Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Sävsjösläp = vilken bilmodels fälg?

53 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera släpfordon i detta forum

Galne

#16 » 13:52:48, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Vårat hästsläp centrerar inte heller på centrumet , levererat så från tillverkaren ( Reko),samt att nuförtiden har man hjulskruvar istället för hjulmuttrar upplever det som lite knöligt att skifta hjul , svårt att få hjulet på rätt ställe .
Göran i Björnarbo


Skruvar är djävulens påfund, pinnbult med mutter är mekanikers vän!

Om man struntar i navhålet har man missförstått hela konceptet med hjulinfästning.


Glad maskinist!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700



LeifAndersson

#17 » 14:16:04, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga släpfälgar centrerar på navet, skulle i praktiken betyda att de centrerade på navkapseln på moderna kompaktlagerbromstrummor. :???:
Köp kompletta hjul hos din lokala släpsäljare, han har både dubbat och odubbat till bra pris och vet vad du ska ha. Men till småvagnar är begagnade hjul från Skoda Caddy/Felicia populära om du hittar några! Vi tar alla sådana Skoda och 14" från VW transport som den lokala bilskroten får in. VW transport har de kraftigaste fembultade fälgarna med MB fattning det går att få tag i till släp!
Och de har inte passning mot navet på något vis utan ett väl tilltaget centrumhål! Centrering not ett eventuellt nav tillhör forntiden i dag på hjultryck upp till dryga 1000Kg. Så alla vanliga släp hamnar med god marginal där.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stefan1972

#18 » 14:57:53, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

som redan nämnts så har navet ingen bärande funktion som många tror, är det korrekt draget så är det friktionen mellan fälg och nav som bär. Inte att det styr på nåt. Styrningen är enbart en styrning.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud

#19 » 15:50:18, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför tycks det så kinkigt på bilar med rätt navhål om vagnar som bär högre vikt per hjul inte kräver det?
Vill även minnas att äldre vagnar jag haft har haft navstyrning på fälgarna, kan dock inte säga om det varit org,fälgar på dom
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud

#20 » 15:54:01, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Galne skrev:
Göran Ekman skrev:Vårat hästsläp centrerar inte heller på centrumet , levererat så från tillverkaren ( Reko),samt att nuförtiden har man hjulskruvar istället för hjulmuttrar upplever det som lite knöligt att skifta hjul , svårt att få hjulet på rätt ställe .
Göran i Björnarbo


Skruvar är djävulens påfund, pinnbult med mutter är mekanikers vän!

Om man struntar i navhålet har man missförstått hela konceptet med hjulinfästning.


Glad maskinist!
:off_topic: Svetsade främre avgasröret på en Opel igår, och det satt med 4 skruvar mot grenröret, varav 1 gick av och fick borras ur.
Gissa om det var onödigt besvärligt att styra dit packning och avgasrör samtidigt i ett trångt, icke ergonomiskt utrymme :ohnej:
Blev inte helt 100% tätt, men orkar inte bry mig mer då jag ska besikta om en timme, men blir det avgas 2a beställer jag ny packning och 4 pinnbultar och korrigerar opels konstruktionsmiss :back_to:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

tortap

#21 » 17:22:08, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I bilen känner man den mystiska obalans som blir av att skippa navringarna. I släpet är det inte lika kinkigt och man håller ca 80 bara.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

QV_ (trådstartaren)

#22 » 17:44:06, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Köp kompletta hjul hos din lokala släpsäljare, han har både dubbat och odubbat till bra pris och vet vad du ska ha.


Det var det jag gjorde. Fick ett hjul som klarade mera belastning sa han.
Med tanke på att vikten är dubbelt upp så är det en rejäl 4 bultad fälg jag fick.
Dom har bara en 4 bultad så det skall passa till alla deras släp oavsett viktklass.

Men nu sitter de där. Blir bara lite extra motion när de skall upp på lagerplats vår och höst.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

LeifAndersson

#23 » 17:46:31, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser en modern bromstrumma ut till ett släp, vad skulle fälgen styra på här? Navkåpan är det enda som kunde komma i fråga, och det låter som en obra lösning. Bara att konstatera att det är ingen styrning i centrum för fälg på en vagnaxel!
Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ac tc

#24 » 17:51:00, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordlander skrev:Det är friktionen mot hjulnavet som ska hålla fälgen inte navcentrum eller bulten i sig.

Helt rätt.
- centrumstyrningen är för att få noggrannare centrering och därmed högre komfort. Hjälper även till när
man har otyget att använda hjulbultar istf muttrar.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

nordlander

#25 » 20:14:19, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Galne skrev:Nja friktionen skall se till att hjulet bromsar och hjulbultarna skall skapa friktionen. Vikten skall bäras upp av hjullagret vi navet, annars hade det ju inte behövts olika anpassningsringar till eftermarknadsfälgar och alla fälgar kunde ha stort hål så de kunnat sitta på olika nav.

Finns ju en anledning att fälgar har olika navhål!


Glad maskinist!


Konstigt då att det finns många bilar utan navcentrering. Ett helvete att få dit fälgen men det håller onekligen ändå. Hade så på min LT31.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

Turbodiesel

#26 » 20:18:59, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag föredrar skruvar till hjul, muttrar blir gärna deformerade (kläms ihop något) och går trögt hela vägen ut, samt att det ibland är svårt att få rätt gäng med dåliga muttrar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Loke

#27 » 20:52:23, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Vårat hästsläp centrerar inte heller på centrumet , levererat så från tillverkaren ( Reko),samt att nuförtiden har man hjulskruvar istället för hjulmuttrar upplever det som lite knöligt att skifta hjul , svårt att få hjulet på rätt ställe .
Göran i Björnarbo

Om man tycker att det är bökigt att få hjulet på plats om man inte har någon "kant" att vila fälgen på för att få in hjulskruvarna så kan man tillverka ett verktyg för detta av en gammal hjulskruv som man kapar bort skallen på, eventuellt svetsar på en liten förlängning och använder den som temporär pinnbult att "hänga" hjulet på när man skruvar in övriga skruvar. Ett sånt verktyg fanns för övrigt med i Mercedes hjulbytarverktyg på 60 talet...Så gammal är jag inte, hade en 65:a merca på 80 talet. :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Iznogoud

#28 » 20:56:20, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
Göran Ekman skrev:Vårat hästsläp centrerar inte heller på centrumet , levererat så från tillverkaren ( Reko),samt att nuförtiden har man hjulskruvar istället för hjulmuttrar upplever det som lite knöligt att skifta hjul , svårt att få hjulet på rätt ställe .
Göran i Björnarbo

Om man tycker att det är bökigt att få hjulet på plats om man inte har någon "kant" att vila fälgen på för att få in hjulskruvarna så kan man tillverka ett verktyg för detta av en gammal hjulskruv som man kapar bort skallen på, eventuellt svetsar på en liten förlängning och använder den som temporär pinnbult att "hänga" hjulet på när man skruvar in övriga skruvar. Ett sånt verktyg fanns för övrigt med i Mercedes hjulbytarverktyg på 60 talet...Så gammal är jag inte, hade en 65:a merca på 80 talet. :grin:


Loke
Brukar dra åt handbromsen och liksom vrida hjulet på trumman för att få i första hjulbulten, resten går lätt som en enkel sedan.

Annars är pinnbultstricket utmärkt vid arbete med remskivor på ex,vis vattenpumpar mm i trånga utrymmen.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Inge79

#29 » 19:04:28, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Galne skrev:Om man struntar i navhålet har man missförstått hela konceptet med hjulinfästning.


Fortell det til Toyota...

Bild

Edit: dette er altså bakhjulet på en Toyota Hilux Mk2 (1984-88) med originale (rustne...) stålfelger, og som det fremgår av bildet; ca. 15-20 mm større navhull enn flensen på bakaksel. Frihjulsnavene på foraksel har større diameter, men ingen nøyaktig sentreringsflens som passer navhullet der heller.
Senast redigerad av Inge79 00:04:54, 07-01-2017, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss

Mattias Petterson

#30 » 23:26:43, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
Göran Ekman skrev:Vårat hästsläp centrerar inte heller på centrumet , levererat så från tillverkaren ( Reko),samt att nuförtiden har man hjulskruvar istället för hjulmuttrar upplever det som lite knöligt att skifta hjul , svårt att få hjulet på rätt ställe .
Göran i Björnarbo

Om man tycker att det är bökigt att få hjulet på plats om man inte har någon "kant" att vila fälgen på för att få in hjulskruvarna så kan man tillverka ett verktyg för detta av en gammal hjulskruv som man kapar bort skallen på, eventuellt svetsar på en liten förlängning och använder den som temporär pinnbult att "hänga" hjulet på när man skruvar in övriga skruvar. Ett sånt verktyg fanns för övrigt med i Mercedes hjulbytarverktyg på 60 talet...Så gammal är jag inte, hade en 65:a merca på 80 talet. :grin:


Loke

Detta dorn fanns iallafall bland orginal verktygen till min bmw 525 -91
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se