Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Däck, 145/80-10 vs 5.00-10?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

thorflot (trådstartaren)

#1 » 22:05:31, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rotade fram och lämnade in tre stk hjul, ett 5.00-10 och två 145/10, alla gamla och spruckna, till däck-krängarn, med besked om at jag ville ha tre stk 5.00-10 i retur. Eftersom det ska va 5.00-10 på släpet, och jag har två nya redan. ville ha 5 stk lika till släpet (4+reserv). Fick tillbaks tre stk 145/80-10 med besked om att det va samma. Blev lite forvånad eftersom han stod på sitt även om jag diskuterade en stund. Blev till att jag drog iväg med dom, gubben ska jo veta bättre enn jag?

Men jag tror detta ska bestridas lite. Vad jäg vet är det absolut inte samma? Inte mycket skillnad, men något diffar det på rulldiameter och bredd etc. Jag uppfattar detta som ett problem eftersom om jag kör med olika fram och bak, kommer dom större belastas mera, och då gå över tillåtet lastgräns om jag fyller fullt i flaket, i tillägg slits dom också därmed hårdare. Och så blir det fel ift. godkänningspapprena. Eller hur? Tar jag fel?

Edit: Lite feltryckande..
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST



torbjorn_forsman

#2 » 23:18:55, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaden är den att diagonaldäck betecknas med bredd i tum medan radialdäck har bredden angiven i mm.
När det gäller personbils- och liknande däck så blir ju diagonaldäck mer och mer udda, dyra och svåra att få tag på, men diagonaltekniken lever och frodas bland däck för andra ändamål (traktorer, mc, fyrhjulingar, skottkärror osv).

145/80-10 har enligt STRO handbok 2004 rullningsomkrets 1482 mm och ska monteras på 4" bred fälg.
Maxlast minst 325 kg och tillåtet lufttryck minst 240 kPa , om däcket tål mer bör det stå bland den finstilta texten på däcksidan.

5.00-10 hittar jag inga pålitliga uppgifter om, men av allt att döma ska det ha 3,5" fälg och åtminstone ett fabrikat jag hittade på nätet tål 425 kg och 340 kPa.

Ett skäl till att inte blanda radial- och diagonaldäck är att radialdäcken behåller samma rullningsomkrets och håller slitbanan plan oavsett lufttryck medan diagonaldäcken "sväller" och blir mer ballongaktiga ju högre trycket blir. Diagonaldäck kan alltså bli blankslitna på mitten om man kör med för högt tryck för aktuell last respektive slitna på kanterna men ha kvar mönster i mitten om de har gått med för lågt tryck, radialdäck är mindre känsliga för avvikande tryck.
Sen är det ju en annan sak att vilket däck som helst kan få skador (t ex cordsläpp, "bulor" ) om man pumpar dem över det tryck som tillverkaren tillåter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#3 » 14:44:09, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boogie vagn?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

LeifAndersson

#4 » 15:48:46, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

145/80-10 ersätter 5.00-10. Men de ska inte blandas. Lägg på 4st 145:or på vagnen och lägg ett 5.00 som reserv. :thumme:
Får du tag i nya 5.00 så är de av så udda märke att du ändå inte vill använda dem! :sad:
Vi fyller 2,5 bar i 145:or, ska sedan kunden överbelasta hjulen får han fylla mer luft själv. :???: (Man får se upp med de där små :djaevul: , de vill gå varma med kraftigt förhöjt lufttryck som följd! Riktiga Pang-däck!)
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

thorflot (trådstartaren)

#5 » 17:27:03, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar, alla.
Krängarn har nu gjort rätt för sej, och monterat 5.00-10.
Eftersom detta är dimmen som står i vagnkortet (och norska vegvesenet är mycket strickta på detta), och jag redan har två spett nya från ifjor, blir det så. Tycker inte jag har råd med att bekosta fyra nya på en vagn som går typ max 400-500 km om året.
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se