Fick ett pm i morse:
Hej robban vad har du för flak till din bigab
vagn du får hjärna publisera det på rätt ställe o då järna med bild på flaket
Tänkte att det här är väl rätt tråd att publicera sånt i då.
Flaket har innermåtten 4,5x2,4x0,7 m. Rymmer alltså 7,5 m3.
Yttermått 4,65x2,55. Det finns även flak som är 4,1 m långa. Fördelen med dessa är att dom dels ger lite mer stödlast, dels att dom lägger tippat lass lite "kortare" så att säga. Nackdelen är givetvis mindre volym. Dessutom tycker jag att det här som jag har ser bättre ut rent estetiskt, dom korta får så konstiga proportioner men det är en vanesak.
Flaket rymmer 12-14 ton
bärlager 0-30 och liknande. Gränsen för att orka tippa ligger nånstans runt 12-13 ton med min
traktor (precis under 200 bar). Lösningen är att hjälpa till med spettet under lvx-ramen.
9-11 ton
makadam, singel etc.
Lastar man själv så blir det nog runt 15 ton eller så eftersom man då på nåt vis alltid lyckas fylla ända ut i hörnen och med råge som heter duga men då får det bli korta transporter (kanske inom en tomt) eftersom kärran inte beter sig lika bra på vägen när det börjar bli bortåt 14 ton. Dessutom börjar det bli bra tungt även för spettet.
Bildtexter UNDER bilderna.
Stege fastsvetsat i framkant. Tyvärr har nedersta stegpinnen fått sig en kyss men den ska svetsas dit igen, kanske rentav idag.
Stegen är min gamla takstege som belv över i samband med omläggning av taket. Planerat är en nedre, uppfällbar del som kan nyttjas när man ska klättra ombord ett upplyft flak.
En dec från framkant, 2 dm från underkant sitter en lastkrok på var sida. Dessa har jag kapat bort eftersom man ständigt fastnar med ärmen när man passerar. Jag vet inte hur mycket tröjor och overaller som är sönderslitna!
Funderar på att kapa bort samtliga lastkrokar!
Det går ju precis lika bra att spänna fast i underkant på revbenen istället. Dom är dessutom betydligt kraftigare.
Den undre låsningen för baklämmen är rena rama skämtet. De två piggarna ska dras ned med ett
handtag under flaket på v sida. Det handtaget är gjort av tunnt plattjärn (3 mm tror jag) och viker sig för minsta lilla belastning. Returfjädern är alldeles för svag för att orka dra upp piggarna.
Dessutom har lämmen aldrig passat något vidare mot piggarna.
Jag använder istället en
hammare för att öppna och stänga piggarna. Fungerar mycket bättre.
Lösningen heter
hydraulisk bakläm men det finns inte på de här flaken men jag planerar att bygga en. Det ska bara till lite tid först (som vanligt).
En lite suddig bild på väg upp på kärran. Jag får väl skylla på regn på bakrutan.
På väg upp. Det var här jag kom på att handbromsen inte var tillslagen, traktorn står i lite backe och att lufttrycket strax skulle vara högt nog att orka lossa handbromsen. Fort upp i hytten vill jag lova!
Ja, det var ju det här med längd och stödlast förstås.
Men visst ser det väl bra ut?
Notera öglorna ovanför framtofflan, se nästa bild.
Ja, de där öglorna är alltså hemsmide och används för att låsa fast öppnad bakläm. Ordinarie är att man ska använda kättingarna men då sticker baklämmen ut mot mötande trafik, inte alls bra. Med min lösning blir flaket bara 2,6 m brett.
Falköga ser att det är fel
sprint. Den rätta är borta och man tager vad man haver, i detta fall skruven till ett M16 schackel.
16 mm rundstång ska inhandlas i veckan och så ska jag knäcka till några nya sprintar. Dom har en tendens att gå åt kan man säga.
Så där överdrivet mycket utstick är det ju inte på baklämmen.
Ungefär mitt för rullarna ska det sitta "hakar" för kättingarna när man sprider material. Dessa hakar får stryk när man tippar storsten om man inte har en redig slänt att tippa stenarna. Mina har gått av och jag har därför satt nya hakar innanför balken på sidan av rullarna.
Nån gång har jag fått lov att bryta in flaksidan efter tippning av rediga storsten. Inte helt ovanligt på dessa flak, jag har fått hjälpa en polare med hans flak också.
I samband med detta sprack invändiga svetsen den bakersta decimetern. Urslipat och svetsat och har hållit.
För övrigt kan man väl säga att baklämmen är det som är sämst på de här flaken. Den tar mycket stryk i samband med grävning ur flaket och transport av storsten. Har fått rikta både baklämmen och tapparna ett flertal gånger.
Övre tapparna måste smörjas med
olja i det horisontella röret emellanåt, annars rostar dom fast ganska så omgående.
Förutom hydraulisk bakläm så har jag övervägt en förhöjning av flaksidorna i fram. Större volym och mer stödlast (flaket är ju som sagt långt bakåt) skulle inte vara fel.
Metsjös idé om att en förhöjning ska vara av sträckmetall för genomsiktens skull är inte alls fel.
I övrigt tycker jag att flaket är bra.
Edit: Har även funderat på att komplettera med ett till flak, ett högre lättmateriallflak. Bigab har flak som är 1,4 resp 2 m höga. Skulle vara bra till stubbar, ris, makk/singel med mer.
Om nån av er har erfarenheter av dessa så får ni gärna dela med er.