Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Efter 22 år vill bilprovningen ha instansat nr

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

rolsie (trådstartaren)

#1 » 14:17:01, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Måste få skriva av mig och kanske få lite råd. Var just och besiktigade min släpkärra, en Aktiv Stabil årsmodell 1982. Jag har ägt och besiktigat släpet sedan 1994.
Får ombesiktning pga '"fordonets identitet kan inte faställas" eftersom det inte finns instansat (synligt) chassinummer! Egentligen inte konstigt, det borde vara så. Men det som stör mig är att jag har besiktigat släpet i 22 år, tror tom det har varit på samma station (bilprovningen) under alla år utan den här kommentaren. Dragstången är ommålad sedan före min tid så visst kan det kan det finnas ett chassinummer där (oxå).
Numret finns på en plåt som är nitad på sidan av släpet. Och någon gång har besiktningsmannen kommenterat att det borde finnas ett chassinummer på dragstången men plåten har räkt hittils.
Besiktningsmannen idag hävdade att det inte är någon ny bestämmelse, det har varit så länge och det är bara fordon före 1969 som duger med chassinummer på plåt.

Det är väl inte mer att göra än att gnälla lite och ta fram varmluftspistolen för att värma bort färgen på dragstången. Och betala ombesiktningen, 300:- för en titt på ett nummer :grin:
Och finns det inte ngt chassinummer så får man inte stansa in ett nytt utan regbesiktning. Fantastiskt.
Projekt är kul!
JCB 3C-67
MF 65 -63
rolsie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:05:30, 12-03-2006
Ort: Simrishamn



LeifAndersson

#2 » 15:09:25, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och hur ska de veta att numret är nyinstansat? :vissla: Det bara fanns ju där...
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jonas A

#3 » 15:28:44, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju trösta dig med att du är inte ensam. Vi som kör tunga fordon började märka av detta för ett par år sedan. Försök hitta chassinummer instansat på ramen innanför höger framhjul på en 90-tals Scania.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

Stefan1972

#4 » 15:33:42, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är nya skärpta regler om detta så det är inget som varit lika i 22år. Jag tror de nyligen har släppt lite på det på äldre fordon som aldrig haft ett chassinummer, annars var det lika hårt för dem ett tag.
Det är som sagt enklast att se över allt sånt här innan man besiktigar.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

v702

#5 » 16:02:01, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Det är som sagt enklast att se över allt sånt här innan man besiktigar.

Förutsatt att man känner till det. :???:
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

3 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

magnusk750

#6 » 16:15:20, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blir förvånad att det räcker med att plocka fram nummerstansarna och slå i ett nummer när dom upptäcker att det inte finns. Det skulle egentligen inte vara ologiskt att dom begärde identitetsutredning, typ som före regbesiktning.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#7 » 16:23:31, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magnusk750 skrev:Jag blir förvånad att det räcker med att plocka fram nummerstansarna och slå i ett nummer när dom upptäcker att det inte finns. Det skulle egentligen inte vara ologiskt att dom begärde identitetsutredning, typ som före regbesiktning.


tyvärr är det just det dom gör idag i vissa fall, mycket mer än tidigare så som redan nämnts är det bästa att stansa nummer innan man får anmärkning på det. Då sitter det ju där och har alltid suttit där typ.........

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Ulf

#8 » 16:30:58, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Och hur ska de veta att numret är nyinstansat? :vissla: Det bara fanns ju där...


Och med lite färg och sedan stålborste.
Då är det ju bara att säga att det inte var så svårt att hitta, det borde ju ha gjorts vid första besiktningen.
Speciellt av dessa "experter"!

På Fronteran så klagade dom lite på att det var för mycket ytrost där c-nummer var stansat.
Jag borstade rent och la på nytt tunt rostskydd. Då blev det gnäll för att det var svårt och se pga rostskyddet. :huh: Det var dock aldrig anmärkningar utan bara muntliga tips.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

robin.gustavsson

#9 » 16:40:12, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

måste hålla med om att det är helt vansinnigt att dom har kommit på det där nu. Hörde det första gången för ett par år sen när dom besiktiga. Nu går halva tiden på beskigtningen åt till att springa med ficklampa och stålborste och leta chassienr.

Ett tips jag fick och själv har använt på navaran som har det stansat på en rambalk, Slipa rent och lägg på en blank färg, i mitt fall blev det svart hammarlack. sen satte jag en tejpbit över det när jag spruta rostskydd på resten av balkarna. då syns det tydligt utan att dom måste hålla på och skrapa bort rostskyddet.

Förra kingcaben jag hade gnällde dom på att det syntes dåligt(bort rostat), släppte igenom bilen men nämnde att jag förmodligen skulle få lov att göra om instansningen till nästa år.(då sålde jag bilen)
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Martin.Eriksson

#10 » 16:41:20, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma problem som ja hade i höstas då med chevan. nytt som sagt att de ska gå läsa nummret på ramen,
Dom hitta inget så blev 2a på de, hittar du numret är de bara åka in o visa upp men hittar man inge så läre man stansa in o regbes.
Ja slog in nya o sa att ja hitta dom. :mrgreen:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

MN

#11 » 17:16:30, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typiskt "hittepå" för att mjölka mer pengar och hålla byråkrater sysselsatta. Har detta hindrat USA vrak från att reggas i Sverige? Har detta stoppat några "karossbyten"? Nä, sila mygg och svälj kameler!

På min Cheva vet jag exakt var de inslagna numren sitter men de är dolda av innerskärmar m m. Skall man skruva loss dem under varje besiktning?

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

rolsie (trådstartaren)

#12 » 08:05:08, 18-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väl hemma och läser papprena så ser jag att jag fått föreläggande om registreringsbesiktning. Dyrt.
Uppfattade det som ombesiktning, men jag var väl lite irriterad på besigningsmannen.
Projekt är kul!
JCB 3C-67
MF 65 -63
rolsie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:05:30, 12-03-2006
Ort: Simrishamn

MN

#13 » 08:50:55, 18-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är ju status nu:
http://www.mhrf.se/SSF_brev_till_MHRF_g ... erkontroll
Är Swetic en beslutande myndighet? Var är det skrivet att Transportstyrelsen/Swedac faktiskt hotat med att dra in ackrediteringen vid en tolkningsändring?
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

rolsie (trådstartaren)

#14 » 09:16:06, 18-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skickade ett mail till transportstyrelsens kundtjänst och frågade vad det är som gäller. Fick svar på mindre än ett dygn:
***
Transportstyrelsen:
" Svar: Det är ett absolut krav på att fordon från årsmodell 1969 ska ha ett instansat chassinummer i chassit. Vi vet att det fuskats vid besiktningarna genom åren med att kontrollera detta.
Nu har Swedac som är tillsynsmyndighet för besiktningarna bestämt att de ska följa reglerna vid kontrollbesiktningen och kontrollera chassinumret."
*****

Bilverkstaden jag anlitar sade att man införde hårdare kontroll av detta jan 2015. Och eftersom man besiktigar en kärra vartannat år så verkar det stämma för min del.
Projekt är kul!
JCB 3C-67
MF 65 -63
rolsie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:05:30, 12-03-2006
Ort: Simrishamn

dc_lindberg

#15 » 13:53:56, 18-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...var du glad att det inte rör sig om vidimerad namnteckning... vidimering kan endast utföras av ex., bank, polis, odyl - men de vägrar... då kan endast "intygande om själva namnunderskriften fås - dvs att det intygas att någon skrivit namnet"...
Så jag frågade på myndighet - å hur F.* har ni tänkt er detta nu då! De kräver vidimerad handling, en tjänst som inte finns att uppbringa i Sverige sedan 1990-talets början... allt man kan få är intygande om att någon skrivit ett namn på ett papper, men äktheten av dokumentet går inte att få!...
Tänk dig om detta också skulle gälla chassinummer!!!
...Sverige är fantastiskt...
Se Avatarmoppen... dess chassinummer står i rampen under höger cylinder... bilprovningen tror att det skall vara stansat på styrhuvudet... "skärpta regler" - pyttsan; de dj.* för att få ta ut dubbla eller trippla besiktningsavgifter!

Du får göra som jag frågade myndigheten - "men om jag går ut runt hörnet och skriver Kalle Anka, Ankeborg, Kvackarland" med vänsterhand, då gäller det alltså ?!" Svar: "ja - men så får du ju inte göra!"...
...Sverige är fantastiskt...

Stämpla chassinumret på två ställen - tjyvar hittar det ena och slipar bort det, men de hittar inte det andra som du "gömt" ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se