Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Överlast på en Fobo Favorit 750 - Hjulen lutar inåt. Laga, byta eller låta vara?

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

folkeorg (trådstartaren)

#1 » 17:09:46, 17-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror jag lastade lite för mkt grus på vagnen, iaf så lutar hjulen lite extra inåt nu. Är det bara gummibussningen som gett med sig eller har hjulupphängningen fått sig en bestående knäck? I övrigt så går ju vagnen bra.

Vad säger SBP om detta vid besiktningen? Bryr de sig i lite "camber" som kanske bara är bra för stabilitetet?
http://www.alltomdack.se/vad-har-camber ... stallning/


Måste man byta hela hjulaxeln? Vart får man tag på sådana? Enklare/billigare att köpa en helt ny vagn istället?

Kan man byta till en kraftigare axel utan att behöva typa om vagnen? Är ju bra att ligga på 750kg skattemässigt.

Bild
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige



63an

#2 » 17:18:03, 17-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får nog följa reglerna vid översynen och inte överdimesionera bärigheten det var de första sen kolla vad en 750kg grus är i m3 så vet du en annan ggn. att du inte fyller råge å hela flaket! Det är enormt tungt! :cool:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

silvershadow

#3 » 17:23:36, 17-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tung är bara förnamnet :-o

Bild
Användarvisningsbild
silvershadow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:01, 27-06-2009
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH Puma 225 cvx

folkeorg (trådstartaren)

#4 » 17:33:12, 17-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, har hyfsad koll på det. Ytan på flaket är 1,25 x 2,5 = 3 m2. Sedan ca 15 cm till överkant på ramen så ca 450 liter. Lastar man till kanten så ska det vara ca 700kg grus å vagnen lastar 510kg å lite marginal ska den ju klara tycker jag. Men det var väl ngt extra djupt hål i vägen så hjulupphängningen fick lite för mkt att göra gissar jag.. kan även har varit lite mer än upp till kanten.. :sad:
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

LeifAndersson

#5 » 17:35:22, 17-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din axel får ses som förbrukad, troligen är det "innerröret" som går in i axeln som givit med sig. Troligen lastade du mycket men det främsta skälet till att det vikt sig är att innerröret är rostskadat. Om besiktningen hittar en synlig rostskada får du räkna med körförbud, men det är marigt att se så oftast blir bedömningen ombesiktning för felaktig hjulvinkel. Och när det är i det närmsta omöjligt att demontera röret ur axeln, och även om det lyckas brukar komponenterna vara för rostskadade för att kunna användas vidare, så brukar det sluta med ett axelbyte under alla förhållanden. En ny axel komplett med bromsar hamnar på c.a 4500:- + moms.

Tillägg: Bild på en Alko axel som bäst före är passerat på!

Bild
Senast redigerad av LeifAndersson 17:41:40, 17-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

fiskare

#6 » 18:00:11, 17-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det går att laga, värm och rikta ( finns renoveringssatser med nya gummin också.)
Jag har kört 1500kg på min vagn (maxlast 530kg) och det var nemas problemas :smile:
fiskare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:38:55, 11-07-2007
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Bm 400

LeifAndersson

#7 » 18:42:19, 17-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

fiskare skrev:Jag tror att det går att laga, värm och rikta ( finns renoveringssatser med nya gummin också.)
Jag har kört 1500kg på min vagn (maxlast 530kg) och det var nemas problemas :smile:


Och du tror inte att det beror på att din vagn inte är rostskadad. Att värma och rikta en rostskadad axel är inte så listigt. För som du själv säger så borde den palla för den aktuella belastningen om den var frisk.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

fiskare

#8 » 19:02:07, 17-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror på det bästa, släpvagnsaxlar brukar hålla länge.
fiskare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:38:55, 11-07-2007
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Bm 400

Rattnallen

#9 » 19:05:05, 17-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt gummin på en liknande axel.
Gick inte att dela på (sitter som s*t*n, höll på att förstöra hela ramen när jag försökte dra loss dom) utan fick kapa så som är gjort på Leif's bild ovan.
Borrade därefter ur gummistavarna med en träborr - tog en stund...
Min axel var utdömd av besiktningen för dålig fjädring, men innerrören var även rostskadade, vilket jag såg då delat på axeln.
Jag slog i ett solitt fyrkantsjärn (mina rör var fyrkantiga, inte trekantiga) inuti innerrören och svetsade fast det.
Blev kanonbra och kostade några hundra för gummistavarna (plus ett nytt träborr).
Ytterröret var dessutom galvat på min kärra så det kändes som om det var värt att reparera den.
FE 35 -58
Huddig 960
Rattnallen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:01:45, 27-03-2007
Ort: Gnosjö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

folkeorg (trådstartaren)

#10 » 19:05:12, 17-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så vart hittar man nya axlar och/eller renoveringssatser/delar?

Hade kanske varit bra att sätta dit en 1000kg axel men det kanske SBP inte gillar? Eller så passar de kanske inte?

Är förresten inte helt säker på vart den fått sig en smäll, om det är ute vid hjulet eller inne vid axelbalken..
Senast redigerad av folkeorg 19:07:42, 17-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

LeifAndersson

#11 » 19:33:51, 17-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakta Transpart 036-181980 (Våge) så hänvisar de till en återförsäljare nära dig. Transpart anpassar en axel så den passar på din vagn. Finns ingen återförsäljare nära dig kan vi ordna en leverans via oss. (levererar ogärna på annan återförsäljares område.) Vårt "revir" är hela Norrland.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

folkeorg (trådstartaren)

#12 » 14:08:52, 04-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade igenom fyrkantröret som går under vagnen. Det är helt och rakt. Funderar på om det "bara" är den yttre delen som vridit sig, den är åxå gjord av en fyrkantprofil..
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

Michael Meier

#13 » 15:43:16, 04-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte den yttre fyrkantsprofilen är skadad så är det den inre... Funderar du på att gå upp i lastvikt på kärran så måste dy byta komplett axel, och då har du inget problem, visst kan du byta innerröret, men då kan du inte leja bort jobbet,
vill du inte göra det själv är det bättre å kosta på en ny axel (timtaxan tickar)

Sätter du in ett nummer större axel så har du garderat dei för framtida gruslass, brukar vara något annat som ger sei i groparna istället.
Om personalen på bilprovningen tycker det ser tungt ut så får du registreringbesikta kärran, eftersom viktförhållandet har ändrats med några kilo.

Du behöver egentligen enbart bestämma dei för vad du ska göre med innerröret, det enda som är ytterst olämpligt är att rikta innerröret utan att byta ut det, fortsätt inte heller att använda kärran, den ska in på besiktning i vilket fall, onödig kostnad att behöva betala böter, bättre att lägga samma pengar på reservdelar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

M_Persson

#14 » 00:24:00, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lånar tråden...
Finns det inneraxlar som reservdelar?
Dock ser det ut dom att jag ska köpa en helt ny axel till mitt släp då bromsköldarna är bortrostade med :(
M_Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:20, 28-07-2010
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-D 20 -1950
BM 36 -1952
Volvo T36 - 1956
Volvo T35 - 1954
BM 230 Victor - 1960
Volvo BM 350 TG, halvband, Vaggeryds agg och Tranåslastare - 196X?
ÖSA Skogsboxer -1962?
Volvo BM LM 620 - 1970

Michael Meier

#15 » 06:03:46, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inneraxeln är ju kort, mer rättvisande att säg axeltapp, endast friktionen mot gummistavarna som håller dessa på plats, å andra sidan, den är inte fy skam.
Profilen är inte hejarsmidd tillsammans med armen, en bit profil i bestämt utseende och god kvalité. likväl som det yttre axelröret.
Det är endast som komplett axel den säljs, anpassad till en bestämd kärra, förutom torsionsstavarna, priset motsvarar arbetskostnaden för reparationen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se