Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Sävsjösläp = vilken bilmodels fälg?

53 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera släpfordon i detta forum

Göran Ekman

#46 » 14:58:48, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag fått en en massa motiv till varför skruv är bättre än mutter, får fixa en lämplig styr pinne till hästsläpet.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



LeifAndersson

#47 » 15:10:23, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drar du bara i parkeringsbromsen när du ska skruva hjul går det hur lätt som helst! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mikkel

#48 » 15:53:03, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för tips om smet på navet. Vinterfälgen är av stål och sommarfälgen lättmetall. Det är väl stålfälgen som fastnar vill jag minnas :klia: Lättmetallfälgen har en plastring mellan.

Angående hjulskruvar så har jag en sån där "lås"-skruv med en speciellt kodad hylsa (vad det nu kallas?) som stöldskydd. Den ingick i beg.bilköpet med nya lättmetallfälgar (som hade stulits och blivit ersatta).
Är det bara jag som jönsar med dessa låsskruvar ? det är väl snart stålfälgar som får antikvärde.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

jonnordvall

#49 » 16:39:50, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hemska saker! Låsprylarna alltså..:) skulle jag råka köpa någon bil med sådant igen så åker dom nog direkt i sophinken innan dom blir slitna och dras sönder eller att jag tappar bort nyckeln:)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

QV_ (trådstartaren)

#50 » 22:13:24, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Här drar vi alltid med momentstång och kontrollerar dragningen för hand med ett vanligt dragskaft. Då har man så bra koll på åtdragningen som möjligt


Normalt skulle jag hålla med på detta men efter att ha observerat "folk" så betyder det inget länge....
Personen ifråga drog hjulbultarna med muttermaskin. Sedan tog personen fram momentnyckel och "klicka" (alltså drog monentnycken till ett klickade ljud uppkom) och sedan var det klart.

Visst låter det bra, eller hur.
Hade sedan hjulbultarna rört sig när ha använde momentnycken så hade det varit OK! Men drar man bulten till mer än 12 kg så spelar det ingen roll om man går efter med en momentnyckel på 12kg! Det är bara bortkastad tid.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

LeifAndersson

#51 » 23:58:29, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bidrar ju inte till exakt dragning precis, men han fick ju koll på att de inte var för löst dragna i vart fall. Så man kan ju säga att han var ju ändå en bit på väg så att säga! Om sedan bromstrumman var dragen så den var sned och vind och skruvarna inte går att lossa vid god vigör tycker han säkert inte är hans problem! :sad: En del tycks anse att hjul ska dras med MINST ett visst moment! DEt är därför jag tycker det är meningslöst att kontrolldra med momentnyckel efter dragning med momentstav. En enkel koll med dragskaft visar om något trots allt blivit fel.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Loke

#52 » 14:40:54, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanliga personbilhjul (plåtfälgar) gör jag som följer med om jag har kompressorn som vanligt på max tryck ut:
Mina egna kör jag enbart med min mutterdragare som jag har sex lägen på, kör jag på trean så blir det exakt som om jag dragit muttrarna för hand, går alltså att lossa för hand efter viss kraftansträngning.
Är det "okända" bilar så brukar jag känna efter om det känns lämpligt draget på första fälgen, men blir i regel alltid "trean" som gäller oavsett bilmodell ändå.

Aluminiumfälgar som jag skruvar tillbaks efter reparationer på framvagnar åt folk (händer sällan) kör jag lite lugnare med knacken och drar efter det sista med fälgkorset.

Som smörja använder jag oftast kopparpasta utblandad med några droppar vanliga motorolja, den utblandade kopparpastan stelnar inte med tiden som den annars kan göra.

Ang momentnyckel på fälgar (för vanlig körning)...där har gränsen passerats för hur "ängslig" man får vara, man måste väl rimligtvis få en känsla för vad man håller på med tycker jag, åtminstone i min värld.

Har nämnt detta förr, har faktiskt aldrig någonsin sett någon som använt varken momentstav eller momentnyckel på hjulbultar, varken till lastbilar eller personbilar under hela min livstid hittills, så nog tror jag att det funkar bra ändå. Det kan väl vara okej om man är helt novis för sånt här men har man hållit på ett tag så borde man väl som nämnts till slut utvecklat en känsla för det man sysslar med, tycker jag.

Då det gäller lastbilshjulen så måste man ju efterdra (känna på) dessa efter en tids körning om hjulen varit av. I övrigt håller man ju stenhård koll på hjulmuttrarna oavsett, koll varje dag samt att man känner efter med dragskaftet mellan varven, man vill ju liksom inte hamna i sitsen att man tappar ett hjul på grund av att man inte ids göra säkerhetskontrollen.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Sparrow

#53 » 20:24:24, 27-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har då alltid använt momentnyckel på lb-framhjul 60 kp o utan ansatt p-broms . Muttermaskinerna passar bäst att lossa med. Jag brukar nyttja mutterdragaren att dra fast med lite lagom, och sen använda känsla/erfarenhet vid slutdragning för hand eller med momentnyckel.För att kunna lita på momentstaven så måste ju mutterdragaren vara så effektiv att momentet uppnås. Det kan ju påverkas av tryckfall i luftledningen,sliten maskin mm . Gamla Scaniabilar brukar va känsliga för obalans i framhjulen ( egen erfarenhet ) Mvh Sparrow
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se