Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Var köper man bromsbackar till vettiga priser?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Andreas_77 (trådstartaren)

#1 » 18:26:47, 26-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite pinsamt men så här kan det gå om man har bråttom. Vi hämtade en snöskoter (ej körbar) och av flera anledningar blev det enklast att koppla loss släpvagnen för att lasta skotern. Självklart var det tvunget att luta så jag drog åt bromsen på släpvagnen. Det gick ganska bra att lasta skotern, förutom att det börjde regna igen.
Hade en bit att åka hem, så det blev lite bråttom att koppla på vagnen och komma iväg.
Trist att köra 15 mil i genomblöta kläder.
Efter några kilometer så började det ryka från vänster bakhjul på släpvagnen.
Jag hade glömt lossa bromsen :ohnej:

Väl hemma kunde konstateras att det som var kvar av själva friktionsmaterialet hade släppt i limningen.
Bromsarna var väl inte i särskilt bra skick innan det här hände heller, eftersom jag inte ens kände att bromsarna låg på. Men dom hade troligen klarat en besiktning till efter en justering.

Nu verkar det inte vara några större problem att få tag på nya backar och lager trots att släpvagnen är en Hebytrailer från 1977. Och det ska man givetvis vara tacksam för. Men priset var värre än väntat.

TSV nr är 173P
Mekonomen vill ha 1230kr för backar med monteringsdetaljer. :insomnia: RINAB är något billigare med 1062kr.
Sen kostar lagren några hundralappar också. Vet ärligt talat inte om det är värt det då vagnen är väldigt risig i övrigt.

Så till min fråga. Finns det något bra ställe att beställa bromsdelar till lite vettigare priser än här i Sverige?
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor



Janson1

#2 » 18:49:08, 26-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltema har ju en del, har du kollat där?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Andreas_77 (trådstartaren)

#3 » 19:01:55, 26-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för tipset.
Kollade där nu men dom har tyvärr inte till TSV 173P
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#4 » 20:03:32, 26-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du köper Valeryds backsats har du största chansen att få jämn bromsverkan. De har lite mjukare belägg så du har större chans att få till det utan att byta trummor!
Upphettas en trumma ordentligt så härdar den och blir glashård i friktionsytan även om den putsas. Då har man liten chans med de hårdare originalbeläggen som är gjorda för att hålla länge. Valeryd är mer kortlivade men de är också mer förlåtande mot glaserade trummor. Egentligen är det bromskraften som blir högre så det blir mer plats för avvikelser. Med 2,2 i bromskraft blir 30% mer att spela på än med 0,8 om man säger så!
Vi monterar vid normal bromsservice bara original bromsbackar, men efter varmgång så blir det Valeryd när de kan få tillräckligt bra bromskraftfördelning rent procentuellt vid bromsprov.
Men inte lika länge, men lossar du bara bromsen så håller de i vart fall flera år. Och förmågan att rosta fast när vagnen stått länge får du på köpet. Men det kan man ta i det fallet när nya trummor vkostar som en halv gammal vagn ungefär!
Och svarvning är ingen lösning när du måste svarva så mycket så backarna måste radialslipas innan montering.
Tillägg: Är du riktigt snål så har vi nog begagnade backar i "backtunnan" som kan gå att använda om du vill chansa med kasserade prylar. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas_77 (trådstartaren)

#5 » 21:43:46, 26-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade faktiskt inte tänkt på att trummorna också kan ha tagit skada.
Bra tips om backarna från Valeryds. Om de skulle slitas snabbare gör inget i det här fallet
då vagnen troligen snart har gjort sitt. Den används ganska ofta så risken att dom ska fastna är ganska liten. Begagnat vet jag inte om man törs chansa med. Bilprovningen gillar ju att råna folk som ska besiktiga släpvagnar, så man vill helst inte riskera att åka dit flera gånger. Men tack för erbjudandet. :thumme:

Om man skulle regga om den till obromsat, vad är det då som gäller?
Räcker det att spärra påskjutsbromsen så kanske det kunde vara ett alternativ.
Är det ett krav att byta axel så är det bara att glömma. Skulle bli alldeles för dyrt.

Dessutom har originalaxeln ståltorsionsfjäder.
Att byta den mot en gummifjädrad vore ju som att plocka ur russinet ur kakan och kasta bort det. Och dessutom få betala för att göra det. :mrgreen:
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#6 » 22:47:57, 26-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan använda din axel och spärra påskjutet på obromsad vagn. Men det är bara 750 kg totalvikt som gäller vid obromsat, så du får under 500 kg maxlast på den vagnen. Men klarar du dig med det så är det inga problem att ändra den till obromsad. Tänk bara på att du får inte svetsa i påskjutet för att spärra det utan du får göra en spärr med en hylsa som hindrar rörelsen eller låsa med en bult som du hävdar det fanns ett lämpligt hål till.
Och tänk även på att reg.bes kostar en bra slant! Runt 1000:- , men sedan blir vagnen skattebefriad så där spar du en liten slant.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Eucharn

#7 » 23:52:49, 26-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att brodern beställde från någon tysk sida, tror att han landade på en femhundring för backar hemma i brevlådan, kan kolla upp det i morgon.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

igelkottar

#8 » 10:41:16, 27-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

LeifAndersson

#9 » 12:22:07, 27-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det nog inte billiga backar i första hand han söker utan lämpliga backar efter en varmgång.
Köper man billiga hårda backar och sedan får komplettera med nya trummor för att få det hela genom besiktningen så blir det ändå dyra backar! Blir svårt att glädja sig åt att man i vart fall hittade billiga backar i det läget! :???:
Har man inte tillgång till trumsvarv och radialslip är det endast mjukare band som möjligen kan hjälpa efter en ordentlig varmkörning. :sad:
Det enda som är bra med Valeryds backar är att banden är optimerade för eftermarknadsmontage och snabbt anpassar sig efter en sårig trumma, men de greppar även hyfsat på en glaserad yta.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas_77 (trådstartaren)

#10 » 20:55:04, 27-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset om CARAVANing & FRITID. Helt klart i den prisklass jag hade tänkt mig.
Vore det frågan om normalt slitage på dom gamla backarna så hade jag beställt direkt.

Men som Leif säger så är nog Valeryds backar det som gäller i det här fallet.
Mekonomen kör väl sin "REA-helg" snart. Blir nån krona billigare iallafall.
Annars låter obromsat som ett alternativ.
Hmm..alltid dessa val :klia:
Inte sällan mellan alternativ "A" som är dyrt och trist, och alternativ "B" som är.. ja.. precis lika dyrt och trist som det förra.

Lär kolla närmare på infästningen av axeln också.
Vet att bes-gubbarna nämnde något om rost där vid förra bes.
Är nog lika bra att jag passar på att varna för att det dyker upp en ny tråd om lågprissläpvagnar inom en snar framtid...
Tack till alla som svarat.
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#11 » 07:46:16, 28-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

CARAVANing & FRITID var inte lågpris snarare tvärt om, tänk på att priset på en del backar var/st. Var rekommenderade cirkapriser rätt över utan minsta rabatt!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se