Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Vilken båtvagn?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Simnil (trådstartaren)

#1 » 08:54:12, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skaffat en Gäddracer, en Linder Sportsman 400, och ska skaffa en obromsad trailer till den för att enkelt kunna flytta runt mellan småsjöarna, (och även för att slippa ha den liggandes vid sjön och få den stulen direkt).

Är det någon som har koll på vad som funkar och inte för aluminiumbåtar? I instruktionsboken skriver Linder att man inte ska använda trailer med enbart en sidorulle per sida, jag antar på grund av risken för bucklor. Min ursprungliga plan var att skaffa en vanlig vagn och byta ut sidorullarna mot luftfyllda hjul med lågt lufttryck för att öka anliggningsytan

Hursomhelst. Tiki har ett par vagnar i "600-storlek" som alla skulle passa bra. En variant har långa plastskenor istället för sidorullar, ungefär som jetski-vagnarna. men deras hemsida saknar en hel del info. Är detta en enkom vagn för aluminiumbåt? Är det bättre än sidorullar så det är klokt gå på denna? Prisskillnaden mot en med rullar är inte så farlig så det spelar roll.

Vagnen med skenor
http://www.tiki.se/peodukter/battrailer/be600-r-skenor
Standard med rullar
http://www.tiki.se/peodukter/battrailer/bs600-r


Edit: Mailade Linders kundtjänst och dom svarade inom timmen!! =) Dom rekommenderade starkt varianten med de långa skenorna då den varianten spred ut lasten på större ytor. So that's it folks =)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



Lars-Peter D

#2 » 15:41:08, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt vilar ju båtens köl på tillräcklig mängd rullor på centrumbalken, sidostöden är endast stöd. Personligen gillar jag de modeller som "kippar", blir mindre punkt-tryck då "båt-vaggan ställer sig i linje med kölen", från sidan sett. Utan kipp, blir bakänden på trailer, oftast hög, om man: backar ut trailer bara så långt att hjul-naven (lagren) inte blir dränkta.. (Lagren är aldrig täta och tar skada av vatten. Att fylla lagren med fett funkar inte om man skall dra längre sträckor... gör att lagren går heta. Tumregeln säger att 1/3 av rull-lagret fylls med fett.) Desto bredare sidostöden är, desto mindre blir trycket, torde dock räcka med dessa luftlösa däck där.

Är det inte möjligt att testa en tänkt modell före köp? Vore kanske det bästa... Alla prioriterar litet olika saker... MEN, en sak är säker: ingen gillar luftfyllda stöd-hjul, om det bara går att undvika...
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

johaniskogen

#3 » 19:22:05, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satsa på en med amerikanskt stuk, 2tum5 stående som är klädda med filt, stadigare än så blir de inte
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

toker

#4 » 20:33:22, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Linder väger ju så lite och det mesta hamnar på kölen så sidorullen lär inte få mycket tryck.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Simnil (trådstartaren)

#5 » 13:54:09, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar.

Vad menar du med stöd som "kippar" Lars-Peter? Dubbla rullar på varje sida monterade på en typ av boggie?

Lutar ändå mot att jag tar en kärra med skenor då det faktiskt kan bli en hel del mil båtfraktande kors och tvärs mellan våra sjöar och älvar.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Lars-Peter D

#6 » 14:16:05, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar att den biten som de flesta stödrullarna sitter på (vaggan) kan kippa. Betyder att bommen är ledad. ( Enkel variant: Vaggans bom går ovanpå dragbommen, omlott, ca 50-70 cm. I ändan på dragbommen/vaggan, "gångjärn". I främre änden vaggans bom sitter "öron" som går på var sida dragbommen, en tapp låser bommarna till en "fast bom", i princip. Kan dock vara bättre om bara "vaggan" kippar men då går det åt litet mera material blir tyngre eftersom det då blir en ram på ramen, som kippar.) Skall se om jag hittar bilder på dessa varianter ikväll.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Lars-Peter D

#7 » 14:36:04, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en enkel variant, tappen som låser ihop bommarna sitter under främre rullen. Gångjärnet sitter vid följande rulle, bakåt. http://muuli.fi/venetrailerit/muuli-v75 ... 55200.html
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

63an

#8 » 14:51:16, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad väger motorn? Rek. tiki den S alldeles tillräcklig å bryter ej upp båten :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Skru'are

#9 » 19:31:42, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Tack för era svar.
Lutar ändå mot att jag tar en kärra med skenor då det faktiskt kan bli en hel del mil båtfraktande kors och tvärs mellan våra sjöar och älvar.

Har man lastat och förankrat rätt är inte transporten det värsta. :driver:

När du skall lasta/lossa, sjö-/torrsätta, båten får du stora punktlaster när du "bryter" den över akterrullarna.
Då är en trailer med tipp eller alternativt med en vagga i aktern skonsam. I synnerhet när du inte har en ordentlig ramp att tillgå.
Åtminstone sidostöd med hjul i pendelboggi på rätt ställe behövs.

USA-modellen med "skenor" behöver inte bara ramp, utan en bra anpassad ramp. Eller maskiner till hjälp som "over there".
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

toker

#10 » 19:51:48, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Linder väger väl bara drygt 100 kilo då lär man inte behöva varken ramp eller speciellt exklusiv trailer för att sjösätta på ett enkelt sätt. Har en roddbåt som väger ungefär lika den sjösätter man vart som helst och har en riktigt enkel vagn till den.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

63an

#11 » 20:11:29, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket besvär vill man ha? De funkar så efter ett tag att minsta motståndets lag gäller å att bara vinscha upp båten blir knöligt! Så Tiki med S är den perfekta modellen båten väger lite så den blir bolt on så att säja Jag har aldrig nånsin sett så behändiga båtvagnar bara att passa in sidstöden å låsa fast! Kör min Buster 450 kg å 105kg motor+ tankar osv . drar lätt iväg 6-700kg på en simpel upptagningsvagn utan fjädring så jag vet när jag ser något praktiskt, nu är de skillnad på kaross Buster är hård i stommen Linder är såklart vek å tål inte så ruffa tag: Köp ! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Simnil (trådstartaren)

#12 » 08:17:52, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tikivagnen har vagga bak och det tror jag är att föredra.
MIn far har en Tiki båtvagn till hans femmeters plastbåt och vad jag gillar med den, och andra Tikivagnar, är att man slipper hålla på och jävlas med lösa bakljusramper som ska glappa, släppa och bli kvarglömda överallt.

Prisskillnaden mot en med vanliga sidorullar var såpass liten att när jag ändå ska handla så väger det tungt att båttillverkaren starkt rekommenderade modellen med skenor.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se