. Enda sköna är att det inte är min vagn:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



Åsa-Nisse

#17 » 20:34:51, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låser den vid backning så är det två alternativ. Antingen fungerar inte backautomatiken eller så är backarna för hårt justerade. Prova med att släppa två knäpp på båda sidor i backjusteringen och följ upp det med att spänna bromsstaget till endast någon millmeters spel vid påskjutet. ........ Är det ett hål i skölden mitt emot justeringshålet?
Jag hade en kärra för länge sedan där man skulle trycka in ett 3mm rundjärn (borr) för att låsa backspärren i rätt läge vid justering.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

kimmen

#18 » 20:53:28, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ungefär så här fungerar det, när du backar släpet skall draget tryckas in helt i botten,( ingen rörelsereserv) då avlastar du bromsarna vid backning, men det avlastar inte helt, bromsar bara ca 10%

Har du ingen husvagnsfirma i närheten, dom brukar kunna det här
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

ÅÄÖ

#19 » 21:05:52, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bra så är det väl bara att åka tillbaks!!
Anstränger man sig lite så finns ju instruktionerna på nätet... Det borde en seriösare firma hitta.
Till BPW tex (som JAG har och därmed slutat leta!) så finns kompletta serviceinstruktioner på flertal språk på officiell plats på hemsidan.
Både för enkel- och tandem-kopplade. (Där nämns bla hålet som borr/skruv ska i! För att backmekanismen ska stå rätt.)
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

jonnordvall (trådstartaren)

#20 » 21:43:54, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni är för goa:) jag ska se vad som går att göra. Dom sa att vi skulle åka tillbaka med den i morgon om det inte kändes bra.
Får se vad det nu slutar med. Dom här håller på med just husvagnar. Får se.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

LeifAndersson

#21 » 22:47:31, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller de på med husvagnar så fixar de en Alko-broms! Men det kan bli nödvändigt att byta ut en del komponenter, det hjälper inte alltid med att smörja och justera! :sad:
Och kontrollera så det inte sitter några usla piratbackar monterade, själva backens konstruktion är viktig för funktionen och det blir ofta "oförklarliga" fenomen med delar som inte "håller måttet" inblandade på dessa bromsar. :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jonnordvall (trådstartaren)

#22 » 23:03:46, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lät på honom somnat backarna verkade slitna. Ingen idé jag skrivet så mkt här då jag själv inte kan något....:)
Kommer ingen vart men är tacksam för alla svar och tips:)
Blir bara så ledsen att ingen av två firmor som säger sig kunna vagnar får till det. Kanske faktiskt är något större fel på sakerna...
Den här snubben hade hållit på tre timmar i helgen plus rejält länge Idag.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

LeifAndersson

#23 » 08:53:14, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det ett fel på prylarna, men sysslar man med det där dagligen så hittar man det! Det är ju inte så många komponenter att undersöka! Det är just det jag gillar med vagnarna, det kan vara lite klurigt i bland men det är få komponenter och kollar man bara upp det från kulkoppling och bakåt detalj för detalj så löser det sig.
Har de kollat något så enkelt som om hävarmen (som faktiskt har en smörjkopp) rör sig fritt i påskjutet så att det blir rätt funktion? Strular det där kan man skruva hur mycket som helst i hjulen utan resultat.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jonnordvall (trådstartaren)

#24 » 20:08:20, 24-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdaterar tråden då jag kom att den aldrig fick ett slut.
Tror jag pmat Leif ang lösningen på problemet men är inte säker..

En tredje firma fick kolla på vagnen, och efter det så fungerar den bra nu sedan ett tag tillbaka.
Precis som Leif sa så var det piratbackar monterade:/
Från biltema om jag minns rätt. Byte av backar och justering så fungerade allt igen. Inte strulat något sedan dess :)
Tack så mkt för råden, mitt envisa jag hävdade med bestämdhet inför chefen att den MÅSTE gå att få ordning på. Offert på ny vagn var redan tagen men nu ordnade det sig trots allt
Vagnen är i riktigt fint skick med glasfiberkåpa och inte sliten ett dugg. Ganska lång och smal så därför passar det utmärkt på jobbet.
Enda dåliga i det hela var att inte jag fick köpa loss en billig vagn som kunde sålts för dubbla pengarna.....:)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

LeifAndersson

#25 » 21:10:47, 24-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt går att få ordning på, bara man lyckas lura ut vad som är själva roten till störningen.
Och jäkligast är när det finns en irriterande störning som inte påverkar vagnens besiktning, då är det svårt att få gehör för nödvändigheten av att byta ut något som enligt bilprovningen fungerar! :sad:
Ibland vet man vad felet är men kunden vägrar att byta ut det som orsakar det hela när han är övertygad om att det är onödigt. Och oftast är det kunder som är hyfsat bevandrad i bilskruvning! Då händer det att man får "lura" dem och säga att nu ska det funka och de får provköra vagnen, och sedan får de sin "felfria" komponent som det var helt onödigt att byta i en påse. Ofta då med en lite syrlig kommentar att den här ska du vara rädd om, en dag kanske du hittar något den går att använda till! :cool:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jonnordvall (trådstartaren)

#26 » 21:34:34, 24-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår dig Leif.
I detta fallet är det troligen den första va dom tre senaste mekanikern som för något år sedan bytte till pirat. Och sedan med stor övertygelse minsann berättat för kunden att justermånen är så otroligt liten att man antingen får välja mellan att vagnen inte går genom bes eller att den bromsar något galet mycket då man ska backa....
Då jag envist hävdade att det SKA gå att få till hade kunden dvs min arbetsgivare minsann fått förklarat att det går inte att då både och. Dvs ett släp som både går att backa och bes............ suck. Först förstöra ett bra släp med felaktiga delar. Och sedan hävda att det SKA bete sig så. Och inte förstå att felet faktiskt uppkommit på grund av byte av delarna.
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se