Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Sävsjösläp = vilken bilmodels fälg?

53 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera släpfordon i detta forum

Ivar Risslén

#31 » 23:35:30, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mercedes hade det redan på femtio-talet. Men nu för tiden så använder jag oftast en skruvmejsel som jag sticker in i ett hål och sedan väger upp fälgen med. Sedan så är det bara att vrida lite på hjulet så att nästa skruvhål passar. Lätt som en plätt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



PerÖ83

#32 » 23:43:00, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar stoppa en bult i en långhylsa som jag sätter i fälgen innan jag lyfter dit den :thumme:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

LeifAndersson

#33 » 23:51:41, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att hjulskruvar är ett bra system och samtidigt ett självreglerande stolleprov. Klarar man inte av att hitta ett lämpligt system för att få hjulet på plats enkelt med hjulskruv så borde man avhålla sig från skruvande, och lämna det till någon annan och ägna sig åt något man har fallenhet för istället! :mrgreen:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#34 » 09:58:30, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Tycker att hjulskruvar är ett bra system och samtidigt ett självreglerande stolleprov. Klarar man inte av att hitta ett lämpligt system för att få hjulet på plats enkelt med hjulskruv så borde man avhålla sig från skruvande, och lämna det till någon annan och ägna sig åt något man har fallenhet för istället! :mrgreen:

Vad är det som gör att du anser att hjulskruvar är ett bra system?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

LeifAndersson

#35 » 10:19:43, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket vanligare med skador när det är pinnbult med mutter, mycket lätt att en tunn mutter skadas om den sitter hårt och "kramar" pinnbulten under hela lossningen och dessutom skadar gängan på pinnbulten så det blir ett komplicerat byte som man sluppit med hjulskruv. Så rent underhållsmässigt så föredrar vi absolut hjulskruv!
Enda nackdelen med hjulskruv på trumbromsar är att många ska i bästa "Bosse bildoktorstil" doppa skruven i kopparpasta så det sitter en fin klick på varje skruv som kastas ut på bromsbanden och förstör dem, och det finns tom. Lirare som sprutar ordentligt med "VD40" i skruvhålen innan de monterar skruvarna! Så helt idiotsäkert är det inte med hjulskruv heller.
Men välsmorda bromsband skapar ju sysselsättning, så det är kanske inte så dumt på det viset heller! :mrgreen:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Iznogoud

#36 » 10:41:24, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparpasta borde liksom remspray förbjudas för vanliga bilägare, usch och fy för att skruva med en bil som doppats i kopparpasta!

Ett byte av hjulbult/pinnskruv är väl enklare än gänga om en bromstrumma eller hjulnav vid skadade gängor? :klia:

jag tycker själv bäst om hederliga hjulbult/pinnskruv som på en gammal 240 för att a ett exempel.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

LeifAndersson

#37 » 10:52:38, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så långa gänggångar i bromstrummorna på vagnar i vart fall så det är sällsynt att det blir några skador där vid normal drift. Skadas gängorna i trumman har någon kört med fälgarna lösa, nästan omöjligt att skada gängen annars om man inte är oerhört oförsiktig när skruven dras i. Man ser ofta mekaniker som sätter skruv eller mutter i mutterknackaren och sen bara tvingar på muttern eller skruven oavsett hur den tagit gäng! Dra några varv för hand innan någon maskin används så slipper man skador! 90% av alla vagnar har hjulskruv i dag, men ändå så är det över hälften mutterförband man får åtgärda! :sad: Så visst funkar hjulskruv bättre!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Iznogoud

#38 » 11:01:44, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det där med att handdra en mutter/skruv några varv verkar vara en bortglömd metod i muttermaskinernas värld.
Likaså momentdragningen, full fart på högsta utväxlingen på muttermaskinen gäller. Det ska ju sitta fast... Med resultat att gängorna töjs ut och skadas och skadas och skadas... för varje hjulbyte som sker utan att muttrarna byts.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#39 » 11:13:12, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den som har sett hur hjulmuttrar till en gammal fransk bil med Michelinfälgar (skålformad bricka fastnitad på muttern) ser ut efter några års misshandel med mutterdragare och obefintlig smörjning, använder aldrig mutterdragare på hjulmuttrar eller -skruvar sedan.
Jag brukar lossa med fälgkors (eller, vid behov, grövre tillhyggen), skruvar ur och i skruvarna med en liten elskruvdragare, drar åt med momentnyckel.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson

#40 » 11:23:20, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här drar vi alltid med momentstång och kontrollerar dragningen för hand med ett vanligt dragskaft. Då har man så bra koll på åtdragningen som möjligt. Litar inte 100% på momentstången, det är ett bra hjälpmedel, men som sagt litar inte 100 på den. Känns bra med en manuell kontroll som sista åtgärd, men använder inte momentnyckel när det förtar lite av "känslan" man får när man känner på en hjulskruv manuellt, inget kan ersätta den!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mikkel

#41 » 11:49:09, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Opel Astra har så bra navstyrning att det är lögnih#lsike att få på fälgen. Måste stålborsta bort rost och ibland ta fram filen. Dags att smeta på något kanske: 556, fett, kopparpasta, messmör ? Tips ?
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Iznogoud

#42 » 12:27:07, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högtrycksfett brukar jag använda, enkelt att applicera och kladdar inte som kopparpasta.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Galne

#43 » 12:41:38, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Min Opel Astra har så bra navstyrning att det är lögnih#lsike att få på fälgen. Måste stålborsta bort rost och ibland ta fram filen. Dags att smeta på något kanske: 556, fett, kopparpasta, messmör ? Tips ?


Antikärvpasta av något slag funkar, finns mycket och välja på. Kopparpasta är bara en sak, sen ska det vara TUNT inte stora kletiga lager. Metallerna i pastan som ska motverka kärvning inte att det är kläggigt!!


Glad maskinist!
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

LeifAndersson

#44 » 12:44:22, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kuggfett, sådant man använder på öppna kuggtransmissioner är bra men skitigt om man får det på fingrarna!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#45 » 13:19:02, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Min Opel Astra har så bra navstyrning att det är lögnih#lsike att få på fälgen. Måste stålborsta bort rost och ibland ta fram filen. Dags att smeta på något kanske: 556, fett, kopparpasta, messmör ? Tips ?


Se till att alla rostrester verkligen är borta innan du börjar fetta in. Om det är lättmetallfälgar, så använd någon antikärvpasta med aluminiumpulver hellre än kopparpasta. Dels finns det en som heter Never-Seez, och vissa år (vet inte hur det är just nu) säljer även Biltema något "aluminiumfett".

Ett klassiskt sätt att få fälgarna att fastna på en Opel från 80-talet lär för övrigt vara att använda VW-fälgar (eller ev var det tvärt om, dvs Opelfälgar på VW). Samma bultdelning men några tiondelar mindre centrumhål. Jag vet en som höll på att inte få loss fälgarna, det slutade med att han lossade alla hjulskruvar och körde några varv runt kvarteret, sen gick det att få loss dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se