Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Däck 10.00x20 kan ersättas med?

71 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera släpfordon i detta forum

Göran Ekman (trådstartaren)

#46 » 22:32:10, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur lätt är det att byta axlarna på en äldre lastbils bakända ? Vad skulle man byta till , släpvagns axel eller lastbils axlar med moderna nav. Blir ett axel byte aktuellt skulle jag nog vilja ha en bromsad axel .
Hur stora problem är det med obalans i max 40 km i timmen? Blir det någon form av moddadefälgar blir det nog att man fixar en extra fälg.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Jimmy Nilsson

#47 » 22:45:00, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Obalans känner man ju inte av.. Men om naven inte blir centrerade så lär det gunga..
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

atlashjul

#48 » 22:53:54, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släp/trailer eller boggiaxlar för lastbil med 4kantigt rör är väl enklast i min smak men beror ju på vad som sitter där förut som sagt,, runda axlar är väl inte oanvändbara de heller..

Här har du axlar och lång rundbals kärra i samma smäll :-D

https://www.blocket.se/goteborg/Fyraxligt_slap_68568525.htm?ca=7&w=3#vi-carousel
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Göran Ekman (trådstartaren)

#49 » 02:26:40, 03-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axlarna som sitter där idag. Är det som satt på en volvo boggie bil från sent 60 tal ,en drivande bakaxel upphängd i bladfjädrar samt den bakre axel som inte är en axel utan snarare två hjulnav med någon listig form av upphängning . Känns lite spontant som ett ganska avancerat jobb att få till ett axel byte.
I min värld känns en modifiering av några fälgar som ett litet enkelt jobb mot ett axelbryte.
Mina funderingar angående lastbils vagnar ska den bli följsam kräver den ett ganska långt avstånd mellan drag fordonets bak axel och drag punkt, perfekt till en last bil väldigt osmidigt till en traktor.
Släp combo för halm balar har jag redan . De av min farfar 1939 inköpta fyrhjuls hästvagnar som fick traktor drag någon gång på 40 talet. Fick nya däck och flak i början på början av -70 talet. Men det är en helt annan historia.
Jimmy Nilsson skrev:
Göran Ekman skrev:
Jimmy Nilsson skrev:Har använt trailerfälgar med noll i offset på våra vagnar. Blir lite smalare än med dubbelhjul men belastningen på lagren bör bli samma. Ang att byta centrum så hade jag fått en firma till att bränna ut ringar med rätt navhål och bultcirkel. Sen bara skära rent fälgen och svetsa dit. Spar en bit på det gamla navet så är det enkelt att få den nya skivan plan.

Verkar ganska enkelt. Finns det något skäl till att man inte skulle kunna använda centrumet från en gammal fälg
Undrar hur mycket snedbelastning lagerna tål på en gammal Volvo bakända från slutet av 60talet , om det skulle vara någon annan offset än noll.
Vilka handlar med sådana prylar? Lastbils skrotar , gummiverkstäder , samt troligt vis någon på forumet, vilka mera alternativ har jag missat.
Göran i Björnarbo


Nu har jag iofs själv aldrig bytt centrum då alla våra vagnar är Scaniabygge så dom har rätt från början. Men dom gamla fälgarna har dels inpressning alltså inte ett slätt nav. En trailerfälg har slätt nav. Sen har vi skillnaden i diameter. Jag hade fått skärt ut ringar med sådan diameter att man kan svetsa dom i fälgbanan och lite i gamla centrumet. Blir starkare kan jag tycka plus att skivor i rätt diameter passar så bra i fälgen att dom centrerar så man slipper hoppiga hjul. En firma med plasma,laser eller vatten kan ju göra skivor för kaffepengar. Gör ett par extra för framtida bruk med..

Känns som en ganska god ide. Antalet centrum plåtar blir blir väl 5,9 eller 13
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#50 » 21:17:26, 03-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som att det går att få tag på nya fälgar som passar 385 däck för runt tusenlappen vad ett begangnat däck med lite mönster på kostar vetjag inte vad nya centrum kostar vet jag inte heller. Känner att det inte borde bli allt förblodigt med en uppsättning super singel däck tror att det blir billigar och bättre än 8st 10,00- 20 däck. Så får det bli tills vi hittar en bättre lösning.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Bengtssons

#51 » 21:24:59, 03-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran du har ju rätt i att det här är inga vagnar man använder som fältvagn precis. Däremot händer det här att vagnen blir parkerad på vändtegen om det är torrt. Där blir den fylld till hälften, för att sedan dras upp på vägen och fyllas med ett par tankar till från tröskan. Detta för att i möjlig mån störa trafiken på vägen så lite som möjligt. Därav min tanke om att ju fetare däck desto bättre. :grin: Sedan har man ju ingen lust att lägga stora pengar på breda däck på gamla vagnar som står stilla största delen av året. Så det blir säkert någon form av billig supersingel lösning. Har du hittat färdiga fälgar för tusenlappen, eller är det med omsvetsad tallrik?
Bengtssons
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:03, 21-02-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6820
JD 2250
LM 218
BM 650

Göran Ekman (trådstartaren)

#52 » 07:26:57, 04-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Priset för en fälg hittade jag på nätet http://www.frosshammar.se En lokal gummi verkstad sade 1100kr för en 11,75x22,5 fälg ska passa ett 385 däck . Det finns även 445/65-22,5 vilket bör ge ett hjul som går lättare ändå bredare och större diameter dessa däck verkar inte så vanliga .
Det jag inte har lyckats hitta är diametern på dessa moderna däck det jag efter egna mätningar har lite koll på är att 385/65-22,5 är relativt lika ett 10,00-20 däckpå höjden .
Priser på fälgar är på icke om svetsade standard fälgar, vad det kostar att modifiera en fälg vet jag inte ännu. Har inte lyckats hitta priser på begangnade fälgar ännu . Men det borde väl gå det också. Skulle gärna ha en 50mm förskjutning på centrumet för att få hjulet längre ut skull bli vackrare i mitt öga . Men sned belasta lagret.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#53 » 09:52:54, 04-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte hittat supersingel fälgar som passar direkt på Volvo 60-tals axlar så finns det en vagntillverare som har tillverkat vagnar under lång tid med detta udda bultmönster. Håkantorps vagnfabrik heter de och det sitter alltid supersingelhjul eller bredare på deras vagnar med gamla Volvobultmönstret
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#54 » 12:02:10, 04-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips ska kollas upp.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#55 » 12:45:26, 04-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute och kollade på Håkantorps 15 ton boggievagnen med s-singelhjul och där finns inget påsvetsat centrum, ser fabriksgjort ut.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman (trådstartaren)

#56 » 13:01:33, 04-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Talat med någon på Håkantorp vagns fabrik han ska återkomma med pris på 11,75x22,5 fälg med den gamla bultcirkeln och noll offset.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#57 » 20:01:39, 04-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite siffror
10,00x20 1052
11,00x20 1082
12,00x20. 1122

385/55x22,5 996 11,75
385/65x22,5 1092 11,75
445/65x22,5 1150 14,00
Lite siffror som är intressanta för mig för att få lite begrepp om diametrarna på däcken samt vilka bredder på fälgar som krävs till de moderna däcken jag behöver. En så länge är 445/65x22,5 ett lite ovanligt begangnat däck på gummi verkstäderna. Men det skulle sitta fint under de gamla relikerna till spannmåls kärror som vi har.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alrik

#58 » 22:46:39, 22-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte håkanstorpsfälgarna är i rätt prisspann så fixar ju Olle Jonsson eller Gerens på ett nafs eller två.

Haft in tömningsskruven med remskiva till tröskan, tillverkat en kolvstång till tröskan, bussat om ett hjulnav till carriern och lappat ihop draget till halmpressen hos Olle. Gått snabbt och bra priser tycker jag.

Om nya fälgar går på 1000kr så borde de gå att uppbringa begagnade för 3-400kr. Däck borde också gå att hitta för en billig peng eftersom man inte behöver ha toppenmönster på dom.


Du har inte en kärra till med Scanianav med 10.00x20 alt 11.00? Scaniafälg med halvslitna 315/80 r22,5 kan man köra tillsammans med 10.00 och 11.00. Alternativt byt på en axel så har du 4 däck med rätt dimensioner till volvokärran.

Vi sätter på 315/80 22,5 när vi får punka på våra kärror, byter ofta bägge så får man ett hjul i reserv.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Göran Ekman (trådstartaren)

#59 » 18:26:42, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vart det super singel hjul 385/65x22,5 på nya fälgar med nya centrum modifierade av Gerens mekaniska verkstad i Sala. Att det blev nya fälgar berodde på att jag inte fick tag på några begagnade hjul. Vad fälgar modifieringen kostade, får vi gå tillbaka i bokföringen och kolla om någon är intresserad.
Någonbild
Bild
Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

12 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alrik

#60 » 21:13:09, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror de inte blir några problem alls att köra med dom på åkern även om det inte är helt torrt. Nya hjulen kommer bära bättre än dom gamla trots mindre totalyta.

Kostnad för gerens vore intressant, har ju tre kärror med Volvoaxlar på. Kärra jag köpte från SLU hade modifierade fälgar och 500/60 och sjunker man med den kärran så ligger traktorn risigt till också.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se