Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Info om lastväxlarkärror

178 inlägg • Sida 5 av 12
Diskutera släpfordon i detta forum

Robban_C (trådstartaren)

#61 » 21:07:21, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ni är hjälpsamma! :grin: :thummar: :bira:

Ja, jag har en kombihängd spridarlucka. Dvs den hänger i överkant men kan även vikas åt höger eller vänster. Jag tror dock inte att man får köra med luckan sidoöppnad eftersom vagnen då blir mer än 2,6 m bred.
Å andra sidan körde jag ju så redan andra dagen, det gick ju bra. :mrgreen:

Jo, luft till befintliga "hakar" är den absolut enklaste lösningen. Nackdelen är som sagt att man inte kan stoppa spridningen. Å andra sidan kanske det inte behövs så ofta.

Och luftcylindrarna är inga problem. Etab har såna. Tror dom heter "Eskilstuna Tryckluft AB".
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Gravelman

#62 » 21:57:31, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju utnyttja regelverket hos vår fantastiska myndighet... Ingen regel utan undantag sammanfattar väl deras verksamhet ganska bra, va? :klia:

15 § Om ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon lastas så att lasten på någondera
sidan skjuter ut mer än 20 centimeter utanför fordonet eller om fordonets bredd, lasten inräknad,
överstiger 260 centimeter eller för en buss 255 centimeter, får fordonet eller därtill kopplat fordon
föras endast på enskild väg.
Följande fordon får dock föras på väg som inte är enskild.
1. Lätt motorcykel vars bredd med last inte överstiger 120 centimeter.
2. Redskap som används i jordbruksarbete, även om bredden överstiger 260 centimeter.
3. Fordon som är lastat med opackat hö eller liknande, även om lasten på någon sida
skjuter ut mer än 20 centimeter utanför fordonet.
4. Traktor med påmonterat redskap eller utrustning även om fordonet är bredare än
260 centimeter,
redskap eller utrustning inräknad.
5. Motorredskap vid kortare färd till eller från en arbetsplats eller för liknande ändamål,
även om fordonet är bredare än 260 centimeter, redskap eller utrustning inräknad. Vägverket
får föreskriva att fordon eller fordonståg som transporterar odelbar last får föras på vägar
som inte är enskilda trots att den bredd som anges i första stycket överskrids. Lasten får därvid
skjuta ut mer än 20 centimeter utanför fordonet.
Föreskrifterna skall vara förenade med sådana villkor att trafiksäkerheten inte äventyras.
Trots vad som sägs i första stycket får bussar som registrerats före den 1 november 2004 och
vars utförande därefter inte väsentligen har förändrats, till utgången av år 2020 föras på andra
vägar än enskilda om fordonets bredd, lasten inräknad, inte överstiger 260 centimeter.


Adressen till pdf'en där jag hittade detta:
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1800/88215_lasta_lagligt_4.pdf

Som jag fattar det så är det inga problem att köra med traktorn och vagnen trots bredden.

// Mats
Användarvisningsbild
Gravelman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:03, 25-11-2006
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Robban_C (trådstartaren)

#63 » 22:00:51, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju diskutera om en vagn är "påmonterat redskap eller utrustning" men det där räcker gott åt mig i alla fall. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Gravelman

#64 » 22:10:36, 20-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis vad jag tänkte mig - kreativt tänkande!! :hurra:

// Mats
Användarvisningsbild
Gravelman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:03, 25-11-2006
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Joe

#65 » 22:17:39, 19-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang Metaflex 11-14ton så verkar deras dubbelverkande teleskopcylinder vara två olika stora dubbelverkande cylindrar svetsade gavel mot gavel. (om jag tyder bilden rätt..)

Antagligen för att få mycket lyftkraft från ändlägena och den andra "delen" (cylindern) står för hastigheten där det går lätt.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

cowboy

#66 » 22:28:34, 19-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Joe

#67 » 22:32:45, 19-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men inte vid tippning som jag tror grundtanken är med Metsjö...

En lång cylinder går långsammare än två "serie"kopplade cylindrar med olika diametrar vid samma flöde.. :klia:
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Robban_C (trådstartaren)

#68 » 22:56:49, 19-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Ang Metaflex 11-14ton så verkar deras dubbelverkande teleskopcylinder vara två olika stora dubbelverkande cylindrar svetsade gavel mot gavel. (om jag tyder bilden rätt..)

Antagligen för att få mycket lyftkraft från ändlägena och den andra "delen" (cylindern) står för hastigheten där det går lätt.
Jag har tolkat bilderna likadant. Mycket intelligent. Tyvärr är den betydligt dyrare så därför fick det bli en Bigab.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#69 » 20:09:03, 03-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastväxlare och grävare har diskuterats i ett flertal trådar men eftersom jag riktar detta fynd mest till dig Robban så tar vi det här:

Att köra med både minigrävare och liten traktorkärra på lastväxlarflak... :smile:
http://sahti.mtk.fi/epaper/products/KV- ... dfs/94.pdf

Hoppas det syns?

Nu har ju han i artikeln visserligen en lastbil som växlare och har inte samma terränggående som din merca, men konceptet ser ju lite intressant ut åtm. Han använder kärran främst som skopvagn som jag förstod det hela...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C (trådstartaren)

#70 » 20:21:49, 03-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag försökte läsa vad det står men jag höll på att bryta käkarna av mig på köpet! :mrgreen:

Hemligheten verkar vara det som syns i sista bilden. Kolla utsticket bakom bilen. Ett bra långt flak det där. Hur långa är dom längsta? 7 meter? 7,5?
Men det verkar ju onekligen smidigt.

Jag får också med mig en kärra på flaket samtidigt som grävaren men den kärran är mindre. Den lastar typ 100 kg, är enhjulig och drivs på samma bränsle som jag drivs på. "Skottkärra" tror jag bestämt att dom kallas. :mrgreen:



Edit:
Mercan är ju inte så där vidare terränggående när man har kärran efter.
Är det rejält lastat och mjukt under så kommer man ingen vart. Och dålig markfrigång och stort och våmligt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C (trådstartaren)

#71 » 14:39:50, 25-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett pm i morse:
Hej robban vad har du för flak till din bigab vagn du får hjärna publisera det på rätt ställe o då järna med bild på flaket

Tänkte att det här är väl rätt tråd att publicera sånt i då.

Flaket har innermåtten 4,5x2,4x0,7 m. Rymmer alltså 7,5 m3.
Yttermått 4,65x2,55. Det finns även flak som är 4,1 m långa. Fördelen med dessa är att dom dels ger lite mer stödlast, dels att dom lägger tippat lass lite "kortare" så att säga. Nackdelen är givetvis mindre volym. Dessutom tycker jag att det här som jag har ser bättre ut rent estetiskt, dom korta får så konstiga proportioner men det är en vanesak.
Flaket rymmer 12-14 ton bärlager 0-30 och liknande. Gränsen för att orka tippa ligger nånstans runt 12-13 ton med min traktor (precis under 200 bar). Lösningen är att hjälpa till med spettet under lvx-ramen.
9-11 ton makadam, singel etc.
Lastar man själv så blir det nog runt 15 ton eller så eftersom man då på nåt vis alltid lyckas fylla ända ut i hörnen och med råge som heter duga men då får det bli korta transporter (kanske inom en tomt) eftersom kärran inte beter sig lika bra på vägen när det börjar bli bortåt 14 ton. Dessutom börjar det bli bra tungt även för spettet. :grin:

Bildtexter UNDER bilderna.

Bild

Bild
Stege fastsvetsat i framkant. Tyvärr har nedersta stegpinnen fått sig en kyss men den ska svetsas dit igen, kanske rentav idag.
Stegen är min gamla takstege som belv över i samband med omläggning av taket. Planerat är en nedre, uppfällbar del som kan nyttjas när man ska klättra ombord ett upplyft flak.


Bild
En dec från framkant, 2 dm från underkant sitter en lastkrok på var sida. Dessa har jag kapat bort eftersom man ständigt fastnar med ärmen när man passerar. Jag vet inte hur mycket tröjor och overaller som är sönderslitna!
Funderar på att kapa bort samtliga lastkrokar!


Bild
Det går ju precis lika bra att spänna fast i underkant på revbenen istället. Dom är dessutom betydligt kraftigare.


Bild

Bild

Bild
Den undre låsningen för baklämmen är rena rama skämtet. De två piggarna ska dras ned med ett handtag under flaket på v sida. Det handtaget är gjort av tunnt plattjärn (3 mm tror jag) och viker sig för minsta lilla belastning. Returfjädern är alldeles för svag för att orka dra upp piggarna.
Dessutom har lämmen aldrig passat något vidare mot piggarna.
Jag använder istället en hammare för att öppna och stänga piggarna. Fungerar mycket bättre.
Lösningen heter hydraulisk bakläm men det finns inte på de här flaken men jag planerar att bygga en. Det ska bara till lite tid först (som vanligt).


Bild

Bild
En lite suddig bild på väg upp på kärran. Jag får väl skylla på regn på bakrutan.


Bild

Bild
På väg upp. Det var här jag kom på att handbromsen inte var tillslagen, traktorn står i lite backe och att lufttrycket strax skulle vara högt nog att orka lossa handbromsen. Fort upp i hytten vill jag lova! :mrgreen:


Bild
Ja, det var ju det här med längd och stödlast förstås.
Men visst ser det väl bra ut? :grin:
Notera öglorna ovanför framtofflan, se nästa bild.


Bild

Bild
Ja, de där öglorna är alltså hemsmide och används för att låsa fast öppnad bakläm. Ordinarie är att man ska använda kättingarna men då sticker baklämmen ut mot mötande trafik, inte alls bra. Med min lösning blir flaket bara 2,6 m brett.
Falköga ser att det är fel sprint. Den rätta är borta och man tager vad man haver, i detta fall skruven till ett M16 schackel.
16 mm rundstång ska inhandlas i veckan och så ska jag knäcka till några nya sprintar. Dom har en tendens att gå åt kan man säga. :grin:


Bild
Så där överdrivet mycket utstick är det ju inte på baklämmen. :thumme:


Bild
Ungefär mitt för rullarna ska det sitta "hakar" för kättingarna när man sprider material. Dessa hakar får stryk när man tippar storsten om man inte har en redig slänt att tippa stenarna. Mina har gått av och jag har därför satt nya hakar innanför balken på sidan av rullarna.


Bild
Nån gång har jag fått lov att bryta in flaksidan efter tippning av rediga storsten. Inte helt ovanligt på dessa flak, jag har fått hjälpa en polare med hans flak också.
I samband med detta sprack invändiga svetsen den bakersta decimetern. Urslipat och svetsat och har hållit.

För övrigt kan man väl säga att baklämmen är det som är sämst på de här flaken. Den tar mycket stryk i samband med grävning ur flaket och transport av storsten. Har fått rikta både baklämmen och tapparna ett flertal gånger.
Övre tapparna måste smörjas med olja i det horisontella röret emellanåt, annars rostar dom fast ganska så omgående.



Förutom hydraulisk bakläm så har jag övervägt en förhöjning av flaksidorna i fram. Större volym och mer stödlast (flaket är ju som sagt långt bakåt) skulle inte vara fel.
Metsjös idé om att en förhöjning ska vara av sträckmetall för genomsiktens skull är inte alls fel.
I övrigt tycker jag att flaket är bra.


Edit: Har även funderat på att komplettera med ett till flak, ett högre lättmateriallflak. Bigab har flak som är 1,4 resp 2 m höga. Skulle vara bra till stubbar, ris, makk/singel med mer.
Om nån av er har erfarenheter av dessa så får ni gärna dela med er.
Senast redigerad av Robban_C 14:42:00, 25-10-2009, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

caseih

#72 » 20:46:56, 12-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi har kör med metsjö växlare. En metsjö växlare kan man inte skjuta tillbaka stickan längst bak för att sedan växla av flaket som man gör på en lastbil. Istället måste man skjuta tillbaka stickan en liten bit och sedan växla av å jävlas med stickan för att få av skiten. skjuter man inte tillbaka stickan på exakt rätt ställe så tar flaket/buret i rullarna när man växlar av den.. Då får man skjuta in/ut stickan till det går att få av flaket..

Sen tar hjulen i varann (tridem) när man svänger fullt, alltså finns det inte styr stopp.. Kan säga att däck mot däck är ingen bra kombo! däck äter däck!

Svetsningen suger på dom, det finns till och med silikon fogar! så att det ser ut som att det är svetsat! svetsfogarna ser ut som skit på många utav dom..

elen är rätt dålig också..

det som är bra med dom det är att man kan lasta mycket på dom, dom är starka.. trots silikon..

Nä jag säger såhär ja, en växlare ska inte ha nå el eller skit, det ska bara va hydraliskt allting,hellre koppla 4 dubbelverkande utagg istället för att fippla med eldosan. Sen ska växlare va som på en lastbil, bara längst bak och sen växla.. Synd att det inte finns så många andra växlare med medstyrning.
caseih
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:49, 03-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Jaguar 830. L50d. JD 7820 mm...

Vilhelmsson

#73 » 21:47:28, 12-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni som kör minigrävare på era växlarflak. Har ni några småramper när ni lastar? Annars får väl larverna stryk av flkkanten? Har själv tänkt att köpa växlare och funderar lite.
Vilhelmsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:28, 20-01-2008
Ort: Löberöd, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Fm 12 480
Renault Traffic
Renault Kangoo
Hamnar vio75
Yanmar Vio80
Hitachi saxis 130
Kramer 480
Holder B12
Ford 6600

Robban_C (trådstartaren)

#74 » 22:53:29, 12-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

caseih, har du bilder på hur det inte fungerar med bakskjutet flak?

Vilhelm:
Äh, inga jä*la småramper här inte. :grin:
Det är ju inte värre för larverna än att larva runt på 0-90 eller nåt liknande.
Jag (och säkert alla andra också) lyfter bara upp ledarhjulen på flaket, snurrar runt ett halvvarv (jag måste snurra först eftersom motvikten kolliderar med sidlämmen annars) och larvar upp en bit till. Sen lyfter jag drivhjulen och larvar ombord. That´s it!
Vid avlastning så tar jag emot med skopan tills jag kan ställa ner drivhjulen, sen ställer jag ner bladet tills det står några cm över flaket, sen larvar jag tills ledarhjulen står i luften och maskinen står på bladet. Sen är det bara att lyfta bladet tills maskinen står på marken.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Vilhelmsson

#75 » 23:07:43, 12-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Busenkelt, Robban.
Vilhelmsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:28, 20-01-2008
Ort: Löberöd, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Fm 12 480
Renault Traffic
Renault Kangoo
Hamnar vio75
Yanmar Vio80
Hitachi saxis 130
Kramer 480
Holder B12
Ford 6600


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se