Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Shawnee Poole dumpervagnsprojekt

99 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera släpfordon i detta forum

cekstam

#31 » 19:06:45, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passar inte befintlig infästning på traktorn? Blir ju lite omständigare med tillkoppling, men det är nog grymt skönt att köra med när den väl sitter där? Går ju att bygga snabbfäste mot traktorn med gamla hydralarmar med snabbfäste på, upp-å-ned.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106



dejvi (trådstartaren)

#32 » 20:43:34, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, passar nog inget vidare. Lyftarmarna är i vägen, och kärran kommer att användas efter olika traktorer så det känns nog som om ett riktigt drag är det mest ändamålsenliga. Sen är det ganska mycket jobb att koppla i och ur det befintliga draget. Blir nog att ta bort det!

Är nog annars gjort för att hålla detta... Rejält med koniska lager och ordentliga axlar, svängaxeln var väl 60 x 15cm... :???:

Bild
Bild
Bild

Tror jag ändrar planen lite och svetsar ett nytt drag, blir enklare så! Hade hoppats att svängen och pendlingen skulle ha varit lite annorlunda. Tar bort dem nu istället så får jag bort lite vikt på samma gång. Kärran väger fullt tillräckligt som den är!


Bild
Blir nog passlig kärra av det här... :thummar:

4 personer gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

thorflot

#33 » 10:37:41, 17-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fann en video :)

Kolla från 13:15: https://youtu.be/sqybgq5gPfU?t=13m15s

(Forövrigt lite annat kul i den videon...)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

magirus

#34 » 10:46:44, 17-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg en TEG skotare!! :thummar:
magirus
 

dejvi (trådstartaren)

#35 » 15:52:14, 21-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här blev draget!
Bild

Svänger i varje fall lite mer än med ett rakt drag... Nåja, det var väl främst på grund av utseende och lathet som draget gjordes på detta vis, men inte helt fel att man kan svänga lite mer också. Syns lite dåligt på bilden, men vänster bakhjul skulle nu vara ungefär halvvägs genom ett rakt drag... :thumme:
Så nu svänger den lite mer än tillräckligt!

Kippen och lite plåtarbete kvar då, får hålla tummarna nu igen... :vissla:

Sen lite hållfasthetsfunderingar:
Där jag nu har förlängt svanhalsen, skall jag slipa ner svetsfogarna så de är jämnt med plåten, eller skall jag låta bli?
Borde man lägga ytterligare en plåt utanpå som går över skarvet? På baksidan känns det i varje fall som en plåt utanpå skulle hålla mycket.
Skall man lägga små trianglar från draget och snett utåt mot sidoplåtarna på svanhalsförlängningen? Hur blir det minst brottsanvisning?

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

ja-bond77

#36 » 16:33:52, 21-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg trianglar du och lock på till sist så är du säker. :thumme: Då får du bredast yta mot gamla halsen och således minst dragspänningar i fogarna. Slipning är överkurs, det håller nog om det är bra svetsat. Nån närmare bild på draget skulle sitta fint...

En sak med den där dragbommen är att du knappast har nått hårt stopp nu i ändlägena liksom då traktordäcket trycker mot en konventionell dragbom? Vad händer om du svänger för hårt, främst vid backning antar jag det sker...

En av Österbottens mest rejäla stenkärror har vi alltså i Solf numera... :bira: Håller tummarna för tippcylindern!
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dejvi (trådstartaren)

#37 » 19:30:13, 21-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Sådär ser förlängningen ut inuti! Tog tillvara lite fartygsplåt jag hade hemma, o fortsatte med samma mått som färdigt fanns på halsen. Draget är det som lämnade över från då jag kapade kärran till skotaren...går ju så jämnt ut så man vet inte hur man har lyckats planera allt så här bra. Å då man är lite snål av sig också så värmer det ju riktigt gott!

2 personer gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

ja-bond77

#38 » 19:51:07, 21-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara tillräckligt som det är redan. Trodde du svetsat draget bara mot första plåten...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Mattias Petterson

#39 » 21:36:24, 21-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas bara den blir snyggt uppmålad i jd grönt med gula fälgar..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dejvi (trådstartaren)

#40 » 00:12:52, 23-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick kippen testad idag också. Funkar nästan bättre än vad jag vågade hoppas på! Läcker nog lite ur ena cylindern, men den andra verkar hålla tätt!
Bild
Bild
Bild

Finns borrat ett litet hål i ena cylindern, hålet begränsar slaglängden antar jag. Började i varje fall att spruta olja ur det lilla hålet om man fortsatte att försöka kippa vid ändläget. Hur vanligt är det att man har det gjort på det viset? Tycker att "bromscylindern" borde ha samma funktion så det känns som om det är lite tårta på tårta...

Då är det frågan om man kommer att hitta rätt tätningar till dessa cylindrar?
Enligt handboken finns det totalt 6 st tätningar. En som mäter 2" på diametern och en som mäter 3 1/4" på diameter, sen finns det ännu fyra tätningar till med koderna:
C55-6R
C46-19
C55-18R
C46-103

Någon som vet något om dessa koder?

Har aldrig öppnat en teleskopcylinder tidigare, något speciellt att tänka på då man skall öppna en?
Borde ta mig tid att scanna in handböckerna, kameran vill inte fokusera...

2 personer gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

ja-bond77

#41 » 09:16:38, 23-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det två eller tre cylindrar som lyfter? Hur är den tredje inkopplad om det avviker? Ser fram emot manualen... Kommer bli en utmaning med tätningarna... Har du tur kan det finnas fabrikatet märkt på tätningarna men det förutsätter demontering då...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dejvi (trådstartaren)

#42 » 10:48:40, 23-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag har samma känsla med de där tätningarna jag också... Men vi får väl försöka...

Det är två cylindrar som lyfter, den tredje har, vad jag kan förstå, bara som uppgift att begränsa kippvinkeln!? Ganska rejält annars med 60 grader!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

ja-bond77

#43 » 12:20:58, 23-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, så den är kanske inte överhuvudtaget hydrauliskt inkopplad? Bara ett "stoppstag" alltså...

Finns det gänga tro i spillhålet för att kunna pluggas? Stoppstaget ser ju stabilt ut och borde mer än väl räcka skulle jag tycka... Alternativt svetsa på en skarvmuff och koppa i en dräneringsslang till traktorns tankanslutning, en riktig proffslösning...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dejvi (trådstartaren)

#44 » 19:08:19, 23-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo precis... Bara ett "stoppstag", den är inte kopplad till hydrauliken! Det där lilla spillhålet är på det mindre teleskopröret, så får undersöka mer, men det är inte så akut problem.

Bild
Ny sarg på g. Den nya kommer att bli lite lägre, men längre. För att kunna få vikten av lasten ännu mer förskjuten mot kärrans hjul. Nu blir det julpaus!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

dejvi (trådstartaren)

#45 » 17:53:56, 30-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick isär den läckande cylindern idag. Inga märkningar på tätningarna vad jag kan se. Hann bara kolla på Lakeuden Hydro, men de hade inte något som passade. Gick att specialbeställa, (nytillverkning/specialtillverkning) och priset blev ganska saftigt, drygt 80€ per tätning och jag behöver 4st...

Alt 2 svarva om för att få en standard tumtätning att passa, känns som sista alternativ.

Alt 3. Hitta rätt tätning på nätet - känns som om det borde finnas!

Bild
Bild

Är de två tätningarna längst till vänster som behöver förnyas. "kopptätningar" - var kan jag köpa sådana, i tum! Och vad är det rätta svenska handelsnamnet för denna typ av tätning? Finnarna i stan pratade om "kuppitiiviste" och det skulle översättas till "kopptätning" sådär rakt av. Även engelsmännen talar tydligen om Piston Cup seal...

Hittade ett ställe på nätet:
http://www.maxxhyd.com/pdfs/inchpcups.pdf
Bild

Borde finnas rätt storlekar, någon som har erfarenhet av dessa tätningar. Det står: "Cups with no hole are center punched." Betyder det att man själv stansar ut centrumhålet till rätt storlek, kan man borra/svarva? Känns som om de är lite för mjuka för sådan bearbetning, hur bör man göra? Jag har ingen så stor stans...

Finns andra alternativ också:
http://crcseals.com/Portals/gsb/Rod%20W ... og/PSF.pdf
https://www.mfpseals.com/c/91/mfp-seals ... abric.html

Finns det månne någon leverantör lite närmare?
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se