Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Info om lastväxlarkärror

178 inlägg • Sida 11 av 12
Diskutera släpfordon i detta forum

Freddejansson

#151 » 23:24:35, 20-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Edit:
Större chans att du får sälja kärran om du talar om var i landet den finns och till vilket pris. :grin:


Det där tänkte ja inte alls på, tänkte att ja hade varit begåvad nog att välja vart ja bodde när ja blev medlem men man kan inte tänka på allt, uppdaterat nu!
Pris är väl så högt som möjligt? =) ny med billigaste däcken allt mellan 118 och 130 så billigare än det.

Fredrik_ skrev:Går det inte att backa så dragstången vinklas undan tillräckligt?
Som lastbilsåkarna med tippkärra gör när de tippar bilen!


Lantmännen ( vilka ja levererar till för det är visst en kooperation och då ska lata jag visst leverera dit även fast det inte alltid är bäst) har ett smart upplägg av sin anläggning i Uppsala, alla gropar är väl 3*1,5 meter ungefär, och på sidorna en meter höga betongmurar vilka börjar en meter bakom och slutar en meter framför gropen... Jättebra eftersom ja har lämmar som öppnas åt sidorna på växlaren!
Ett spännband runt så man slipper bli ihjälslagen och som gör att ja kan tippa även fast luckorna är öppna.
Sen är det minst en grop tro ja där man får åka ut på gatan för att sen göra vänstersväng in i gropen. Och är man då lång så sticker vagnen ut på trottoaren och viss del på vägen när man tippar första kärran.

Men nog om det. kan ta nå mer bild imorgon för då ska det köras schakt med Metsjön för första gången! Riktigt längtar att få ha hydralisk bakläm och ett stort flak jämfört med Bigaben och dess lösningar.
Freddejansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:37, 24-02-2008
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lamborghini 950 Premium 1997
Valtra X120 2003
Massey Fergsuson 6480 2009
Massey Ferguson 6495 2011
Huddig 860



Maskin

#152 » 14:19:34, 23-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban!

Tjenare :grin: Lang tråd dette, kunne du oppsumert litt hvor fornøyd du er med Bigab'en? Jeg vurderer å skaffe en brukt/begagnad 10-14, men er ikke helt overbevist.
Holder det med 90 hester forran?
Bruksområdet blir flytting av minigravere, ved, noen gruslass etc, alt i hobbydrift...
Fiatagri 88-94
Bigab 10-14
Takeuchi TB135
Användarvisningsbild
Maskin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:47, 01-12-2010
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Hjullastare

Enkel

#153 » 16:56:31, 23-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild

Våran begagnade metsjö funkar fint, 90hk räcker om man inte är stressad. Båda dragarna på bild har dock några fler hästar, men vi drog sten lass med våran NH ts90 vi hade tidigare, men den fick turbo monterad senare, och blev betydligt trevligare. Så 90+ hk är att föredra till 12-15 tons lass.
Användarvisningsbild
Enkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:51, 06-10-2007
Ort: Gotland/Skåne
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr A916
Tidigare Volvo EW160E Blackedition
Instagram: @hjulmaskinisten
Merlo Multifarmer 30.9
JD 6420s, Metsjö metaflex 11
EW160

Robban_C (trådstartaren)

#154 » 20:31:19, 23-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo tjenare! :grin:

90-hästar´n får jobba ordentligt om man säger så. Skulle inte skada med en bättre dragare men det fungerar.

Däcken (500-50/17) är rena skämtet. Enda fördelen är att dom är skonsamma mot underlaget. I övrigt är det dynga. Lastbilsdäck rules! :grin:

Långt flak (4,65) går ganska långt ner när man tippar vilket innebär att lasset blir "utdraget".
Kort flak (4,15) tycker jag ser "obalanserat" ut.
Kort flak är lite kort att lasta maskin på om man har mycket redskap, padda etc.

Till dom långa flaken kan man inte få hydraulisk bakläm. Jag planerar att tillverka en sådan.

Lamporna i bakljusen går sönder i en sån takt så det är nog nästan som popcorn i en kastrull bakom vagnen. Tror att lamporna skakar sönder. Diodljus kanske hade varit bättre?
Dessutom har "J" gjort av med ett bakljus i samband med backning och jag har råkat käcka ett glas med schaktbladet på 35:an. Å andra sidan brukar det ju knappt ens finnas kablarna kvar på en del beg kärror så vi behöver nog inte skämmas för oss ändå.
Apropå kablar så har en av ledarna till höger bakljus avlidit, jag fick koppla ihop h + v bakljus för att få lyse höger bak.

Det går år mycket hydraulflöde för att få fart på tippen. Med 50 lpm tar det en stund att tippa, typ 40 sekunder på fullgas.

Det börjar bli dags att justera bromsarna, jag har mellan 40 och 70 mm dödgång på bromscylindrarna.
Apropå bromscylinder så fuktade det hydraulolja från slanganslutningen på en av cylindrarna. Jag drog åt men det hjälpte inte. Det visade sig att det var en por i svetsen där anslutningen var svetsad mot cylinderröret.

Vänster cylinder till boggiblockeringen började läcka. Det visade sig att det bara var gaveln som hade skruvat ur sig. Det klarade sig med att demontera cyl från kärran, blåsa rent och dra åt och sen säkra gaveln med två små punkter med MIG:en.
Rekommenderar starkt en kärra med hydraulisk boggiblock, dom äldre har mekanisk blockering. Då finns ju risk att man hoppar över boggiblocken vid växling och då är man farligt ute.
Dessutom är boggiblocken bra att ha när man ska upp ur nån grusgrop med tungt lass.

Skulle nog ha velat haft lyft på främre axeln också. Det ger kortare vändradie. Bra när det är trångt.

Annars har ju kärran fungerat bra. Hade jag köpt ny kärra idag så hade jag nog tittat på vad vikbart torn och fjädring kostar.
Tror dock att fjädringen har större axelavstånd och det vet jag inte om det är så bra, måste gå ännu tyngre i kurvor (rondeller) då. Det bryter bra i däcken som det är nu när man svänger.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Maskin

#155 » 14:23:34, 24-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for svar Robban.

Vognen jeg vurderer har løft på fremre aksling, men er 2001 modell, så jeg regner med det er manuell låsing på boggi desverre.
Fiatagri 88-94
Bigab 10-14
Takeuchi TB135
Användarvisningsbild
Maskin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:47, 01-12-2010
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Hjullastare

Myckleby

#156 » 15:13:28, 24-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tycker ni som kör lr har kört metsjö, om deras krokar?
Alla Metsjö-kärror har väl inte den kanske , men den brorsan har på sin är den lösa pendlande kroken.

jag tycker den e kass! :x
bara man står minsta snett så fäller den in sig när man försöker kroka tag i flaket!
Bild
Användarvisningsbild
Myckleby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:10, 30-12-2010
Ort: Orust i Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Freddejansson

#157 » 16:06:56, 24-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att kroken är rrlig har ett ännu större problem, om kroken är infäld när du börjar tippa, va händer när flaket når en viss nivå? Ji det blir ett jäkla ryck i flaket då krocken släpper. Man lär sig efter ett tag att få till rycket tidigt så inte flaket faller fritt en dm, men har man otur så släpper kroken när flaket är nästan fullt uppe. Blir ett jäkla slag i flaket.

På dem nya sitter det en spärr som låser kroken när man tippar, ska undersöka möjligheten att montera det på befintlig krok. För snart ger väl tornet på flaket upp och man tappar allt
Freddejansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:37, 24-02-2008
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lamborghini 950 Premium 1997
Valtra X120 2003
Massey Fergsuson 6480 2009
Massey Ferguson 6495 2011
Huddig 860

Robban_C (trådstartaren)

#158 » 22:43:46, 24-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskin skrev:Takk for svar Robban.

Vognen jeg vurderer har løft på fremre aksling, men er 2001 modell, så jeg regner med det er manuell låsing på boggi desverre.

Lyften och låsningen är samma sak.
Dvs boggiblockeringen är den som lyfter främre axeln.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Maskin

#159 » 22:51:45, 24-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:
Ja sånn er det vel, for når du løfter framre, så blir jo boggien låst på et vis.

Blir vel klart imorgen om det blir handel eller ikke. Takk for all info Robban & co :)
Fiatagri 88-94
Bigab 10-14
Takeuchi TB135
Användarvisningsbild
Maskin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:47, 01-12-2010
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Hjullastare

Myckleby

#160 » 07:27:41, 25-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Freddejansson skrev:Att kroken är rrlig har ett ännu större problem, om kroken är infäld när du börjar tippa, va händer när flaket når en viss nivå? Ji det blir ett jäkla ryck i flaket då krocken släpper. Man lär sig efter ett tag att få till rycket tidigt så inte flaket faller fritt en dm, men har man otur så släpper kroken när flaket är nästan fullt uppe. Blir ett jäkla slag i flaket.

På dem nya sitter det en spärr som låser kroken när man tippar, ska undersöka möjligheten att montera det på befintlig krok. För snart ger väl tornet på flaket upp och man tappar allt


Jo jag vet, glömde nämna detta. Det är riktigt störande när flaket glider ur låsarna till flaket när man tippar! :sad:

Vi har mer plan på att sätta dit en riktig fast krok!
Användarvisningsbild
Myckleby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:10, 30-12-2010
Ort: Orust i Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

ja-bond77

#161 » 08:02:53, 25-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trafiktraktorers hastighet diskuteras i denna tråden:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 573#243573
/ja-bond77
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Maskin

#162 » 02:15:48, 05-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu jevlar! :driver:

Da står det en krokhenger på gårdsplassen!
Bigab 10-14 med uorginalt lettdumperflak.
2002 modell med løft på fremste aksling.

Et bilde fra kvelden jeg hentet den:
Bild

Nyvasket og oppsmurt:

Bild

Bild

Bild


Godt fornøyd med kjøpet sålangt, jeg går fra å ikke ha henger overhodet, til denne, så det er et rejelt steg fram, selv om den ikke har hyd bakluke etc.
Senast redigerad av Maskin 15:58:16, 05-11-2011, redigerad totalt 1 gång.
Fiatagri 88-94
Bigab 10-14
Takeuchi TB135
Användarvisningsbild
Maskin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:47, 01-12-2010
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C (trådstartaren)

#163 » 21:44:40, 05-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till köpet! :thumme:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Maskin

#164 » 11:38:55, 06-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for det!

Hvor skal smørenippelen til dragöglan stå? er ingen nippel på min.
Ser foresten i brukermanualen at man skal bytte dragögla hvert år :uupps: det er vel litt overkill!

Manual kan lastes ned fra ForsMW's nettside her: http://www.forsmw.se/1/sv/vaexlarvagnar/10-14.php
Fiatagri 88-94
Bigab 10-14
Takeuchi TB135
Användarvisningsbild
Maskin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:47, 01-12-2010
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Hjullastare

Nickebonne

#165 » 12:20:15, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skakar liv i gammal tråd.
Hur livsfarligt är det att växla 12 tons baljor med vanlig hitch på traktorn? Många som gör det dagligen men det händer ju olyckor ibland också.
Vad är bättre koppling?
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se