Två-axlad
vagn och boggie-vagn, är nog två skilda vagnar. I min värld. Två-axlad är kinkig med kulhöjd. Är dragkulan låg, beter sig vagnen oftast som en en-axlad vagn tom, eftersom första
axel tar hela "smällen", och överför denna smäll till dragkulan. På en boggie-vagn ligger båda axlarna lika "hårt" mot vägen oberoende av kulhöjd. Därmed halveras, mer eller mindre, "hoppandet", vanligtvis, och betydligt mindre av "smällarna" överförs till dragkulan på bil.
Att anpassa lufttryck i ringar tvåaxlig-vagn, brukar hjälpa en hel del. Att minska lufttryck i främre axel, kan ha en positiv inverkan. MEN alla vagnar är olika så det är bara att testa, med
tryck inom rimliga gränser.
Tvåaxlad vagn har två fast monterade axlar på vagn. Boggie-vagn har två axlar, vilka är ledade till vagnen, i princip. Blir då ochså tillika "
kipp" om dragbom "ledad".