Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Lämpligt drag bak på kärra

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

Alrik (trådstartaren)

#1 » 20:33:52, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska montera på drag på ett par lastbilsbakändor för att kunna koppla till en vagn eller kärra.

Med en vagn bakom ska den ju egentligen bara klara vikten av draget samt klara vikten bakom. Med en kärra så ligger ju runt halva vikten på draget.

Dragbalken finns oftast kvar på lastbilsbakänden och då ibland med drag som inte en hitchögla passar i.

Vbgs drag är ju specat för att klara en kärrvikt på 8 ton som jag då tolkar att den klarar 8 ton maxvikt och 30ton släpvikt.
http://www.vbg.se/sv/products/manuella_ ... gserbygel/

Ett SK. natodrag klarar 15 ton. Kan man räkna med att den klarar en kärrvikt på 15 ton då?
https://www.afsa.nu/product/dragkrok-nato-style-15-ton

Vore ju smidigt att bulta dit något färdigt mot att försöka slakta ett gaffeldrag och få dit på vettigt sätt. De som talar emot natodraget är att man måste "lyfta" kärror, en vagn är ju lätt att koppla ändå om man är två. Är skiten hopkopplat så sitter de ihop tills skörden är klar typ.

Finns andra vettiga alternativ till drag?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140



dc_lindberg

#2 » 19:35:33, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det?
Du fick inget svar på/i tråden.
Din fråga intresserar mig, det är därför jag återväcker tråden.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Alrik (trådstartaren)

#3 » 20:55:34, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tre ekipage som består av kärra och vagn. Ett som tar 30t och två som tar runt 20t.

Men frågan kvarstår kanske inte eftersom jag tror jag måste förlänga draget på ett par kärror om jag ska kunna koppla ihop två kärror. Har inte undersökt saken vidare eftersom tillgången till tre dubbelekipage så minskar behovet med kärra+kärra. Med dagens tröska så hinner någon hem och tömma ett ekipage innan dom andra två är fulla.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

dc_lindberg

#4 » 23:12:01, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Trigon

#5 » 02:59:57, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fördel med att ha kopplat Kärra-Kärra kan ju vara att det går att hjälpligt backa en liten aning om man får olämpligt möte på en smal väg eller liknande. Det är i alla fall inte så ofta man ser den kombinationen, men lyckas man bara få till det med ett drag på första kärran som tål trycket neråt och tillräcklig längd på draget på andrakärran kanske det inte är så många nackdelar när ekipaget väl är ihopkopplat? Många mindre bönder häromkring envisas ju med att köra och leverera spannmål till mottagning flera mil iväg med bara en enkel kärra med 8-12 tons kapacitet och det tänket har jag svårt att begripa mig på, det måste vara i brist på bättre? Bara analysavgifterna borde ju motivera till att skaffa en vagn att hänga efter. För att inte tala om all onödig körning och kötid...

När jag hjälper till att köra skördetröska använder bonden sina två 16-tonskärror och 20-tonsvagnen en och en även om vi är på utmarkerna 3-5 km från torken. Men hans grop sväljer inte någon av dessa vagnar ordentligt utan att det blir en hög av varierande storlek, så han tycker mest att han blir sinkad om han ska vänta på att elevatorn ska mata undan istället för att åka till mig och byta vagn.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Alrik (trådstartaren)

#6 » 08:05:00, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:En fördel med att ha kopplat Kärra-Kärra kan ju vara att det går att hjälpligt backa en liten aning om man får olämpligt möte på en smal väg eller liknande. Det är i alla fall inte så ofta man ser den kombinationen, men lyckas man bara få till det med ett drag på första kärran som tål trycket neråt och tillräcklig längd på draget på andrakärran kanske det inte är så många nackdelar när ekipaget väl är ihopkopplat? Många mindre bönder häromkring envisas ju med att köra och leverera spannmål till mottagning flera mil iväg med bara en enkel kärra med 8-12 tons kapacitet och det tänket har jag svårt att begripa mig på, det måste vara i brist på bättre? Bara analysavgifterna borde ju motivera till att skaffa en vagn att hänga efter. För att inte tala om all onödig körning och kötid...

När jag hjälper till att köra skördetröska använder bonden sina två 16-tonskärror och 20-tonsvagnen en och en även om vi är på utmarkerna 3-5 km från torken. Men hans grop sväljer inte någon av dessa vagnar ordentligt utan att det blir en hög av varierande storlek, så han tycker mest att han blir sinkad om han ska vänta på att elevatorn ska mata undan istället för att åka till mig och byta vagn.


SLU i Uppsala sålde ut lite grejer för 1,5år sedan då köpte jag ett dubbelekipage (kärra+vagn) med rullpress som lastar runt 30t vete. Köpte även två kärror dom använd till gräskörning som ska blir spannmålskärror.

För att slippa köra tre gånger till Uppsala jävlades jag ett tag med domkraft osv för wtt koppla ihop kärrorna. Dock så krävs de en plan på 30m för att dom inte ska ta i varandra när man vrider runt. Så går de inte att åka om man ska in på åkrar där de lutar lite. Dock bra som första kärra pga rejäla drag, egen pump med uttag till nästa kärra/vagn, bromsar och även bromsar till nästa kärra.

Får pussla lite i sommar om man får ihop något fler dubbelekipage.

Har 2,5mil till ett arrende och 2,5mil till ett annat där tork finns men får dra hem spannmål för att torka också.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Trigon

#7 » 09:53:50, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu har du ju snart en fin torkanläggning med stor grop hemma, så med de avstånden är det väl nästan en förutsättning att du har dubbelekipage att köra med mellan tröskan och torken.
Det är roligt att du tar dig tid att skriva här på forumet om alla dina projekt trots att de säkert tar jättemycket tid i anspråk och sen har du barn hemma som också tar sin beskärda del av tiden... :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Stridis2

#8 » 10:00:50, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:...Med en kärra så ligger ju runt halva vikten på draget...

Jag tror du har svårt att komma upp till halva vikten på draget, i alla fall om du har full kärra.
Men hur som helst, jag har också letat drag som ska tåla stor stödlast. I mitt fall ska det sitta bak på dumpern och tåla 15 ton kärra med grävmaskinen på. Jag hoppas ha 5 ton på draget men inte säker om jag kan få så mycket.
Jag tittade en del på svenska militärens krokdrag. Det stora fick bara ha ett eller två tons stödlast (hittade lite olika uppgifter). Det var svårt att hitta uppgifter om hur mycket stödlast dragen tålde, men tyvärr hittade jag inget drag som uppfyllde mina önskemål. Jag är alltså mycket nyfiken på vilka uppgifter du hittar. Mitt projekt har hamnat på is, men nu när våren kommer så "töar" behovet fram igen... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Alrik (trådstartaren)

#9 » 12:27:43, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Ja nu har du ju snart en fin torkanläggning med stor grop hemma, så med de avstånden är det väl nästan en förutsättning att du har dubbelekipage att köra med mellan tröskan och torken.
Det är roligt att du tar dig tid att skriva här på forumet om alla dina projekt trots att de säkert tar jättemycket tid i anspråk och sen har du barn hemma som också tar sin beskärda del av tiden... :buga:


Tanken är att låta torken på arrendet gå för fullt utan att få några tveksamheter i kvalité. Vad dock dåligt år 2018 att fresta på torkanläggningen där när de blötaste tröskades vid 19-20%. Hade närmare 100t liggandes i väntan på torkning samt drog hem en del och torkade i Mepun. Även 200t vårvete gick på torkavtal hos LM.

Kommer dra hem spannmål oavsett, bättre att ligga i fas med torkning än att ligga och släpa. Torka ner till rätt VH direkt. Teorin torka 2,5%/h på hela volymen hemma ger skaplig kapacitet.

Är roligt att dela med sig av projekt och tokigheter, dels för att få lite feedback samt att ge tankar/hjälpa åt andra med liknande idéer. Får skriva lite här när dottern varvar ner för sömn och tittar på Emil eller Pippi. Nu väntar jag på mail som ska vidarebefodras till bankkontakten.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Alrik (trådstartaren)

#10 » 13:08:33, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Alrik skrev:...Med en kärra så ligger ju runt halva vikten på draget...

Jag tror du har svårt att komma upp till halva vikten på draget, i alla fall om du har full kärra.
Men hur som helst, jag har också letat drag som ska tåla stor stödlast. I mitt fall ska det sitta bak på dumpern och tåla 15 ton kärra med grävmaskinen på. Jag hoppas ha 5 ton på draget men inte säker om jag kan få så mycket.
Jag tittade en del på svenska militärens krokdrag. Det stora fick bara ha ett eller två tons stödlast (hittade lite olika uppgifter). Det var svårt att hitta uppgifter om hur mycket stödlast dragen tålde, men tyvärr hittade jag inget drag som uppfyllde mina önskemål. Jag är alltså mycket nyfiken på vilka uppgifter du hittar. Mitt projekt har hamnat på is, men nu när våren kommer så "töar" behovet fram igen... :mrgreen:


Beror på hur liten kärra du har :grin: Men du har helt rätt att en boggikärra har max 3-4t på draget.

https://www.vbg.eu/sv/produkter/kopplin ... =07-019000

Vad tror vi om detta drag egentligen? Är de totalvikt på 8t på kärra eller 8t stödtryck från kärran? Borde vara 8t stödtryck eftersom släpvagnsvikten är 30t. Dvs sprinten tål 30t längdsled.

Har inte efterforskat något mer om just detta drag men borde bara vara ett samtal bort.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

gaffa

#11 » 13:23:22, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu förstår jag inte så mycket av de provinsiella begreppen gällande transportutrustning i er del av landet. Enligt Ivarsson så är det enda draget som går att ha bak på en X där efterföljande X belastar framförvarande rejält ett Rockinger med automatlåsning av typen EUR-standard, dessa är godkända för 3 tons stödlast. Jag kör med en 29 tons tridem efter en likadan så stödlast finns det gått om. Draget fungerar utmärkt och är betydligt mer samarbetsvilligt än VBG som jag har på övrig transportutrusning.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

gaffa

#12 » 13:31:42, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är förresten en bild på vad en kärra är i Skåne

Bild
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

3 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman

#13 » 13:48:15, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klassad för vilken vikt? Kopplas till traktorn med balsnöre alternativt järntråd ?
Kärra/vagn diskussion har vi väl kört i någon annan tråd , mitt förslag är att vi hoppar över den nu.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#14 » 14:02:57, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis det var därför jag använde bokstaven X eftersom logik i benämningarna saknas helt
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Alrik (trådstartaren)

#15 » 19:12:30, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Här är förresten en bild på vad en kärra är i Skåne


Sverige är mer än Skåne.

Rullebör som i resten landet kallas skottkärra... :mrgreen:

Kärra kräver stöd vid draget vid avställning. Vagn står själv. Benämning som används på lastbilssidan.

Men nu skiter vi i de och återgår till ämnet.


Problemet är väl att hitta något som en hitchögla passar i.

Någon av dessa drag du har?

https://www.abkati.se/produkter/skarmar ... inger.html
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se