Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Dragkrok på släpet?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

Stridis2

#16 » 07:58:29, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Off-topic, jag vet, men det fanns ett kryphål på 60-talet (?), och det var om man körde med sprintkoppling. En god vän till min far körde med en Fiat 127 och drog en hemmabyggd trailer med en 10 meter lång träsegelbåt bakom. :uupps: Båten måste ha vägt flera ton, och den var så stor att man inte såg bilen framför. Polisen lär ha stoppat honom mågna gånger men han blev alltid släppt.
Totalt trafikfarligt och absolut inget att rekommendera, men den luckan har i alla fall blivit tilltäppt. :mrgreen:
:back_to:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



JonnyiBullaren (trådstartaren)

#17 » 08:32:28, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att göra släpet som atv'n skall köras på till efterfordon är som sagt direkt ointressant pg laglig hastighet. Det får nog bli som vanligt, vedkärran, lunningsvagn mm får hänga efter på "gud försyn"...

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Resultatet av regndans har en massa att göra med timing!
JonnyiBullaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:31, 11-12-2010
Ort: Bullaren, Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Pel Job 506
Volvo BM 430
Arctic Cat 650 H1

jörgen.ottosson

#18 » 16:37:14, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Off-topic, jag vet, men det fanns ett kryphål på 60-talet (?), och det var om man körde med sprintkoppling. En god vän till min far körde med en Fiat 127 och drog en hemmabyggd trailer med en 10 meter lång träsegelbåt bakom. :uupps: Båten måste ha vägt flera ton, och den var så stor att man inte såg bilen framför. Polisen lär ha stoppat honom mågna gånger men han blev alltid släppt.
Totalt trafikfarligt och absolut inget att rekommendera, men den luckan har i alla fall blivit tilltäppt. :mrgreen:
:back_to:


Det tror jag inte ( att det är en "lucka" och att den är tilltäpt...) efterfordon (tex. båtvagn eller skylift om den är byggd så.. ) får du dra på helt andra regler än en släpvagn. http://transportstyrelsen.se/globalasse ... 03_web.pdf
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se