Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Obegripliga uppgifter påhängsvagnar

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

qqq (trådstartaren)

#1 » 13:44:09, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sitter och kollar in regdata för en maskintrailer, reg NEE 126, årsmodell 1988. Den är 3-axlig med styrande sista axel.
Jag blir inte klok på hur fordonsdatan hänger ihop.

Axelavst. 1-2 136 cm (obs ej angivet i regdatan)
Axelavst. 2-3 227 cm (obs ej angivet i regdatan)
Längd 17200 mm
Bredd 2600 mm
Höjd Uppgift saknas.
Tjänstevikt (faktisk vikt) 15340 kg
Max lastvikt 54660 kg
Totalvikt 70000 kg
Ursprunglig totalvikt 70000 kg
Skattevikt 24000 kg
Skattevikt låst Ja
Bakre överhäng 1120 mm
Lastutrymmets längd 13500 mm

Antal axlar 3
Axel - 1
Max axelavstånd axel 1-2 1360 mm
Däckdimension Uppgift saknas.
Fälgdimension Uppgift saknas.
Garanterat axel/boggitryck 25000 kg
Totalviktsfördelning 25000 kg

Axel - 2
Max axelavstånd axel 2-3 2270 mm
Däckdimension 285/70R19,5
Fälgdimension Uppgift saknas.
Garanterat axel/boggitryck 45000 kg
Totalviktsfördelning 45000 kg

Övrigt
CHASSINUMMER PLACERAT PÅ RAMBALK HÖGER BAK OM BELASTNINGEN
PÅ NÅGON AXEL ÖVERSTIGER 13000 KG FÅR FORDONET EJ FRAMFÖRAS
MED HÖGRE HASTIGHET ÄN 40 KM/H

borde inte skattevikt vara = tjänstevikt ?

"axel1" är en helt missledande benämning då man avser belastning vid vändskivan, och samma sak med axel 2.
Där avses belastningen på de 3 axlarna sammanslaget.

Så här står det på en annan 3 axlig maskintrailer som är årsmodell 1991, där verkligt aa är 135 cm mellan axlarna:

Längd 16000 mm
Bredd 2600 mm
Höjd Uppgift saknas.
Tjänstevikt (faktisk vikt) 15080 kg
Max lastvikt 38920 kg
Totalvikt 54000 kg
Ursprunglig totalvikt 54000 kg
Skattevikt 24000 kg
Bakre överhäng 1900 mm
Lastutrymmets längd 12500 mm

Axlar och hjul
Antal axlar 3
Axel - 1

Max axelavstånd axel 1-2 1350 mm
Däckdimension 265/70R19,5
Fälgdimension Uppgift saknas.
Garanterat axel/boggitryck 24000 kg

Axel - 2
Max axelavstånd axel 2-3 1350 mm
Däckdimension 265/70R19,5
Fälgdimension Uppgift saknas.

Garanterat axel/boggitryck 30000 kg

Axel - 3
Däckdimension 265/70R19,5
Fälgdimension Uppgift saknas.

I det här fallet så skriver man om axelavstånd mellan axel 1-2 och aa mellan axel 2 och 3....
men inte i det första exemplet.
F-n vad värdelöst fordonsregistermyndigheten är, som inte kan ha riktiga benämningar och riktiga data på grejerna.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



qqq (trådstartaren)

#2 » 14:27:54, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett 3e exempel. En 2axlig bollnäs maskintrailer från mitten av 60-talet

Längd 12400 mm
Bredd 2500 mm
Höjd Uppgift saknas.
Tjänstevikt (faktisk vikt) 13720 kg
Max lastvikt 25000 kg
Totalvikt 38720 kg
Ursprunglig totalvikt 38720 kg (enligt orginaltypskylt så är totalvikten hela 65 ton !)
Skattevikt 18000 kg
Skattevikt låst Ja
Lastutrymmets längd 6000 mm.

Antal axlar 2
Axel - 1
Max axelavstånd axel 1-2 1420 mm
Däckdimension Uppgift saknas.
Fälgdimension Uppgift saknas.
Totalviktsfördelning 14740 kg

Axel - 2
Däckdimension 12.00-20
Fälgdimension Uppgift saknas.
Totalviktsfördelning 23980 kg

Även här en soppa av sammanblandade uppgifter.

skattevikten borde väl vara tjänstevikt, eller... ?
Om man tänker sig här att ursprungliga totalvikten på 65 ton skulle fördelas så att 23980 hamnade bak, så skulle dragbilen få 65000 - 23980 = 41020 kg på boggin / tandemen... hur tänkte man hos tillverkaren då ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

qqq (trådstartaren)

#3 » 14:47:15, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här står det i skatteverkets information:
http://www.skatteverket.se/download/18. ... 150108.pdf

"Skattevikt
Skattevikten är
– för personbilar klass I, motorcyklar, traktorer och motorredskap = tjänstevikten,
– för personbilar klass II, bussar, lastbilar, tunga terrängvagnar och andra släpvagnar än
påhängsvagnar = totalvikten och
– för påhängsvagnar = den del av totalvikten som vilar på fordonets fasta axel eller fasta
axlar.

så i första exemplet med en totalvikt på 70 ton och uppgiven del av totalvikten bak på 45 ton, borde då följdaktligen skattevikten vara 45000 kg, inte 24000 kg... ja det är logiskt och bra, suuck.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Hymas 89

#4 » 17:55:32, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Max skattevikt för 3 axlig påhängsvagn är i Sverige 24 ton.
Den delen av trailern som ligger på dragbilen, svanhalsen med kingpin, skattas på dragbilen. En dragbil har ca dubbelt så hög skatt som motsvarande "vanlig" lastbil, då den skattar för trailern.
därför skattas en trailer endast för axlarna. Max belastning som du skriver om i exemplet med 70 ton, är endast för dispans transporter ooch skattas ej för.
Att det står fel i reg. bevis är tyvärr inte unikt ovanligt, beroende på besiktningsmannens kunskap vid regbesiktningen.
På nya fordon idag sedan ett par år är det leverantören som lämnar vkit och mått till besiktaren, och dessa uppgifter skrivs in.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

1 person gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se