Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Överlast på en Fobo Favorit 750 - Hjulen lutar inåt. Laga, byta eller låta vara?

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

Lars-Peter D

#16 » 07:17:15, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligtvis är gummifjädrade axlar fyrkant el trekant rör. På gummifjädrade axlar syns gummina i skarven mellan länkarm hjul och axel. Torsions fjädrade axlar är oftast runda och (ofta) försedda med smörjnippor för länkarmslagren. Är då täta i skarven mellan länkarm hjul och axel.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra



Michael Meier

#17 » 16:43:26, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars-Peter D skrev:....Torsions fjädrade axlar är oftast runda och (ofta) försedda med smörjnippor för länkarmslagren. Är då täta i skarven mellan länkarm hjul och axel.


:klia: Vi använder samma ord / benämner det lika i europa, torsion är ju benämningen för vridande rörelse i denna enhet, oavsett om materialet består av fjäderstål eller gummistavar .

Svenska, Gummitorsion.
Tyska, Gummi-Torsion.
Engelska, Rubber torsion.
Finska, Kumivääntö.
Franska, Caoutchouc torsion.

Finska är jag lite osäker på, vem som var först, förmodligen kom Bill Hota & The Pulvers som god tvåa..

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

folkeorg (trådstartaren)

#18 » 13:44:02, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vagnstackaren har nu harvat på i ytterligare nästan 6 år sedan trådstarten och ännu har inte axeln blivit sämre, SBP klagat eller något annat hänt utom däckhaveri när jag körde ett lass grus (ordentliga torrsprickor i de gamla så det var inte oväntat).

Hittade nästan en begagnad axel på Blocket men det visade sig att jag har A = 1100mm och de flesta axlarna verkar vara 1200mm så det sket sig.

Frågan är som sagt var "vridningen" skett, om det är inneraxeln eller armen ut till hjulet samt om det går att värma/justera utan att det försvagar konstruktionen. Det är kanske specialstål i konstruktionen?
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

QV_

#19 » 15:14:18, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla detaljer på en 750kg kärra är "lätta" allt för att få upp lastvikten.
Min kärra väger 210kg och när jag köpte vinterdäck till den så väger 1 fälg mera än 2 originalfälgar.
Så med vinterdäck på så ökar kärrans vikt med 20 kg eller så!

Jag fick en direkt kommentar vid köpet. "den tål inte överlass" Ny axel kostar 4000:-
Men 95% av alla mina körningar är "lagliga" och gör jag överlass så blir det max 600kg sen hyr jag en kärra.
Sand och grus hämtar jag aldrig själv längre, Det blir alltid med lastbil så man får en 12 ton eller så direkt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#20 » 15:29:04, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om du byter axel på kärran till en 1300 axel då kommer axeln att hålla bättre.
Likaså kommer lastvikten att sjunka eftersom 1300 axeln är tyngre än din nuvarande.

Så du kommer att landa på kanske 450 kg godkänd lastvikt.
Kommer du då med ett gruslass på 1000kg kommer denna regel in om du blir stoppad

"Om lastvikten överskrids med 50 % kopplas åklagare in och du kan bli åtalad för vårdslöshet i trafiken."
Nu är antalet trafikpoliser i Sverige litet och "risken" att bli stoppad är liten
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

folkeorg (trådstartaren)

#21 » 16:02:19, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alternativet är ju en 900/1000kg-axel samt kanske besikta upp vikten men det senare kanske inte är så lätt dvs att det även kräver förstärkningar av resten av vagnen.

Eftersom vagnen är från -82 så är den ju skattebefriad = 750kg-nivån är överspelad dvs en 1000kg är också skattebefriad då.
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

folkeorg (trådstartaren)

#22 » 16:04:54, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte blivit stoppad på, ja, typ 10 år och att de skulle ha en våg med sig eller stå vid en vågstation är inte så sannolikt. Dessutom "ser" en vagn med förstärkt axel inte nerlastad ut. Då måste man räkna eller visuellt bedöma vikten på lasten.

Grejen är att jag gillar storleken/litenheten på vagnen men vill ändå kunna lasta tungt. En 1300kg-vagn blir automatiskt större på flaket och det behöver jag inte.
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

davidof

#23 » 17:46:01, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

folkeorg skrev:Alternativet är ju en 900/1000kg-axel samt kanske besikta upp vikten men det senare kanske inte är så lätt dvs att det även kräver förstärkningar av resten av vagnen.

Eftersom vagnen är från -82 så är den ju skattebefriad = 750kg-nivån är överspelad dvs en 1000kg är också skattebefriad då.
Den regeln gäller inte släpvagnar, inte min i alla fall.
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

QV_

#24 » 19:56:37, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tog en stund att hitta men det är riktigt.
Det är endast vikten som styr på ett släp inte åldern.

----------------------
Fordon som inte är skattepliktiga

Följande fordon är inte fordonsskattepliktiga:
•motorcyklar, bussar, lastbilar och personbilar som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik (åldern beräknas som skillnaden mellan fordonsåret* och innevarande kalenderår)
•mopeder
•traktorer klass II (jordbrukstraktorer)
•tunga terrängvagnar som inte används för transport av gods på andra vägar än enskilda
•motorredskap klass II, med högsta tjänstevikt 2 000 kg
•räddnings- och brandfordon, efter ansökan
•påhängsvagnar med en skattevikt över 3 000 kg, om de endast dras av personbilar, lastbilar eller bussar som är dieseldrivna eller av terminaltraktorer
•lätta släpvagnar med totalvikt högst 750 kg
•terrängskotrar
•snöskotrar
•terränghjulingar.
-------------------------------------
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

folkeorg (trådstartaren)

#25 » 20:35:13, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där ser man! Ja då blir det fortsatt 750kg som gäller..
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se