Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Ny axel till Thule släp - Ls0750

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Bigswede (trådstartaren)

#1 » 20:38:19, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

jag har ett släp som jag har köpt prisvärt (hoppas jag) som har en trasig axel efter ett nav haveri pga. glömd handbroms. Nu funderar jag, skall jag skaffa en ny bromsad axel eller köpa en obromsad och registrera om den, går det?

Bild

Hur tänkte dom när dom monterade typskylten i färdriktning, den utsätts ju för massor av stensprut etc...... :slag:


Bild

Jag tror att jag har kunnat läsa av det som stod...
Achstype: B 700 - 5
Auftragsnummer, für bestellung klp. Achse: 5491864
Achslast 1-Achse: 750Kg
Interne Daten: 020
Versionsunmmer: S
ETI-NUmmer: 811285
Achslast Tandemachse: 650

Så här skall den tydas, enligt ALKO.
Bild

Var får man tag i en Axel?
Skall jag typa om den eller inte?

Tack och hälsningar

Markus
Bigswede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:26, 31-07-2011
Ort: Hudiksvall - Wiemersdorf (Schleswig-Holstein)
Sverige



wol

#2 » 22:09:25, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är tveksam till att hela hjulaxeln skulle haverera på grund av en glömd handbroms det borde ju gå att byta ut dom trasiga delarna billigare än vad en komplett axel kostar.
Hör med bilprovningen vad som gäller om du skall bygga om den till ett obromsat släp det är ju trotts allt dom som skall godkänna ombyggnationen.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Bigswede (trådstartaren)

#3 » 14:49:47, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Wol,

förlåt jag var lite otydlig. Det har nog hänt mer än en gång. Den har varit inne på restaurering en gång och sedan hände samma sak och då så pass allvarligt att däcket och bromstrumman lossnade från pendelarmen. Jag skall ta ett bättre foto ikväll för att förklara.

//markus

1 person gillar det här inlägget.
Bigswede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:26, 31-07-2011
Ort: Hudiksvall - Wiemersdorf (Schleswig-Holstein)
Sverige

Bigswede (trådstartaren)

#4 » 00:38:03, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

här kommer en bild på hur den skadade sidan ser ut.

Bild

//Markus
Bigswede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:26, 31-07-2011
Ort: Hudiksvall - Wiemersdorf (Schleswig-Holstein)
Sverige

Ivar Risslén

#5 » 07:50:37, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lättast är nog att köpa en ny axel av samma typ som sitter där. Det finns en här på forumet som kan svara på frågorna om hur du ska göra och brukar fixa släp. Han bor i Sundsvallstrakten. Så du har inte så långt dit.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

LeifAndersson

#6 » 09:55:18, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga problem att fixa en axel till den där, är det märke vi jobbar med. Mer vanligt med Knott axel på LS750 men även Alko förekom fast det var mindre vanligt. LS 750 har varit med så länge så de finns med TRE axelfabrikat! :???:

Tillägg: Egentligen är den axeln med 160mm backar så dålig i grunden så du skulle fundera på att byta både axel och drag till Knott. Inte utan anledning den axeln försvann på hyrvagnar!
Faktum att just den bromsen som sitter på din vagn är den i särklass sämsta på marknaden! Alko med 200mm bromsar är det inga problem med, men den där "moppedbromsen" överlever sällan mellan besiktningarna! :sad:
Underdimensionerat skit helt enkelt!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#7 » 14:01:44, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns färdig sats med obromsad axel och fast fäste med kulhandske, bara att skruva dit med 8 skruvar totalt och regbesiktning. Kostnad runt 2,5k +m. Kanske den vettigaste lösningen men lite beroende på vad du ska använda den till, och vad du brukar dra med. Långtifrån alla bilar får dra 750 kg obromsat!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bigswede (trådstartaren)

#8 » 20:26:02, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Tack för alla svar.

Har väl inget direkt typiskt användningsområde typ lite allt möjligt med korta sträckor. Drar med stor bil i vanliga fall.

Kanske 1 gång per år med MC och lite prylar lastade fram och tillbaka till Tyskland.

Vad är det som inte överlever mellan besiktningarns? Slitage eller att den inte klarar av att inte användas?

Hälsningar markus



Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Bigswede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:26, 31-07-2011
Ort: Hudiksvall - Wiemersdorf (Schleswig-Holstein)
Sverige

LeifAndersson

#9 » 21:50:50, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går du igenom den där ordentligt med utbytta komponenter och hela baletten inför en besiktning så är risken väldigt liten att den tar sig igenom nästa besiktning om två år utan att den ses över grundligt igen! Det är helt enkelt den i särklass sämsta hjulbromsen på marknaden. Framtagen som ett budgetalternativ utan minsta krav på funktion, Alko 160mm är helt enkelt rent skit! Premiumbromsen på 50x200mm från samma tillverkare och avsedda för i det närmsta samma totalvikter är däremot riktigt bra, så det är inte så att de inte kan tillverka bra bromsar utan marknaden frågade efter något billigt och det här är resultatet! :sad:
Vi lämnar öht. inga garantier på Alko 160 bromsar, de funkar när de lämnar oss och tar sig igenom en besiktning, men att de funkar efter en längre tur går inte att lova! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

wol

#10 » 22:29:31, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det nu är en så dålig axel i grunden då är är det bättre att investera i en ny axel och skrota den gamla.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se