Vanliga personbilhjul (plåtfälgar) gör jag som följer med om jag har kompressorn som vanligt på max
tryck ut:
Mina egna kör jag enbart med min mutterdragare som jag har sex lägen på, kör jag på trean så blir det exakt som om jag dragit muttrarna för hand, går alltså att lossa för hand efter viss kraftansträngning.
Är det "okända" bilar så brukar jag känna efter om det känns lämpligt draget på första fälgen, men blir i regel alltid "trean" som gäller oavsett bilmodell ändå.
Aluminiumfälgar som jag skruvar tillbaks efter reparationer på framvagnar åt folk (händer sällan) kör jag lite lugnare med knacken och drar efter det sista med fälgkorset.
Som smörja använder jag oftast kopparpasta utblandad med några droppar vanliga motorolja, den utblandade kopparpastan stelnar inte med tiden som den annars kan göra.
Ang momentnyckel på fälgar (för vanlig körning)...där har gränsen passerats för hur "ängslig" man får vara, man måste väl rimligtvis få en känsla för vad man håller på med tycker jag, åtminstone i min värld.
Har nämnt detta förr, har faktiskt aldrig någonsin sett någon som använt varken momentstav eller momentnyckel på hjulbultar, varken till lastbilar eller personbilar under hela min livstid hittills, så nog tror jag att det funkar bra ändå. Det kan väl vara okej om man är helt novis för sånt här men har man hållit på ett tag så borde man väl som nämnts till slut utvecklat en känsla för det man sysslar med, tycker jag.
Då det gäller lastbilshjulen så måste man ju efterdra (känna på) dessa efter en tids körning om hjulen varit av. I övrigt håller man ju stenhård koll på hjulmuttrarna oavsett, koll varje dag samt att man känner efter med dragskaftet mellan varven, man vill ju liksom inte hamna i sitsen att man tappar ett
hjul på grund av att man inte ids göra säkerhetskontrollen.
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...